+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 3 van 3

Discussie: lava vijverfilter

gezel fido's schermafbeelding

lava vijverfilter

dag allemaal,

Ik weet eigenlijk niet of er echte vijverexperten (weet wel, ook vijverfora genoeg) zitten hier, ik doe toch een poging.
    Ik heb een visvijver (goudvis ed., geen koi) momenteel met een vierkamerfilter. Bedoeling is om over te schakelen op een lavafilter (op termijn kamerfilter misschien weg) met planten op. Dat kan omdat de vijver uit 3 delen bestaat met telkens en overloop.
    Vijver 1: 2x2 en 0,6 diep
    Vijver 2 (overloopstuk): 2x0,5 en 0,3 diep
    (Hoofd)vijver 3: 4,5x3 en gemiddeld 1 diep

Plan is om de lavafilter in vijver 1 te maken, water wordt er ingepompt uit vijver 3.
    Het is een folievijver. Plan 1 was om plastiek paletten te installeren en daarop de lava met de mogelijkheid om het deel langs onder de palet via een technische buis en dompelpomp eens te kunnen leegtrekken om wat zou bezinken te verwijderen.
    Maar nu denken we aan een ander plan.
    Plan 2: water komt toe in een ton met gaten zo naar een tweede ton. Dit systeem doet dan dienst als voorfilter voor verwijdering grof vuil.
    Dan zou ik een collectorsysteem maken aangesloten aan de ton op de bodem, met allemaal drainagebuizen die onder onder de lava zitten over het volledige vijver 3 oppervlak. Ben nog niet zeker of ik die buizen aan het einde zou afsluiten?

Ik ben ook van plan grovere lava onderaan steken.
    Er is ook nog discussie of de lava nu tot boven of onder het lavaniveau moet komen?

Momenteel niet echt grote problemen.
    Dit voorjaar last gehad van zweefalgen, die zijn nu weg, maar nu zetten de draadalgen op
    De zweefalgen zijn verdwenen van zodra de lava in de tuin lag, ik wist niet dat dat ook op afstand kon werken

Als iemand ideetjes heeft of tips om dit uit te voeren of beter te doen, laat maar horen.

dank,
    fido en de visjes.
    Ik denk, dus ik ben ... een veroorzaker van forumruis. - ST5 2011.

gezel

Re: lava vijverfilter

als je een lavafilter wilt met planten snap ik best.

als ik dan een tip mag geven neem een substraat filter.
    achter 5 tot 8 jaar wordt uw lava 1 brokkelpap en heeft hij zijn nut kwijt.

uw bedoeling om een voorfilter te gebruiken is zeker niet slecht.
    maar ik raad af om een drainagebuis te gebruiken.
    toch als het die is met vezels rond.

deze drainagebuis slibt dicht na verloop van tijd.

Wat je kan gebruiken als voorfilter is bvb een zeef

water word via gravity bodemdrain naar de zeef

uit de zeef pomp je in lavafilter onderaan

zodanig dat deze dan bovenaan overloopt.

Vergeet ook niet dat als je kamers maakt in je vijver
    dat die steeds onder boven onder boven moet uitkomen

want als hij boven boven overloopt krijg je een dood punt in het onderste water.

mss even een snelle schets maken van je vijver.

en dan de waterrichting uittekenen.

zodat we een beter zicht hebben met wat jij bedoeld.

MVG

DIMI

voorman

Re: lava vijverfilter

vooreerst er zijn twee systemen
    1st is waarbij het water langs boven door de lava wordt aangezogen en dan weggepompt naar de andere zijde van de vijver.
    2 de is waarbij door middel van drainshet water langs onder door de lava wordt gestuwt.

beide hebben hun voor- en nadelen.

opmerkingen
    wij gebruiken al 20 jaar lava en tot hier toe nog geen problemen gehad met brokkelpap.
    nadeel in jouw vijver is dat deze bestaat uit drie volledig afgescheiden delen en enkel via een overloop met alkaar in verbinding staan. In princiepe zou je dan per onderdeel een filterzone moeten plaatsen.
    hou er wel rekening mee dat met een biologische filter het water traag moet stromen, gans de inhoud van je vijver moet op een uur of 4-6 door de pomp gestuurd worden.

ergens is er een topic hierover
    viewtopic.php?f=37&t=69503&start=0&hilit=nitriet

luk

Tags for this Thread

Regels voor berichten