+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 11 van 11

Discussie: UITDROGEN CHAPE

UITDROGEN CHAPE

Hoe lang duurt uitdrogen van chape 10 cm vooraleer er parket over te leggen.

raap

Re: UITDROGEN CHAPE

In normale omstandigheden (en aan een 'huiskamertemperatuur' van pakweg 20°) mag je rekenen op 7 à 10 dagen per centimeter chape. Maar... eens de chape dikker dan 7 à 8 cm. is loopt dit al gauw op tot ongeveer 14 dagen per centimer.

Heel belangrijk is om de chape voldoende te laten drogen (het zou niet de eerste keer zijn dat een parket zich lostrekt. Je kan hiervoor een meettoestel gebruiken, ofwel (minder geavanceerd/minder 'betrouwbaar') een stuk plastiek dat je rechtstreeks op de chape legt en waar je vb. een zak cement op laat rusten. Controleer na een tijd of de plastiekzijde die de chape raakt condenseert.

kerel

Vraagje:
    leg je de parket rechtstreeks op de chape?

kerel

Vraagje:
    leg je de parket rechtstreeks op de chape?

(voormezelf ben er nog niet uit hoe ik het het beste doe )

raap

Dag Freddy,

Welk type parket zou je leggen (massief, meerlagig,...)? Wat is de houtsoort & met welke afmetingen (dikte & breedte vloerdelen/planken) werk je ?

Er zijn verschillende plaatsingsprincipes (met onderparket, zwevend of volledige verlijming (vernagelen, hoewel dit niet onmiddellijk van toepassing is)). Naargelang je antwoorden kan ik een aanbeveling doen.

Jürgen

knaap

ik ben met hetzelfde bezig en kzou 2 maanden willen wachten (10cm) chape. en een samengesteld parket gebruiken aangezien deze minder leeft begreep ik. Zou ik deze verlijmen op de chape? of zwevend leggen? of misschien de tanden verlijmen? Brede planken van ongeveer 16cm in wrsh een eiksoort. Aangezien deze bij de schuifraam naar het terras ligt.

Nu de gaten aan de zijkanten (achter die blauwe isolatieband) vul ik deze best op met chape? want kzie daar anders veel ongedierte inkruipen. Die isolatieband zit op sommige plaatsen wat los (onderaan het schuifraam bv). Bij op vullen achter de isolatie en wat vast steken?

raap

Dag Veek,

Dat zijn veel vragen in 1x. ;o)

Een samengestelde parketvloer 'leeft' minder dan een massieve. Mijn advies is om die rechtstreeks te verlijmen op de chape. Je hebt minder 'geluidsoverlast' als je de vloer bewandelt. En hoe je draait of keert ... je vloerdelen blijven gewoon beter liggen dan bij een 'zwevende plaatsing'.

Verlijming in de groeven (waar de tand zowel op de korte als lange zijde inpast inpast) op een onderlaag (polyurethaanfolie) is wat men verstaat onder 'zwevende plaatsing'.

Je vraag over de gaten berijp ik niet goed. Kan je iets meer uitleg geven daarover?

Hou voldoende ruimte tussen de parketvloer & de muren zodat de parket, ongeacht zwevend, verlijmd, meerlagig of massief voldoende plaats heeft om te krimpen & uit te zetten. De ruimte wordt 'afgedekt' door de muurplinten. Het kan geen kwaad om lokaal de parket tot tegen een dorpel aan te werken. Daar hoef je de 'expanstieruimte' niet te voorzien.

Succes!

knaap

alvast al bedankt voor de verduidelijking.

Wat ik met de gaten bedoel is:

ze zijn net komen chappen vrijdag en in de hoekjes en tussen leidingen etc zijn plaatsen waar geen chape zit. Zo'n paar cm's. Wat ik juist daar mee moet doen

Jan, sorry dat ik in jouw topic kom binnenvallen maar ik denk dat mijn vraag hier min of meer op zijn plaats is.

Hoe lang moet je wachten om vloertegels te laten leggen na het plaatsen van de chape?
    Een deel van onze gelijkvloers wordt betegeld, en in het resterende deel willen we graag parket. Omdat we ook al hoorden dat het bij parket zeer belangrijk is dat de chape heel goed droog is, gaan we daar een tijdje mee wachten en leggen we ondertussen een tijdelijke en goedkope vloerbedekking. Laten vloeren zouden we echter wel graag doen vooraleer we er intrekken, maar heb niet direct een idee hoe lang we daarmee moeten wachten. Geldt daarvoor ook de cm/dagen regel?

Edit/
    Ik lees net in een ander topic dat deze regel meestal ook van toepassing is maar dat er ook tegels zijn die wel al sneller kunnen verlijmd worden. Dat zal ik dan aan onze tegelhandel vragen.
    We hebben (in ons 'ideale' schema) ongeveer 6 weken tijd om de chape te laten drogen vooraleer we zouden willen vloeren. Dan is het volle zomer dus hopelijk droog en warm...
    Indien de chape nog te nat zou zijn, neem ik ook aan dat we niet zouden kunnen verhuizen (niet op lopen/geen zware dingen plaatsen?)?

raap

Opgelet Martinel,

Iets tijdelijk op de natte chape leggen gaat je weinig opleveren. De chape mag niet afgedekt worden om goed te kunnen drogen.

Vooraleer je vloertegels kan leggen moet de chape een dikke 4 weken drogen. Reden? De chape zal nog een beetje krimpen tijdens het drogen. Mocht je de tegels onmiddellijk leggen zullen deze hun hechting met de chape verliezen.

Je zou eventueel kunnen werken met een bouwdroger. Naargelang de situatie kan je enkele dagen tot weken winnen. Indien je hiervoor opteert, kun je dat best ook melden aan de firma die de chape levert. Die zou de samenstelling ervan kunnen aanpassen.

Succes!

Bedankt Jurgen. We zijn inderdaad niet van plan om vloerbedekking op een natte chape te leggen, maar ik neem aan dat er nog wel een verschil is tussen een chape die 'droog' is maar nog niet voldoende droog voor parket en een 'natte' chape, niet? In het tweede geval vermoed ik dat verhuizen gewoon onmogelijk is? Vanaf wanneer kan je eigenlijk over chape lopen, en er bijvoorbeeld spullen op plaatsen? (we zouden graag in de laatste weken voor onze verhuis al bepaalde spullen naar onze zolder verhuizen)

De chape vier weken laten drogen voor we vloeren moet normaal gezien wel lukken. Anders is de bouwdroger een goede tip. Hebben we ook gebruikt na het pleisteren op aanraden van onze stucadoor.
    Merci!

Tags for this Thread

Regels voor berichten