+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 13 van 13
    raap

Plat dak in EPDM (Firestone, Tiplon, Resitrix, ...)

Mijn zoektocht naar het juiste bedrijf voor het maken van een plat dak in EPDM is niet bepaald evident gezien de verschillende soorten die er bestaan. Een korte opsomming van wat ik tot dusver ben tegen gekomen:

Van de website van IRS haalde ik het volgende overzicht van de verschillende soorten EPDM, met toevoeging van Resitrix en Firestone:
    • Carlisle: Carlisle Sure Seal EPDM, grote folies tot 15,25m breed en tot 61m lang.[/*:m:3gkswlns]
    • Tridex: toepassinggebruik als dakdichting en waterdichte afwerking van daken, balkons, dakterrassen, goten, …[/*:m:3gkswlns]
    • Mastersystems: EPDM-rubber membraan met dampdrukverdelende polyester onderlaag die het uiterst geschikt maakt voor de renovatie van oude bestaande roofing daken (ook nieuwbouw).[/*:m:3gkswlns]
    • Tiplon (Volkern EPDM): intern gewapende, dikke volkern EPDM-rubber die door zijn eigen gewicht een bijzonder strak dak realiseert na plaatsing. (nieuwbouw/renovatie)[/*:m:3gkswlns]
    • Evalastic: thermisch aflasbare EPDM-rubber, die een 100% homogene, in elkaar gesmolten naadverbinding mogelijk maakt. Llichte kleur = de zonnestralen worden extra weerkaatst[/*:m:3gkswlns]
    • Securitan: polyester gewapende EPDM-rubber (nieuwbouw/renovatie), grote dimensionele stabiliteit vh membraan = geen nood aan mechanische kimfixatie[/*:m:3gkswlns]
    • Hertalan: nieuwbouw als renovatie, van alle daksystemen behoort het losliggend geballaste Hertalan dakdichtingssysteem tot één van de snelst verwerkbare.[/*:m:3gkswlns]
    • Resitrix: gewapend (?)[/*:m:3gkswlns]
    • Firestone: ongewapend rubber[/*:m:3gkswlns]

Interessante weetjes:
    • Carlisle-Syntec (en zijn afgeleiden Mastersystems en Tiplon) (ref)[/*:m:3gkswlns]

Bedrijven die het ook daadwerkelijk leggen:
    • Mawipex:[list:3gkswlns]
    • BossCover EPDM: homogene EPDM 1,14mm en 1,52mm dik (2,3mm op bestelling)[/*:m:3gkswlns]
    • BossCover Reinforced: met polyesternet versterkte EPDM.[/*:m:3gkswlns]
    • BossCover LSFR: Naar brandreactie verbeterde versie van de homogene EPDM. (Low Slope Fire Rated)[/*:m:3gkswlns]
    [/*:m:3gkswlns][*]Dakrubbercentrale: Firestone EPDM type LFSR (1,15mm of 1.52mm met kimfixatie)[/*:m:3gkswlns][*]AWS Waterdicht: Firestone type LFSR (1,15mm) / Carlisle[/*:m:3gkswlns][*]Euro Bel Dak: Firestone en Tiplon[/*:m:3gkswlns][*]Dak en Isolatie: Tiplon, Tridex en Sure Seal[/*:m:3gkswlns][/list:u:3gkswlns]

Welke bedrijven gebruiken wat, en meer in het bijzonder wie gebruikt er nog Tiplon, Resitrix en Mastersystems? Dan zal ik deze lijst ook verder aanvullen wat voor iedereen erg handig is.

Re: Plat dak in EPDM (Firestone, Tiplon, Resitrix, ...)

Ik zou Mastersystems voorstellen. Dit is een EPDM die 100 % regenwater kan recupereren. Even een mailtje naar IRS en zij raden je enkele dakdekkers aan.

raap

Bedankt voor de tip steviewonder!

Bijkomend bedrijf:
    • Polydak III: Mastersystems EPDM bestaande uit 2 lagen (1,14mm EPDM + 1,0mm polyestercachering (ref) [/*:m:1wn1vts7]

Wat te doen met de keuze tussen Mastersystems EPDM (1,14mm + 1,0mm polyester) en Firestone EPDM 1,52mm?

meester

Dakrubbershop.be, voor doe het zelf

zij leveren Firestone of Bosscover epdm soorten, in 2 diktes mogelijk.

bij mij heb ik 1.52mm genomen.

ik verkies de mastersystem omwille van de feuter die onderaan er aanhangt. Firestone is een naakte epdm. Er moet steeds gewerkt worden met een kimfixatie. Steeds meer werk.

meester

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ravefiend
    ...[*]Resitrix: gewapend (?)...
    ja, Resitrix is gewoon beste van 2 werelden (maar duur en ook nog een gekleurd regenwater)
    - bovenlaag is EPDM = rubber = lange levensduur
    - onderlaag = bitumen met ingewerkte wapening SBS
    Stefan

raap

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door stefan
    ja, Resitrix is gewoon beste van 2 werelden (maar duur en ook nog een gekleurd regenwater)
    Het beste en dat komt dan ook met een overeenstemmend prijskaartje neem ik aan. Qua kwaliteit lijkt mij dus het volgende overzicht van toepassing:
    1. Resitrix / Trocal (?)[/*:m:33ymr5k4]
    2. Mastersystems[/*:m:33ymr5k4]
    3. Firestone / BossCover[/*:m:33ymr5k4]

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door steviewonder
    ik verkies de mastersystem omwille van de feuter die onderaan er aanhangt. Firestone is een naakte epdm. Er moet steeds gewerkt worden met een kimfixatie. Steeds meer werk.
    Je kan je daarbij nog de vraag stellen of Firestone 1,52mm naakte EPDM daadwerkelijk minder qualiteit zou zijn in vergelijking met Mastersystems 2,14mm, waarvan 'maar' 1,14mm EPDM, de extra werkkost even buiten beschouwing gelaten.

knaap

Wij hebben Tiplon geplaatst, komt van dezelfde fabrikant als mastersystems, maar epdm is dikker en zwaarder (volgens mij ook sterker). Werkwijze is identiek aan master systems.

meester

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door stefan
    Het beste en dat komt dan ook met een overeenstemmend prijskaartje neem ik aan. Qua kwaliteit lijkt mij dus het volgende overzicht van toepassing:
    1. Resitrix / Trocal (?)[/*:m:2pqpxoui]
    2. Mastersystems[/*:m:2pqpxoui]
    3. Firestone / BossCover[/*:m:2pqpxoui]

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door steviewonder
    Je kan je daarbij nog de vraag stellen of Firestone 1,52mm naakte EPDM daadwerkelijk minder qualiteit zou zijn in vergelijking met Mastersystems 2,14mm, waarvan 'maar' 1,14mm EPDM, de extra werkkost even buiten beschouwing gelaten.
    Resitrix is onbruikbaar want geeft bruin regenwater!

komt bij mij dus onderaan de lijst te staan. (straffe is veel dakdekkers probeerden me nog te overtuigen dat dit geen probleem is)

knaap

ik heb net opdracht gegeven tot offerte met resitrix,
    hoe komt het dat het regenwater daarmee bruin kleurt en met gewone asfalt blijkbaar niet?

kerel

T'gaat weer beginnen , de voor en tegenstanders van resitrix
    Hier resitrix met alulon erop en geen bruinwater .
    Maar idd zonder alulon of voorgeschreven filter heb je bruin water

knaap

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door droomhuisje
    T'gaat weer beginnen , de voor en tegenstanders van resitrix
    Hier resitrix met alulon erop en geen bruinwater .
    Maar idd zonder alulon of voorgeschreven filter heb je bruin water
    gelukkig is er nog het forum ... als de offerte toekomt snel even filter bijrekenen

knaap

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door egidius
    ik heb net opdracht gegeven tot offerte met resitrix,
    hoe komt het dat het regenwater daarmee bruin kleurt en met gewone asfalt blijkbaar niet?
    Kijk eens in dit topic en ge zult al veel wijzer worden
    http://www.bouwinfo.be/forum/viewtop...=65123&start=0

Bij ons ook Resitrix gelegd, maar aangezien we genoeg opvang/oppervlakte hebben van ons pannendak hebben we de afwatering van het plat dak niet aangesloten op de regenput. Enfin, 't is een alternatieve oplossing die enkel z'n nut heeft als ge een klassiek dak hebt die reeds genoeg regenwater recupereert. Als dit effectief zo mag, is een ander paar mouwen maar ja wat gaan ze doen? Mijnen hof komen open spitten?

Grtz,
    Ik haat mensen die hun zin niet ...

Tags for this Thread

Regels voor berichten