+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Weergegeven resultaten: 16 t/m 29 van 29
    knaap

Re: zonneboiler of extra pv panelen met warmtepompboiler

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Griet en Stefan
    Ik ben offertes aan het verzamelen voor installatie van PV panelen voor een opbrengst van 2000kwh.
    Een deel van mijn dak wou ik dan later voorzien voor een zonneboiler. (heb nu een 2de handsboiler)
    Maar een verkoper stelde voor van extra PV panelen bij te plaatsen icm een warmtepompboiler.
    Wat nu kiezen?
    Economisch gezien, PV panelen zonder WPboiler, die WPB's halen een heel lage SPF, ondanks de hoge T van de afvoerlucht. De PV's wel snel plaatsen voor de broodnodige subsiedies.

Ecologisch gezien, een thermische zonneboiler, die levert bijna geen euro op maar spaart gas.

Mvg.

Yannik

In plaats elkaar uit te lachen, heeft iemand ook serieus antwoord op mijn bedenkingen?

Groeten,
    Andreas

meester

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ademey
    Beste,

Ik twijfel eveneens tussen warmtepompboiler (aangesloten op de buitenlucht) of zonneboiler. Bij mij is de situatie wel een beetje anders. We zullen geen gasaansluiting hebben, dus is de vraag: een zonneboiler of een wpb, aangevuld met electriciteit (opgewekt door pv panelen). Een goede zonneboiler neemt ongeveer max. 60% voor zijn rekening. De warmtepompboiler die wij op het oog hebben (ariston nuos2) heeft een COP van 3.7 bij 15°C, 3,3 bij 7°C en 2 bij -5°C. Een seizoensgemiddeld rendement kan enkel uit de praktijk blijken. Schatten we dit op een spf van 3, dan komt 67% van de energie uit de omgevingslucht, de rest uit elektriciteit. Beide toestellen zullen dus grosso modo evenveel stroom verbruiken. Daarenboven kosten beide installaties ongeveer evenveel (een kleine 4000 € volledig geïnstalleerd incl. BTW)

Komt daar nog bij dat we een passiefhuis bouwen en we graag een stapje verder gaan tot nulenergie (recente subsidieregeling). Voorwaarde is dat je een passiefhuiscertificaat hebt en bijkomend de "jaarlijkse vraag voor ruimteverwarming en koeling" (uit EPB) gecompenseerd wordt door "ter plaatse opgewekte groene energie" (eveneens uit EPB). Deze groene energie kan zijn: warmtepomp (enkel voor ruimteverwarming denk ik), zonneboiler, pv-panelen. Tot dusver hebben we enkel een phpp studie, we worden dus een passiefhuis. Hoeveel zonnepanelen in combinatie met welk verwarmingssysteem leidt tot een nulenergiewoning volgens EPB is nog een groot raadsel...! Voor ruimteverwarming installeren we een kleine, ruimteluchtonafhankelijke, houtkachel (Rika Vitra). Gezien we een open trap hebben, is volstaat dit als enige verwarming. In de badkamer kunnen we eventueel een elektrische handdoekdroger plaatsen in de toekomst.

elektrisch budget
    elektrisch verbruik warmtepompboiler - 1000 kWh/jaar
    overig elektrisch verbruik - 2000 kWh/jaar
    pv-panelen - rond de 3 kWp om bovenstaande te compenseren
    WPB: ik versta de info van de boiler dat die niet werkt bij temperaturen lager dan -5°C: wat doe je als het kouder is? vangt WPB dit zelf op? vangt WPB dit zelf op?
    seizoensrendement van 3 is optimistisch: reken met 2 (bv COP wordt gemeten bij opwarmen van 10 naar 50 graden): hoe dikwijls daalt de temperatuur in de boiler tot 10°C? reken op extra kosten plaatsen voor WPB om koude buitenlucht tot aan boiler te brengen (moet goed geisoleerd zijn) en extra doorboring van je bouwschil nodig (niet evident voor PH).
    zonneboilerheeft nog voordeel dat de stilstandverliezen van de boiler gedurende de helft van het jaar geen probleem zijn.

welke reacties waren volgens jou niet serieus en welke bedenkingen verwacht je nog?

Walter

gezel

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door walter
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pluppie
    Een warmtepomp zal in de zomer al snel naar Cop=5 gaan voor temperaturen rond de 50°C, dus voor warmwater ga je naar een SPF=4. ...
    uw maakt een grapje? Een warmtepomp die COP 5 kan halen voor warm water? SPF van 4???

Walter
    In de zomer: zeker weten. Bij buitentemperaturen van +20°C zit je makkelijk aan COP=5 naar 50°C.
    In de winter: COP=2 is al ferm goed bij 50°C. Daarom moet je in de wintermaanden op lagere temperatuur verwarmen (bv 35°C of lager) en de gasboiler/ketel verder laten verwarmen naar 60°C.
    Maar zoals ik al zei: zonneboiler is interessanter dan WPB indien je toch je geld kwijt wil
    En installaties van 7000€ zijn heel normaal, zeker bij boilers van 300l met een 2de of 3de warmtespiraal (voor bijverwarmen). Je hebt idd ook installaties van 4000€ maar meestal met 120l zonneboiler, 15 heatpipes en één spiraal (dus enkel elektrisch bijverwarmen). Net voldoende voor 2 personen maar nooit voldoende voor een gans gezin met kinderen, plus dure elektriciteit in de winter.

knaap

Beste,

Ik twijfel eveneens tussen warmtepompboiler (aangesloten op de buitenlucht) of zonneboiler. Bij mij is de situatie wel een beetje anders. We zullen geen gasaansluiting hebben, dus is de vraag: een zonneboiler of een wpb, aangevuld met electriciteit (opgewekt door pv panelen). Een goede zonneboiler neemt ongeveer max. 60% voor zijn rekening. De warmtepompboiler die wij op het oog hebben (ariston nuos2) heeft een COP van 3.7 bij 15°C, 3,3 bij 7°C en 2 bij -5°C. Een seizoensgemiddeld rendement kan enkel uit de praktijk blijken. Schatten we dit op een spf van 3, dan komt 67% van de energie uit de omgevingslucht, de rest uit elektriciteit. Beide toestellen zullen dus grosso modo evenveel stroom verbruiken. Daarenboven kosten beide installaties ongeveer evenveel (een kleine 4000 € volledig geïnstalleerd incl. BTW)

Komt daar nog bij dat we een passiefhuis bouwen en we graag een stapje verder gaan tot nulenergie (recente subsidieregeling). Voorwaarde is dat je een passiefhuiscertificaat hebt en bijkomend de "jaarlijkse vraag voor ruimteverwarming en koeling" (uit EPB) gecompenseerd wordt door "ter plaatse opgewekte groene energie" (eveneens uit EPB). Deze groene energie kan zijn: warmtepomp (enkel voor ruimteverwarming denk ik), zonneboiler, pv-panelen. Tot dusver hebben we enkel een phpp studie, we worden dus een passiefhuis. Hoeveel zonnepanelen in combinatie met welk verwarmingssysteem leidt tot een nulenergiewoning volgens EPB is nog een groot raadsel...! Voor ruimteverwarming installeren we een kleine, ruimteluchtonafhankelijke, houtkachel (Rika Vitra). Gezien we een open trap hebben, is volstaat dit als enige verwarming. In de badkamer kunnen we eventueel een elektrische handdoekdroger plaatsen in de toekomst.

elektrisch budget
    elektrisch verbruik warmtepompboiler - 1000 kWh/jaar
    overig elektrisch verbruik - 2000 kWh/jaar
    pv-panelen - rond de 3 kWp om bovenstaande te compenseren

Op uw vraag, enkele opmerkingen en ideeen;
    In een PH is een balansventilatie normaal onvermijdelijk.
    Een warmtepompboiler duid normaal op een boiler die aangesloten wordt op de binnenlucht.
    Een losse warmtepompboiler kombineren met een balansventilatie is niet evident.
    Een 'kompaktgeraet' is de twee ineen. Die halen een hogere efficientie als de twee appart.
    Die kompaktgeraet zijn ingesteld op het lage luchtdebiet. (tenzij die van paul)
    Als ge duits kunt vindt ge ook daar studies over op het net, omdat alles in één machine zit zijn de instellingen meestal OK en volgt er een goed rendement.
    Die hebben wel een beperkt verluchtingsdebiet ten opzichte van de vlaamse normen.
    Als dat debiet toekomt zijn deze Kompaktgeraet ook te combineren met grondcaptatienet, oh aansluiting van zonnepaneel of watervoerende houtkachel.
    Bij Drexel & weiss hebben ze allerlei kombinaties
    http://www.drexel-weiss.at/?p=f0is1l...j-f6is412j-l84

Bij stroomop hebben ze online brochures over oplossingen voor PH.
    http://www.stroomop.be/downloads/ite...sie%202010.pdf
    Bv. een houtkachel die ook het warm water opwarmt.
    Dan wordt het zonnepaneel héél interesant. Hout in de winter voor verwarming en sww (sanitair warm water) en zon van zodra mogelijk. Dus niet nodig hout te stoken in de living als de zon schijnt.
    Opgepast, de noodzakelijke grote boiler kost centen.

Ze melden bv. ook de optie, hout enkel rechstreeks als ruimteverwarming (vitra) en een zonneboiler voor sww met direkt electrische ondersteuning. Te verantwoorden in een PH.

Een gewone (L/W) WP, enkel voor warm water, als vervanging van de direkte electrische ondersteuning bv.
    Als er een zonneboiler aanwezig is moet die WP enkel onder moeilijke omstandigheden werken.
    Zonder zonneboiler zou de zomerperiode de spf omhoog kunnen halen.
    Een zonneboiler kan tot 60% besparen, dus 40% overschot te vullen met elentrik.
    Een L/W WP die SPF 3 zou halen heeft 33% te vullen met elentrik,
    SPF 2, 50% en SPF 4, 25 %
    Wat zal het worden?

Mvg.

Yannik

Walter en Yannick,

Erg bedankt voor jullie opmerkingen. Walter, ik doelde enkel op het in twijfel trekken van prijzen en technische gegevens die anderen naar voor schuiven. Ik weet dat zweren bij prijzen en COP's van toestellen voor problemen zorgt.

COP: is absoluut misleidend om mee te werken, enkel SPF is te betrouwen. Deze kunnen enkel blijken uit tests van onafhankelijke instellingen/universiteiten. Yannick zegt beter op 2 te rekenen, mijn gevoel gaf 3 aan, in hoger geloof in ook niet. Ik blijf er dus vanuit gaan dat het vergelijkbaar is met elektrisch verbruik van een zonneboiler. Gas wordt bij ons niet overwogen, gezien in ons specifieke geval een aansluiting 2000€ kost (offerte bewijst dat).

Prijzen: we hebben concrete offertes voor zonneboiler (300L) met elek. bijverwarming en warmtepompboiler. Ze zijn respectievelijk 5625 en 3610. Ik was de werkuren vergeten vermelden in het voorgaande bericht. Hierin zit in principe alles inbegrepen. Gezien we sowieso voor 7500 € zonnepanelen zullen leggen schieten er nauwelijks of geen subsidies over voor de zonneboiler.

Als we beide systemen dan vergelijken, lijkt de WPboiler onklopbaar. Ecologisch gezien scoren zij ongeveer gelijk (geen gas aanwezig). De combinatie van een WPboiler met een zonneboiler is mogelijk, maar gezien de slechte WP rendementen in de winter, wanneer de zonneboiler niet werkt, zou dit een absurde investering zijn.

Alternatieven (uit de publicatie van STROOMOP "ecologisch verwarmen ven een Passiehuis"), zoals een watervoerende houtkachel met zonneboiler, zijn financiëel niet verantwoord. Naast een duurdere kachel, heb je ook een leidingnet met pomp nodig, en - jawel - een chauffage in de ruimte waar je kachel staat opgesteld. Anders is je systeem niet regelbaar (dixit STROOMOP). Ecologisch is dit top, maar het gaat uiteindelijk over 1000 kWh/jaar, die we nu uit pv panelen zullen halen. Ik weet dat dit minder ecologisch is, maar ons budget kent zijn limieten. We bouwen al een passiefhuis met bio-ecologische materialen, we zullen het met hout verwarmen (2000 kWh/jaar), en de sanitaire energie komt voor ~2/3 uit de lucht. De huishoudelektriciteit (2000 kWh/jaar) samen met het sanitair (1000 kWh/jaar) wekken we op via pv-panelen.

Een warmtepompboiler duid normaal op een boiler die aangesloten wordt op de binnenlucht.
    Een losse warmtepompboiler kombineren met een balansventilatie is niet evident.
    Een 'kompaktgeraet' is de twee ineen. Die halen een hogere efficientie als de twee appart.
    Hier heb ik ook lang over nagedacht. De betaalbare kompakt-toestellen (zoals de Genvex Combi 185), halen helemaal geen goed rendement. Je verbruikt dan ook elektriciteit voor verwarming. Daarbij komt nog dat je het warmer hebt in de slaapkamers (als die op verdieping zijn), dan in de living. Ook zou er een gevoel van "droge lucht" zijn bij verwarming via ventillatielucht.

Als je opties als de Nilan VP 18 overweegt, waar je op een extra WP bijkomend nog een captatienet in de grond kan koppelen, zit je echt al heel duur, en drexel und weiss zijn helemaal te duur.

Voor ventillatie is er op dit moment een duidelijke marktleider, het beste rendement en zeer betaalbaar (Paul Novus 300). Wij opteren dan ook hiervoor.

Je hoort het, we hebben er reeds lang over nagedacht..., toch blijf ik nieuwsgierig naar de mening van anderen. De gevoeligste punten bij onze keuze zijn duidelijk de SPF van de WPboiler en de levensduur. Geen van deze is bewezen. Het gaat over een toestel dat pas sinds juli op de markt is... Daarvoor was een WPboiler op de buitenlucht geen optie aangezien die slechts werkte vanaf 5°C, de NUOS² tot -5°C. Onder deze temperatuur, of als je sneller warmwater wenst dan deze boiler kan bereiden, springt een elektrische weerstand bij.

groeten,
    Andreas

meester

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door walter
    Een warmtepomp zal in de zomer al snel naar Cop=5 gaan voor temperaturen rond de 50°C, dus voor warmwater ga je naar een SPF=4. ...
    uw maakt een grapje? Een warmtepomp die COP 5 kan halen voor warm water? SPF van 4???

Walter
    In de zomer: zeker weten. Bij buitentemperaturen van +20°C zit je makkelijk aan COP=5 naar 50°C.
    kan je eens de specs geven van een toestel dat idd COP 5 haalt om water van 50°C te maken?

Walter

gezel

Ik heb testen van een cheap chinees model dat cop4,6 haalt bij 15/50°C (DeltaT+35°C) en COP4,67 bij 20/60°C (zelfde DeltaT), althans toch op papier ) dus ik veronderstel dat de grotere gamma's dit zeker kunnen.
    Ik heb ook al redelijk wat zwembad WP gezien met COP 5 en COP 6 voor 20/35°C en inlet 20°C.
    Bij de grote gamma's geven ze spijtig genoeg geen grote testfiches, zodat je de cop duidelijk kan aflezen bij elke temperatuur.

knaap

Andreas,

Wordt geconfronteerd met zelfde probleem ... budgetten zijn niet oneindig en al passief bouwen is zo al duur genoeg. Ik heb gekozen voor paul novus als balansventilatie en voor SWW warmtepompboiler in combo met PV-panelen. Gegeven de subsidies voor een nul-energie huis is dit economisch het meest interessante. Mocht ik beschikken over een ander budget zou ik pelletketel plaatsen en dan is de groene cirkel compleet ...

Er bestaan systemen waar de warmtepomp bvb in de garage staat en de boiler op de meest interessante plek in huis om de leidingen zo kort mogelijk te houden (bvb naast of in de badkamer. Wel oppassen voor oververhitting door stilstandsverliezen in de zomer). Zo kan je beste boiler kiezen.

benieuwd naar wat je gaat kiezen finaal ...
    There are always things to think about, but nothing to worry about ...

knaap

Hey, wij hebben kortelings geleden de WPB Ariston NUOS2 laten installeren gekoppeld aan ons ventilatiesysteem D (was 1ste maal dat firma deze plaatste gekoppeld aan D). Het toestel op zich was niet zo duur, wel de kleppen die geplaatst werden om de ventilatielucht te leiden zijnde ofwel naar buiten ofwel naar de WPB. Omdat we voor 6000 kwh panelen hebben liggen (uiteraard hebben we eerst ons dagelijks energieverbruik onder de loep genomen en gekozen voor LED ed), hopen we uiteraard dat deze het verbruik van de WPB zullen opvangen. Ik heb al elke dag het verbruik van de WPB gemeten en had toch iets minder verwacht : nu is dat tussen de 5 en 6 kwh per 24 uur. Het is een vat van 250 liter en we nemen toch wel dagelijks met z'n tweetjes een lange douche en om de twee dagen komt de douche van mijn zoontje erbij. Maar sporadisch een bad. Ik dacht eerst dat de COP in de winter lager ligt dan in de zomer maar in de ruimtes waar de lucht wordt afgezogen is het nooit koud. Zou de zomer toch nog invloed hebben op de COP en het verbruik lager leggen?

Herrie,

Ik ben erg geïnteresseerd in je installatie. Hoe precies zijn beide toestellen aan elkaar gekoppeld? Indien je meer info hebt die je hier niet kwijt kan, mag je ook mailen naar andreas.demey@gmail.com.

Ik dacht eerst dat de COP in de winter lager ligt dan in de zomer maar in de ruimtes waar de lucht wordt afgezogen is het nooit koud.
    Dit vind ik niet zo raar, de warmte uit afvoerlucht is afgekoeld tot iets boven temperatuur van de buitenlucht. Stel: buiten 0°C, binnen 20°C, dan heeft afvoerlucht bij rendement van 80% een temperatuur van 4°C. In de zomer (luchttoevoer WP boiler bijvoorbeeld 20°C) zal het rendement inderdaad pakken hoger liggen.

Hoe heb je het voor elkaar gekregen de 2 toestellen met verschillende luchtdebieten te combineren? NUOS² heeft max. debiet van 500m³/h, ventilatie D veel minder.

Ik speel met volgend idee: WP boiler aansluiten op aftakking toevoerkanaal ventilatie (tussen dakdoorvoer en ventilatietoestel), afvoer WP komt uit op aftakking afvoerkanaal ventilatie (tussen dakdoorvoer en ventilatietoestel). Zo zijn geen extra dakdoorvoeren nodig. Je gebruikt wel iets koudere buitenlucht, dat is waar, maar het meerendeel van de warmte werd reeds gerecupereerd in balansventilatie.
    In de zomer zou ik de aan- en afvoeren van de WP boiler willen kunnen omwisselen: de afvoerlucht, aangelengd met buitenlucht (debiet WP boiler > ventilatie) komt dat in de toevoer van de WP boiler, die de lucht weer afvoert naar de toevoer van het ventilatietoestel. Het overtollig debiet gaan naar buiten (debiet ventilatie < WP boiler). Wanneer de WP boiler werkt, wordt het koelvermogen (hier een afvalproduct van warm water productie) benut om via het ventilatiesysteem de koelere lucht in huis te verspreiden.

Kan je nog volgen? Als je het eens tekent op papier, wordt veel duidelijk.

Om de omschakeling van de luchtkanale mogelijk te maken zou er een soort "wissel" tussenmoeten (met een soort klep). Geen idee of dit bestaat.
    Mogelijks "probleem" bij bij deze opstelling is dat je in de zomer een fractie (ongeveer 1/4) van de vervuilde lucht opnieuw toevoerd aan de toevoer van de ventilatie. Ik denk dat dit niet super erg is omdat de WP boiler niet constant draait. De 1/4 is een veronderstelling (bij ventilatiedebiet van 120m³/h en WP boiler debiet van 500m³/h)

groeten,
    Andreas

raap

ademey

wat is het uiteindelijk geworden?
    Heb je ook de optie heatpipes + warmtepompboiler overwogen?

Hetgeen de heatpipes extra kosten wordt grotendeels gecompenseerd doordat je 40% subsidie (belastingsaftrek) krijgt lijkt me.

jb,

Uiteindelijk wordt de installatie zoals hierboven beschreven uitgevoerd, met volgende aanpassing:

In de zomer zorgen 2 by-pass kleppen (lindab) ervoor dat de aanvoerlucht van de WP boiler uit de opstelruimte van de boiler (technische ruimte op zolder, binnen de geïsoleerde schil) wordt onttrokken en de afvoer in de traphal uitkomt. Koude lucht daalt en we hebben een open traphal. Hierdoor zullen we in de zomer beschikken over een gratis airco van 1 kW.

Heatpipes ken ik niet. Gaat het over een watervoerende kachel?

raap

jb,

Uiteindelijk wordt de installatie zoals hierboven beschreven uitgevoerd, met volgende aanpassing:

In de zomer zorgen 2 by-pass kleppen (lindab) ervoor dat de aanvoerlucht van de WP boiler uit de opstelruimte van de boiler (technische ruimte op zolder, binnen de geïsoleerde schil) wordt onttrokken en de afvoer in de traphal uitkomt. Koude lucht daalt en we hebben een open traphal. Hierdoor zullen we in de zomer beschikken over een gratis airco van 1 kW.

Heatpipes ken ik niet. Gaat het over een watervoerende kachel?
    Heatpipes zijn zonnecollectoren.
    Als ik goed geinformeerd ben, kan je op sommige WPB zonnecollectoren aansluiten.
    Op die manier kan je je installatiekost drukken (kleinste/goedkoopste) vlakkeplaatcollector en regeleenheid toevoegen en je voldoet aan de criteria voor een zonneboiler maw 40% subsidies (en volg jaar 200EUR/m2 er nog bij).
    Bovendien gaat je rendement nog omhoog en elec verbruik omlaag (al zal je je airco weinig kunnen gebruiken daar bij warm weer de zonnecollector zal instaan voor de opwarming en niet je WPB).

Interessante alternatieven voor de Nuos2 vind ik eveneens:
    -Odyssee
    -Aeraulix
    -Odyssee Split (lawaai buiten maar dan ook geen WW binnen)

In welke regio woon je? Heb je goeie installateurs gevonden?

Tags for this Thread

Regels voor berichten