+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 16
    knaap

Aftekenen Potjes en sleuven??

Vandaag richting ruwbouw getrokken met de elektrische schema's. De bedoeling was om reeds alle sleuven en potjes te tekenen, toch is dit iets moeilijker uitgevallen dan ik dacht... Hieronder al mijn vragen dat ik ben tegengekomen..

- Hoe hoog zet je best een schakelaar?
    - Hoe breed teken je een kabelgleuf tot de lichtschakelaar?
    - Hoe krijg je alle schakelaars EVEN HOOG (zelfde afstand) uitgetekend op de muur? De ruwe chap ligt niet overal even gelijk, dus overal verschillende afstanden dan... Van waar meet je dan best? Plafond?
    - Ik meen dat de volgende afmetingen toch correct zijn?
    • Hoogte stopcontact min 15cm in gewone ruimte
    • Hoogte stopcontact min 25cm in vochtige ruimtes
    • Min. afstanden van de potjes van de muurhoeken 10cm
    - Voor het zetten stopcontacten in een ruimte (Elke hoek een paar), mag je dan gewoon telkens terug over de vloer gaan met de kabels? Of een horizontale sleuf slijpen tot die plaats?
    - Mag ik uitslijpen tot onder de zwarte folie? (Zie foto)

kerel

Re: Aftekenen Potjes en sleuven??

Als dit 2 potjes moeten voorstellen om 2 stopcontacten te plaatsen zou ik al beginnen met deze horizontaal te voorzien. Dus naast elkaar.
    Als je reeds zoveel vragen hebt om nog maar af te tekenen hoop ik dat je alles correct voorziet. Eens bezetting en vloeren zijn geplaatst kan je niet meer terug.
    Zelf elektriciteit leggen is niet zo moeilijk, maar een deftige uitleg (best op de werf) van envaren persoon kan veel ellende besparen.

knaap

Als u zo weinig bouw ervaring hebt,neemt u toch best een elektricien die help met zelfplaatsing die gaat veel goedkoper zijn misschien
    onherstelbare fouten te doen .

Waar komt u plan dan vandaan .

ds

raap

[quote="gieleuh"]Vandaag richting ruwbouw getrokken met de elektrische schema's. De bedoeling was om reeds alle sleuven en potjes te tekenen, toch is dit iets moeilijker uitgevallen dan ik dacht... Hieronder al mijn vragen dat ik ben tegengekomen..

-> Kun je zelf een beetje kiezen, ik zet de mijne op 110cm (is afstand afgewerkte vloer tot schakelaar), dus even uitrekenen hoeveel cm pur,.. er nog bij komt

- Hoe breed teken je een kabelgleuf tot de lichtschakelaar?
    -> zo breed als nodig hangt er een beetje af hoeveel kabels er door de sleuf moeten

- Hoe krijg je alle schakelaars EVEN HOOG (zelfde afstand) uitgetekend op de muur? De ruwe chap ligt niet overal even gelijk, dus overal verschillende afstanden dan... Van waar meet je dan best? Plafond?
    -> pasdarm gebruiken

- Voor het zetten stopcontacten in een ruimte (Elke hoek een paar), mag je dan gewoon telkens terug over de vloer gaan met de kabels? Of een horizontale sleuf slijpen tot die plaats?
    -> idd telkens over de vloer gaan en doorlussen

Tip: als je er echt zo weinig van kent, laat dan een vakman komen, want dit gaat echt niet goedkomen!
    Ga je 't schema wel correct kunnen volgen? de juiste kabels gebruiken? 3G, 5G, 7G, kruis, wissel, touchdimmer, lichtpunten tot de juiste schakelaar laten komen..
    Veel succes in ieder geval

schakelaars even hoog, meten vanaf het plafond, tenzij dat 10cm uit de pas ligt
    meest genomen hoogtes: schakelaars 120cm, stopcontacten 30cm

kerel

Om Heliapotjes te plaatsen heb je een opening van 10x10cm nodig. Wij plaatsen deze voor stopcontacten op onderkant 20cm - bovenkant 30cm (dus center 25cm) en voor schakelaars op onderkant 110cm en bovenkant 120cm (dus center op 115cm). Hoogte van schakelaars kan je natuurlijk naar eigen wens voorzien.

gezel

Ook van belang is nu al het MERK weten van uw schakelaars etc... Indien Bticino, best de potjes gebruiken van het merk zelf.

knaap

Ik heb geen problemen met elektriciteit zelf, wel heb ik het nog nooit moeten inslijpen ed. dit is compleet nieuw

meester

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gieleuh
    Vandaag richting ruwbouw getrokken met de elektrische schema's. De bedoeling was om reeds alle sleuven en potjes te tekenen, toch is dit iets moeilijker uitgevallen dan ik dacht... Hieronder al mijn vragen dat ik ben tegengekomen..

...
    - Ik meen dat de volgende afmetingen toch correct zijn?
    • Hoogte stopcontact min 15cm in gewone ruimte
    • Hoogte stopcontact min 25cm in vochtige ruimtes
    • Min. afstanden van de potjes van de muurhoeken 10cm
    ...
    kijk eens rond in woning waar je woont, bij ouders, vrienden, ...
    Stefan

Voor de juiste hoogte:
    Zoals reeds vermeld pasdarm, of met een laser (is iets minder tijdrovend).

meester macfall's schermafbeelding

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door koenverdickt
    Voor de juiste hoogte:
    Zoals reeds vermeld pasdarm, of met een laser (is iets minder tijdrovend).
    Met pasdarm en een slaglijn overal (waar nodig) de vloerpas +1m tekenen.

Lijkt me nog het minst tijdrovend want je laser zal niet elke kamer kunnen 'bekijken'.
    Tis ni omdak wijs da ge moet kijken

gezel dries_neyrinck's schermafbeelding

Ik heb met hulp van de laser in iedere kamer lijnen getrokken op de goede hoogte. Nadien verder gewerkt op deze lijnen. Ging zeer goed.
    Elk natuurlijk getal is interessant. Immers, stel dat er ook oninteressante natuurlijke getallen zouden bestaan. Dan zou er ook een kleinste oninteressant natuurlijk getal bestaan. Maar het kleinste oninteressante natuurlijke getal is zeer interessant.

gezel dries_neyrinck's schermafbeelding

Ik heb met hulp van de laser in iedere kamer lijnen getrokken op de goede hoogte. Nadien verder gewerkt op deze lijnen. Ging zeer goed.
    Elk natuurlijk getal is interessant. Immers, stel dat er ook oninteressante natuurlijke getallen zouden bestaan. Dan zou er ook een kleinste oninteressant natuurlijk getal bestaan. Maar het kleinste oninteressante natuurlijke getal is zeer interessant.

meester

Voor de hoogte uit te meten een automatische pasdarm gebruikt (is wel een gemakkelijk dingske)
    + den darm was lang genoeg om in 1 keer den hele gelijkvloers te kunnen doen.
    => lijkt me zelfs dus sneller als met een laser.

Voor de maten/afstanden heb ik eens gaan horen bij den elentrieker waar wij ons materiaal afnemen.
    Die heeft gezegd wat zij gebruiken, dat hebben wij gewoon overgenomen.
    (Na een beetje te hebben nagemeten/bekeken in bestaande huizen)

voorman

Onderkant van mijn schakelaars staat op ongeveer 105cm.
    Onderkant stopcontacten op 18cm geloof ik.

Tags for this Thread

Regels voor berichten