+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 8 van 8

Afvoer ontluchten, waar??

Ik weet dat hier gegnoeg topics te vinden zijn over dit onderwerp maar ikzelf weet dus niet zeker waar ik nu juist een ontluchten/beluchter moet plaatsen..

Hier even mijn situatie;
    Code:
    --------------------------------------------------------
                                   O1                  O2   !
                                                            !
                                                            !
                                                       O3   !
                                                            !
                                                            !
                                                            !
                                                            !
                                                            !
                                                       O4   !
                                                            !
                                                            !
                                                            !
    --------------------------------------------------------
    Dus;

Afvoer O2 is het verzamelpunt van de 3 andere, dit is een leiding van 50 of 60 die door het plafond recht naar het gelijkvloers gaat, waar het een 110 buis wordt en naar buiten gaat.

Afvoer O1 is een lavabo en gaat naar O2. Diameter nog niet bepaald, ik denk 40mm

Afvoer O3 is een bad gaat naar O2. Diameter ook nog niet bepaald, ik denk 50mm

Afvoer O4 is een douche en gaat naar O2 via O3. Ik denk 50mm

De Afvoeren van de lavabo en de afvoer van bad/douche komen met een koppeling op de afvoerbuis O2.

Moet ik hier een ontluchting/beluchting voorzien? Op het hoogste punt, dus sifon lavabo? Dakdoorvoer is gn optie.

Merci voor de input!

Re: Afvoer ontluchten, waar??

Ben ik de enige die het niet weet?

kerel

Ik zou een ontluchtertje steken op sifon lavabo, en 1 aan uw douche, anders kan die leegtrekken door onderdruk bij leeglopen bad. Daar beide leidingen apart toekomen op verzamelpunt, zou ik ze ook apart ontluchten.

Ben zeker geen expert, maar zo zou ik het doen.

Het is een lage douchegoot voor een inloop douche dus wordt al moeilijk, niet?

Ik kan ook voor dat alles naar beneden gaat, de lavabo aansluiten achter sifon bad?

gezel

Ik zou toch opteren voor een beetje een grotere diameter dan 50 of 60 voor je leiding naar beneden, want als je je bad laat leeglopen over zo'n lange afstand en alles in dia 50 (of zo ongeveer) dan ga je een enorme onderdruk krijgen. De kans dat je douchesifon dan leegtrekt (aangezien je zegt dat het een laagprofiel model is) is dan vrij groot.
    Beluchting aan de lavabo zal dat misschien enigszins verminderen, maar je blijft toch met een serieus stukske buis zitten tussen O3 en O2 waarop je een felle vacuümwerking naar je douche toe zal hebben.
    Gezien de volumes die uit de douche lopen eerder beperkt zijn, zal deze niet het probleem geven.

In uw geval zou ik ook proberen te beluchten aan het bad. wel hoog genoeg zetten want dankzij de wet van de communicerende vaten zou bij het openen van de stop het water wel eens de kortste weg durven kiezen (ook al zou de beluchter dat in principe moeten tegengaan door te blokkeren bij overdruk).

En bespaar ook niet op de beluchters. Er bestaan heel veel kwaliteiten in, en eentje van maar 5 of 10 euro zal u echt niet de resultaten geven die u binnenshuis verwacht (geurtjes !). Toch zeker niet op lange termijn.
    Ik spreek uit ervaring.

En zoiets als dit? Geen optie? Heb je volgens mij minder kans dat er sifons worden leeggetrokken aangezien de afvoer van elk toestel afzonderlijk naar 75 gaat...
    Voor de 'verzamelbuis' naar beneden zou ik het dus ook op 75 houden, 60 bestaat volgens mij niet (correct me when wrong), en 50 is mijns inziens te smal voor 3 toestellen op te zetten.

Ik heb even wat meer uitgekapt en 75mm is nu nipt mogelijk!

Laatste oplossing ziet er goed uit! Waar moet dan de beluchter dan nog komen?

gezel

Met die grotere buizen zou het voldoende moeten zijn als je dat aan de wastafel doet.

Tags for this Thread

Regels voor berichten