+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 7 van 7
    knaap

Zwarte schimmelvlekjes op een welbepaalde muur

Beste Allen,

Momenteel sta ik voor één van de belangrijkste beslissingen uit mijn leven ; de aankoop van men eerste woning. Ik heb een deels gerenoveerde woning op het oog uit de jaren '30. Echter zijn er twee zaken waar ik wat schrik van heb en mij enorm doen twijfelen, namelijk:

1) Scheurtjes / barstjes over gans het plafond.. (zie ander topic)

2) Lichte schimmelvorming op een bepaalde muur:
    Volgens de eigenaar is dit niet te wijten aan vocht van buitenaf, maar zijn de vlekken er gekomen door was te drogen in die ruimte waardoor het vocht op de muur is geslagen. Ik had graag geweten of dit kan of gewone bla bla bla is, + wat is de oplossing hiervoor? Kan ik dit gewoon overschilderen, of moet de ganse pleister hiervoor worden verwijderd en herdaan? Is dit een reden om mij zorgen te maken, en eventueel toch verder uit te kijken naar een andere woning?

Alvast bedankt voor jullie feedback.

Tommeke
    Guest

Re: Zwarte schimmelvlekjes op een welbepaalde muur

Zwarte schimmelpuntes zijn een typisch verschijnsel bij condens

voorman

Probeer er achter te komen of de betreffende muur wel of niet is geisoleerd.
    Wil je meer info over het ontstaan van condens in een woning klik op het eerste item van deze rubriek.

Kans is klein dat die muur geïsoleerd is (bouwjaar...).

Kans is ook klein dat die ruimte voldoende verwarmd werd om er was in te drogen.

Kans is niet onbestaande dat er bij het drogen van de was ook onvoldoende geventileerd werd.

Gevolg: koude muur door gebrek aan isolatie en gebrek aan verwarming. Het vocht van de was slaat op de koude muur neer en schimmel ontstaat.

In mijn huis zat ook hier en daar condensschimmel. Is vrij makkelijk af te wassen met een scheutje javel of azijn in water. Daarna kan je gewoon weer overschilderen. Als je er daarna op let om beter te verluchten, de was buiten te drogen of in een verwarmde living, een beetje te verwarmen en indien mogelijk zelfs isoleren, zal de schimmel niet terugkeren normaal gezien.

Op zich zou ik me daar niet door laten afschrikken om het huis niet te kopen. Ik denk dat je weinig huizen van die leeftijd gaat vinden waar je geen enkel probleempje gaat tegenkomen. Dit is (als het condensschimmel is) maar een klein probleem.

gezel

heb dat ook in mijn huis dat ik pas heb aangekocht,is, een huis van 1920 en de muren zijn dus ook nog niet geisoleerd.
    Is typisch verschijnsel van condesatievocht.
    Nu het beste zou zijn die muren te isoleren,maar ja dat is een dure kost.
    Ikzelf heb ook niet onmiddelijk de middelen hier niet voor,dus ja afwassen en opnieuw schilderen en genoeg ventileren.

meester

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barteke
    heb dat ook in mijn huis dat ik pas heb aangekocht,is, een huis van 1920 en de muren zijn dus ook nog niet geisoleerd.
    Is typisch verschijnsel van condesatievocht.
    Nu het beste zou zijn die muren te isoleren,maar ja dat is een dure kost.
    Ikzelf heb ook niet onmiddelijk de middelen hier niet voor,dus ja afwassen en opnieuw schilderen en genoeg ventileren.
    en zeker ook de ruimte niet teveel laten afkoelen (raam geen volledige dag openzetten)
    zo mogelijk een beetje verwarmen (12-15graden)

knaap

Lijkt mij een aanvaardbaar antwoord. Ik ga dit weekend nog eens langs en probeer te zien of andere muren hier ook last van hebben. Ik denk echter van niet. De muur in kwestie is een buitenmuur van het huis. Daarnaast is het wel bebouwd maar weliswaar een (onverwarmde) loods.

Alvast bedankt voor de antwoorden, bijkomende informatie is altijd welkom.

Tags for this Thread

Regels voor berichten