+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 6 van 6

Discussie: EnOcean en Wago

EnOcean en Wago

Heeft er iemand ervaring met de enocean wanschakeleaars,
    Bedoeling is om die in te lezen met een WAGO PLC.
    Is dit een stabiel systeem ? De prijzen van deze schakelaars lijken ok geen bedrading van de schakelaars, en andere actuatoren.

enkel maar voordelen tot nu toe,

Maar zoals gemeld zijn er ook nadelen of andere ervaringen ?

Alvast dank

knaap

Re: EnOcean en Wago

Ik heb onlangs zelf gekeken naar de mogelijkheid om het Eltako wireless systeem (is Enocean gebaseerd) te integreren in een PLC. Ik zie 2 mogelijkheden:

- Gebruik de EnOcean knoppen voledig klassiek, zodat een actuator geschakeld wordt als je de drukknop induwt. Ipv hier de lamp aan te hangen, verbind je dit met een ingang van de Wago PLC. Nadeel is dat je ook een EnOcean actuator systeem moet kopen, en niet enkel de knoppen.

- Probeer rechtstreeks EnOcean telegrammen (uitgestuurd door de drukknoppen) te ontvangen op de PLC. Eltako heeft een systeem dat EnOcean wireless omzet naar RS-485, en de Wago PLC heeft ongetwijfeld een RS-485 input module. EnOcean gebruikt wel een eigen formaat voor de telegrammen (geen Modbus of zo), dus ik weet niet of het mogelijk is die met de Wago PLC te interpreteren. Ik vermoed dat je eerder richting embedded PC zal moeten gaan om voldoende flexibiliteit te hebben in het analyseren van de binnenkomende pakketen.

Terzijde: mijn bedoeling was om de Eltako dimmer aan te sturen via RS-485. Die dimmer kost rond de € 50 , en zo zou ik geen 0-10 V module aan mijn PLC moeten hangen. Ik ben er nog niet aan begonnen, gewoon wat info opgezocht en opgevraagd bij Eltako zelf.

ik ga dit ook toepassen maar dan met phoenix contact.
    ik heb een testkoffer gehad en die werkte prima.

Ik ga de PLC gebruiken om alles in te lezen en dan via DO/relais alles te sturen
    Ik weet niet of ik echt goedkopen uitkom maar veel verschil gaat er niet opzitten.

knaap

Ondersteunt je PLC rechtstreeks de Enocean telegrammen, of heb je ook gewerkt met een ontvanger die dan gewoon aangesloten is op de DI's van de PLC?

meester janus wago's schermafbeelding

Op het wagoforum kun je ook gerichte info krijgen:
    http://wago.forumup.be/

knaap

Ik heb wel enige ervaring hiermee.

Je moet voldoende ontvangers plaatsen zodat je zeker bent dat je elk telegram ontvangt. In een nieuwbouw is dit dus zeker op elk verdiep en dan nog kan je problemen hebben. Het grootste probleem is dat de antennes (draadje) in de muur zit achter een ijzer plaatje. Kijk ook uit met biticino afdekplaatjes in metaal bijvoorbeeld.

Er zijn Enocean naar KNX gateways te verkrijgen en ik dacht dat er ook een kaart voor de wago voor bestaat.

Als je de kans hebt, dan zou ik een kabel trekken.

Tags for this Thread

Regels voor berichten