+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 12 van 12
    kerel

vocht op binnenkant ramen

Hier nog mensen die last hebben van water aan de binnenkant van de ramen.
    Wij zitten nu enkele maanden in onze nieuwbouw en hebben last van condens aan de binnenkant van de ramen. Maar het is meer water dan zou mogen.
    Iemand die weet wat de oorzaak kan zijn ? en hoe dit op te lossen ?

gezel

Re: vocht op binnenkant ramen

Meten is weten.
    Of hier een beetje mee spelen.

Te veel vocht in huis en te weinig ventilatie en verwarming waarschijnlijk, combinatie van die factoren hè. Waarschijnlijk is je bouw nog niet uitgedroogd.

Vorige week had ik drie machines was op één dag gedaan en binnen in huis te drogen gehangen. Boven hebben we geen verwarming, en met de deur naar boven open te zetten gaat alle warme vochtige lucht naar boven waar het condenseert die natuurlijk tegen de ramen daar, die ook aan de binnenkant koud zijn omdat er geen verwarming is... Oplossing: ventileren, verwarmen, ventileren, verwarmen.

Als je in een nieuwbouw zit heb je toch ventilatie? Zet die een standje hoger dan of zorg dat je roosters openstaan.

kerel

ventilatie (D-type) staat sinds 3 dagen te draaien, en steeds op hoogste stand, maar toch staat er 's morgens veel water op de raamprofielen onderaan.
    Rare is dat het niet met de ramen voorvalt in de living ??
    dit zijn grote schuiframen, en één lang-smal raam... heeft dit een reden ?

Moderator hoow's schermafbeelding

Je zit in een nieuwbouwwoning?
    Er moet nog heel veel vocht uitdrogen, alle vocht uit de cement, plaaster,...
    kan wel een jaar duren eer een nieuwbouwwoning, alle bouwvocht kwijt is.

waarschijnlijk is dat wel de reden dat de luchtvochtigheid in je woning te hoog ligt momenteel en dat samen met de lage temp buiten kan voor condens zorgen.
    In het grote condens topic hebben we al eens vanalles opgelijst ivm condens.

gezel

Idd, wss gewoon door nieuwbouw. Gezien je spreekt over het feit dat je nog maar 3 dagen je ventilatie aan hebt kan ik me voorstellen dat je er nog niet zo lang in woont. Laat eerst alles rustig uitdrogen, kan tot paar jaar duren(bouwdroger helpt dit uiteraard wel een beetje te versnellen) eer alles kurkdroog is. Nog niet druk maken.

kerel

wonen er toch al van 1 april dit jaar hoor, maar in de zomer had ik de ventilatie niet nodig, en waren we vooral bezig met andere dingen.....
    Maar nu met de pasgeboren baby die naar huis komt vond ik het wel handig dat de ventilatie zou draaien.....

Dus jullie raden aan om nog even af te wachten dan ?

gezel

Zou ik wel doen, ja. Zeker je ventilatie aan laten, misschien heeft zich daar vochtige lucht opgestapeld al zou me dat verwonderen. Wat me eerder logisch lijkt is dat je bouw nog moet drogen en dat condens zich met dit weer ook veel sneller zal vormen door het temperatuurverschil buiten - binnen. Zet daar nog eens de verspreiding van deze vochtige lucht door je ventilatie bij en je hebt condens. Die ventilatie kan echter zeker geen kwaad want de lucht wordt zo wel verspreid.

meester

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Alurade
    Zou ik wel doen, ja. Zeker je ventilatie aan laten, misschien heeft zich daar vochtige lucht opgestapeld al zou me dat verwonderen. Wat me eerder logisch lijkt is dat je bouw nog moet drogen en dat condens zich met dit weer ook veel sneller zal vormen door het temperatuurverschil buiten - binnen. Zet daar nog eens de verspreiding van deze vochtige lucht door je ventilatie bij en je hebt condens. Die ventilatie kan echter zeker geen kwaad want de lucht wordt zo wel verspreid.
    Niet alleen verspreid, maar die gaat ook meer vochtige binnenlucht naar buiten afvoeren en droge buitenlucht aanvoeren (in de winter zit er weinig vocht in de lucht)

Mit,

één goede raad: VOORDAT er één jaar verstreken is na de ondertekening van het PV van voorlopige oplevering: EEN AANGETEKEND SCHRIJVEN AAN DE BOUWPROMOTOR/AANNEMER/ARCHITECT met AL JE OPMERKINGEN EN VASTSTELLINGEN! Expliciet vermelden dat je de definitieve oplvering NIET aanvaardt!!! DOEN, Doen, DOEN!!!! Kan ook in een beleefde brief staan! Zoniet heb je later NOOIT nog een poot om op te staan!! Ondanks onze goede contacten met de bouwpromotor, is dit ons groot geluk geweest bij verwarmingsproblemen, zoniet stonden we TOCH in de kou (ook letterlijk).

kerel

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door martien smekens
    Mit,

één goede raad: VOORDAT er één jaar verstreken is na de ondertekening van het PV van voorlopige oplevering: EEN AANGETEKEND SCHRIJVEN AAN DE BOUWPROMOTOR/AANNEMER/ARCHITECT met AL JE OPMERKINGEN EN VASTSTELLINGEN! Expliciet vermelden dat je de definitieve oplvering NIET aanvaardt!!! DOEN, Doen, DOEN!!!! Kan ook in een beleefde brief staan! Zoniet heb je later NOOIT nog een poot om op te staan!! Ondanks onze goede contacten met de bouwpromotor, is dit ons groot geluk geweest bij verwarmingsproblemen, zoniet stonden we TOCH in de kou (ook letterlijk).
    Ik vrees dat dit een beetje lastig wordt aangezien we praktisch 90% van de dingen zelf gedaan hebben....

gezel

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mit
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door martien smekens
    Mit,

Ik vrees dat dit een beetje lastig wordt aangezien we praktisch 90% van de dingen zelf gedaan hebben....
    Brief naar jezelf en daarin expleciet vermelden dat je de definitieve oplevering niet aanvaardt. Doen, doen, doen!!

Tags for this Thread

Regels voor berichten