+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 12 van 12

Discussie: Kerdi hoek

kerel

Kerdi hoek

Ik heb begrepen dat er ook kerdi hoeken bestaan, dus voorgevormde hoeken.
    Nu zoek ik in mijn inloop/stap-douche vier binnenhoeken moeten verlijmen met kerdi. Ik heb al kerdi mat liggen.
    Kan je met Kerdimat ook een deftige waterdichting in die hoeken verzekeren, want ik zal die mat moeten inknippen of omvouwen om daar een binnehoek van te vouwen. Komt dat wel goed? Of toch maar ergens die binnenhoek vinden?
    Iemand ervaringen te delen?

kerel

Re: Kerdi hoek

Ik heb intussen rondgebeld naar enkele tegelhandelaars. Blijkt dat die kerdihoeken
    weinig worden verkocht (kost ook 22,5€/stuk exbtw )
    Hoe doen de tegelaars dat dan, kerdi inknippen of vouw maken en die flap dan mee vastlijmen en daarover dan de verticale laag kerdi?
    Er is dan een kleine zone waar 4 lagen kerdimat een "bobbel" zullen vormen.
    Kan dat voor problemen zorgen bij het tegelen nadien?

ik ben een 2 a 3 weken geleden 2 hoekjes uit kerdi gaan halen bij IC tegels in Hasselt. Deze waren gewoon in voorraad en hebben me 5,49 eur Excl. per stuk gekost. Voor dat geld neem ik geen risico en ze zijn dus zeker niet zo duur als de prijzen die jij gekregen hebt. Misschien is er wel prijsverschil in een binnen of buiten hoek, daar kan ik me niet over uitspreken.
    Ik moet ze wel nog plaatsen dus daarover kan ik je ook nog niets meer vertellen.

succes!

voorman

Binnenhoek : 6.70, buitenhoek : 7.84; pasvormen voor niet rechte hoeken : resp 3.36 en 3.93, het stuk. Die vormen zijn 0.1mm, terwijl de kerdi 0.2mm is.
    Overlappingen zijn vrij miniem met kerdi fix : die waterdichte ms polymeer laat zich platdrukken tot de kleinste fractie.
    jp

kerel

Bedankt voor de reacties.
    Heb nu wel verlof morgen om die kerdi te lijmen, dus ik weet niet of ik nog koekjes ga vinden
    JP, worden die binnenhoeken ook wel gewoon geplooid?
    Achterliggend heb ik een cementbezetting. Ik dacht lokaal in die hoekjes deze bezetting een paar mm uitdiepen en dan kerimat horizontaal verlijmen met flex met een opsteek van 5cm vertikaal. Ik krijg dan wel dat fameuze driehoekige "flapje" wat ik moet omplooien.
    Die plooi ik dan in de uitgediepte hoek met steeds een laagje flexlijm tussen.
    Nadien gewoon de verticale mat erover. Heel lokaal (13cm²) heb ik dan wel 4 lagen kerdimat-met lijm maar verzonken. Doen - niet doen?

voorman

Zonder voorgevormde binnenhoeken kan je een strook ononderbroken plaatsen, deels op vloer, deels op wanden. Overlappingen met kerdi fix zijn vrij miniem en geen hinder om bv mozaïek of kleine tegels te plaatsen. Nu ja, 4 lagen kerdi op mekaar met tegellijm zal problemen geven bij de plaatsing van de tegels, vooral in de hoeken en daardoor ook in de eerste rij.
    jp

kerel

Wegens tijdgebrek dan maar geen hoekjes geplaatst. Ik heb ze dus omgeplooid en dat ging eigenlijk gelijk niks. Juist goed aandrukken en je voelt nauwelijks het dikteverschil.

Ik heb een carrodrain, en die heeft een voorgesneden kerdi-flens. Hierop heb ik dan de grote lap horizontale kerdimat geplakt met overlap zo'n 6cm . En die naad betrouw ik juist niet. Ik zou daar graag nog iets oversmeren alsook de hoeken.
    JP, bestaat er ook een soort lijm of coating die ik als extra bescherming in de hoeken kan strijken? Kerdi-colle ofzo? Of iets makkelijker te vinden liefst...

voorman

De carrodrain is de beste waterdichte goot die ik ken - de goten van Schlüter, Primus en Rosco zijn ook top kwa waterdicht. Overlappingen met kerdi fix en kerdi coll zijn waterdicht. Op de mat nog extra waterdichting aanbrengen hoeft niet. Maar je kan natuurlijk op die kerdi nog een tweede laag waterdichting aanbrengen : bv met ptb membraan waterdicht of waterdichting onder druk met pistool spuiten. Zo kan je bezig blijven, nietwaar.
    jp

kerel

JP
    Ik heb weliswaar de overlappingen van de Kerdimat NIET met kerdicolle/fix gedaan, maar gewoon met PTB flexlijm. Weliswaar goed aangedrukt. Kan dat kwaad?

meester macfall's schermafbeelding

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Boterham
    JP
    Ik heb weliswaar de overlappingen van de Kerdimat NIET met kerdicolle/fix gedaan, maar gewoon met PTB flexlijm. Weliswaar goed aangedrukt. Kan dat kwaad?
    heb je overlappingen van links naar rechts? Of van boven naar onder?

Indien bovenste lap boven de onderste kleeft zou ik me geen zorgen maken.

In de andere gevallen zou ik de producteigenschappen eens heel deftig lezen maar me nog geen zorgen maken. Ik heb geen idee welke lijm je nu juist hebt gebruikt. Er zijn er zovelen onder PTB.
    Tis ni omdak wijs da ge moet kijken

kerel

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macfall
    JP
    heb je overlappingen van links naar rechts? Of van boven naar onder?
    Indien bovenste lap boven de onderste kleeft zou ik me geen zorgen maken.
    In de andere gevallen zou ik de producteigenschappen eens heel deftig lezen maar me nog geen zorgen maken. Ik heb geen idee welke lijm je nu juist hebt gebruikt. Er zijn er zovelen onder PTB.
    't Is een Instap-douche van 180 op 90. In mijn horizontale kerdi (de vloer dus) heb ik 1 horizontale naad van 90cm met overlapping van 6cm en opstaande boord van 5cm. Ik sluit aan op de kerdiflens van de carrodrain.
    Ik heb uiteraard de overlap op de flens gelijmd (die ik daags vooraf ook al verlijmd had met flexcement op de chape/carrodrain). Waterafloop dus in de juiste richting.
    Bovendien zal ik nadien de tegels opvoegen met epoxyvoegsel
    Ik maak me mss zorgen voor niks

voorman

JP
    Voor de overlapping met tegellijm vroeg Schlüter vroeger 10cm - nu vragen ze kerdicolle/fix met 5cm overlapping.
    jp

Tags for this Thread

Regels voor berichten