+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 15

Verluchting CV-ketel

Beste,

Onlangs heb ik het verplichte tweejaarlijkse onderhoud aan onze (gas) CV-ketel laten uitvoeren.
    De ketel was in orde, maar is toch afgekeurd omdat er geen directe verluchting van buitenaf is en er een mechanische verluchting aanwezig is.

Om toch in orde te zijn zou ik volgens de monteur de mechanische verluchting moeten verwijderen en een ventilatiegat moeten maken (direct naar buiten) van 150cm².

De firma die het onderhoud had uitgevoerd had me doorverwezen naar de site val LNE. Deze hebben mij op hun beurt doorverwezen naar de site van aardgas.be en zij hebben mij uiteindelijk doorgestuurd naar nbn.be.
    Van hun heb ik het antwoord gekregen dat de afkeuring betrekking heeft op NBN B 61-002.

Nu mijn vraag, ben ik echt verplicht om deze aanpassingen te doen? Het "probleem" is namelijk dat de ketel op de badkamer hangt. Wij hebben een twee-tal jaar geleden alles laten isoleren, en nu zou ik een verluchtingsgat moeten maken waar dan weer koude lucht binnen komt
    2 jaar geleden is er bij de keuring niks gezegd over de ventilatie. De ketel hangt er ook al meer dan 5 jaar (toen wij dit huis kochten, hoe lang hij er daarvoor al hing weet ik niet).

Hier nog wat gegevens;
    Ketel: Vaillant Atmo max pro VUW BE 240/2-3

Moderator

Re: Verluchting CV-ketel

't is nog een ketel van het open type?
    hij neemt dus zijn lucht in de ruimte?

Er zit op de ketel enkel maar een afvoer dus ik denk dat het inderdaad een open type is en hij dus zijn lucht uit de ruimte neemt.

gezel

Mechanische ventilatie mag inderdaad niet bij open types.

Ook een gasmeter mag niet in een ruimte met mechanische ventilatie. Maar daar zijn ze zo streng niet in heb hier ik al gelezen.

Gasmeter -> buiten !

Moderator

Het vervangen van die ketel gewoon niet al te lang uitstellen.
    open types zijn gevaarlijk (koolstofmonoxide) zeker als ze in een badkamer hangen.

bedankt voor de antwoorden.

Vervangen is niet echt aan de orde. De ketel is nog in orde + we zijn voor een ander huis aan het kijken dus dat is niet echt praktisch.
    Met een gasmeter bedoel je gewoon de meter waar het gas het huis binnen komt? Want die hangt niet in dezelfde ruimte.

Zit ik nog steeds met de vraag of ik verplicht ben een verluchtingsgat te maken elke direct naar buiten gaat. De isolatie heeft op die manier namelijk geen zin meer.

Alle instanties die het zouden moeten weten kunnen me niet verder helpen.

knaap

tja al die nbn normen er zijn er nog wijnigen die het bos door de bomen zien.
    zoals ik het ooit begrepen heb is er inderdaad een verluchting nodig in direct contact met de buitenlucht (een boven verluchting) dit voor eventuele gaslekken. (een valwindafscheider kan hier ook voor dienen indien hoger dan ik denk 1/3e van de ruimte). tevens heb je nog een 2e ver(be)luchting nodig voor het aanvoeren van de verse lucht voor de verbranding. deze 2e hoeft niet in direct contact te staan met de buiten lucht.

correct me if i am wrong.

voorman

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Smettuh
    Mechanische ventilatie mag inderdaad niet bij open types.

Ook een gasmeter mag niet in een ruimte met mechanische ventilatie. Maar daar zijn ze zo streng niet in heb hier ik al gelezen.

Gasmeter -> buiten !
    Zelfs geen gasmeter? Om welke reden (vrees voor lekken?) ?

voorman 3ss's schermafbeelding

Gasmeter -> buiten !
    Buiten de badkamer, bedoel je dan toch?

Je kan die toch moeilijk in de tuin op een paal zetten

gezel

Jep VVS.

Je kan de meter buiten plaatsen, beetje verbergen achter ne struik en inbouwen.
    Zo gaan wij het toch doen omdat de garage mechanisch afgevoerd wordt.

voorman

Waar schuilt het gevaar dan in, je blaast eventuele gaslucht dan toch uit de woning weg?

Jep VVS.

Je kan de meter buiten plaatsen, beetje verbergen achter ne struik en inbouwen.
    Zo gaan wij het toch doen omdat de garage mechanisch afgevoerd wordt.

knaap

gas elektromotor... boem

neen een elektromotor uit die ventilator geeft geen vonken (geen borstelmotor) in normaal bedrijf maar ik vrees dat ze hier redeneren gelijk bij een benzinestation daar mag je normaal ook niet bellen. want het valt niet uit te sluiten dat er een vonkje ontstaat....

voorman

Volgens die redenering kan dan in principe ook geen wasmachine, droogkast, diepvriezer in dezelfde ruimte waar de gasmeter staat?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door absma
    gas elektromotor... boem

neen een elektromotor uit die ventilator geeft geen vonken (geen borstelmotor) in normaal bedrijf maar ik vrees dat ze hier redeneren gelijk bij een benzinestation daar mag je normaal ook niet bellen. want het valt niet uit te sluiten dat er een vonkje ontstaat....

Moderator

mechanische ventilatie kan ook in onbalans zijn, lucht gaat dan niet de kant op die je wenst.
    Daarom dat er onder bepaalde weersomstandigheden zoveel meer Co vergiftigingen zijn.

knaap

Tja, indien de gasmeter binnen in huis is geinstalleerd dient hier tevens een bovenverluchting aanwezig te zijn. ik vermoed dat men er van uit gaat dat indien de bovenverluchting aanwezig is (met minimale afmetingen) er nooit een dergelijke concentratie gas kan aanwezig zijn om tot een echte ontploffing te komen. Nog sterker het is toegestaan om de zekerings kast naast de gasmeter te zetten.... zolang de bovenverluchting maar aanwezig is.

Gas is zeer gevaarlijk maar niet in alle omstandigheden. ik maak me persoonlijk geen zorgen zolang ik niks ruik.
    Ik heb trouwens zelf gedurende een half jaar een gaslek in de kelder gehad (gaslek door eandis aangebracht na vervanging van meter notabene) met in dezelfde kelder waterpomp, zekeringskast en diepvries.

een open type is nu ook niet het meest gevaarlijke toestel voor koolstofmonoxide. er bestaat beter akkoord maar zolang de schouw goed werkt en de beveilingen aanwezig zijn kan er in principe niet veel gebeuren. tis niet zo een geiser van de jaren stillekes

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door VVS
    Volgens die redenering kan dan in principe ook geen wasmachine, droogkast, diepvriezer in dezelfde ruimte waar de gasmeter staat?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door absma
    gas elektromotor... boem

Tags for this Thread

Regels voor berichten