+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 22
    knaap

Welke producten tegen distels, brandnetels, ...

De tuin van het huis dat we gekocht hebben staat vol distels, brandnetels, hoog dik gras, ... We willen de tuin terug aanleggen en dachten eraan om eerst enkele cm´s af te graven en dan heel de tuin te besproeien.
    - Welk producten kunnen we hiervoor gebruiken ?
    - Hoelang moeten we wachten na het sproeien om weer te zaaien en te planten ?

Alvast bedankt,
    Tom.

gezel

Re: Welke producten tegen distels, brandnetels, ...

Als 't agressief mag:Glyfall. Alles kapot.

gezel

zucht

meester Nevermore's schermafbeelding

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door doddel
    zucht
    Dat is een interessante bijdrage zeg!

@Tom1981

Is't een groot stuk en proper? (geen afval)
    Als dat meevalt dan zou ik dit te lijf gaan met een bosmaaier. Wel nadien de netels en ander groen bij elkaar harken op een grote hoor. Want netels laten liggen = extra netelgroei (stikstof in bodem)

Vervolgens eens met een frees door de tuin gaan en alles ligt proper.
    Als ik een stap achteruit doe is dat enkel om een aanloop te nemen.

gezel

- glyfosfaat (zoals in 'glyfall') is niet heel effektief tegen distels.

- als je eerst een laag gaat afschrapen (alle onkruid is dan weg) dan zal spuiten met glyfosfaat of andere fyto herbiciden helemaal geen effekt hebben: het moet via het loof opgenomen worden en de plant groeit zich dan kapot. Dus doet helemaal niets tegen zaden of wortelstokken nog in de grond. Het blijft wel lang in de grond (en grondwater) achter, maar heeft daar dus geen werking op opnieuw opkomend onkruid.

Daarmee zou je dus moeten spuiten voordat je laat afschrapen. Vraag is of het dan nog veel nut heeft.

Dus ik zou gewoon laten afschrapen en aanleggen. Gras zal door maaien en door gepaste bemesting vanzelf onkruidvrij worden. Onder/rond planten bodem bedekken en af en toe wat wieden, en dan komt het vanzelf in orde.

meester

inderdaad zorgen voor een gepaste beplanting en spontane begroeiing die wij vaak onkruid noemen zal vanzelf wegblijven.

brandnetels wijzen op een zeer rijke bodem, extra bemesten is dus zeker niet nodig.
    distels kunnen er niet tegen om keer op keer gemaaid te worden.
    Als je wacht met maaien tot ze bloeien zullen ze zelfs nog vlugger verdwijnen.

beginnen met vergif is geen goede start voor je grond.
    zonder is namelijk gezonder.

gezel

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door hoow
    beginnen met vergif is geen goede start voor je grond.
    zonder is namelijk gezonder.
    vandaar mijn zucht

meester Nevermore's schermafbeelding

Uiteraard van daar je zucht. Maar zonder milieuvriendelijke oplossing te bieden gaat de TS daar ook niet aan beginnen.
    Als ik een stap achteruit doe is dat enkel om een aanloop te nemen.

voorman TonyWony's schermafbeelding

Als't nie te veel netels zijn, voorzichtig uittrekken en zoveel mogelijk van de wortelstok mee uittrekken

kerel

Zo simpel kan het zijn. Handen uit de mouwen (en in de handschoenen) en de netels traag uit de grond trekken. Je zou versteld staan hoeveel je op een halve dag doet. Toegegeven, je gaan nog niet alles weghebben, er zal links en rechts wel een stukje wortel terug uitschieten, maar dan trek je een paar maanden laten nog een half uurtje uit, en een paar maanden later nog een half uurtje.

Ik heb het zo gedaan op een kleine 10 are en de strijd met glans gewonnen. Wat overblijft is gezonde grond met schoon plantjes en bomekes en een gezond moestuintje.

knaap

Als het geregend heeft, dan gaat het nog zo makkelijk.

meester

ging ik ook net zeggen:
    wieden doe je na een regenbui, dan gaat dat voor niets.

meester

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tom1981
    De tuin van het huis dat we gekocht hebben staat vol distels, brandnetels, hoog dik gras, ... We willen de tuin terug aanleggen en dachten eraan om eerst enkele cm´s af te graven en dan heel de tuin te besproeien.
    - Welk producten kunnen we hiervoor gebruiken ?
    - Hoelang moeten we wachten na het sproeien om weer te zaaien en te planten ?

Alvast bedankt,
    Tom.
    Wat wens je eigenlijk te plaatsen achteraf ...
    gras + siertuin... of een moestuin.

Producten die je moet spuiten op de blote aarde ... en aldus een kiemwerende werking hebben zou ik vermijden.

Met glyfal heb ik wel ervaring , ... zeer goede zelfs ... als je een scheutje dreft toevoegt en wat weelderig spuit op de distels zijn deze ook zeker weg.
    Spuit 's ochtends , wanneer de temp. in de dag boven de 12 a 15°C zal worden. Vooral op blad spuiten met fijne nevel ... ik gebruik meestal voor glyfal ongeveer dik de helft van de voorgeschreven dosering ... en de distelzone doe ik dan eerst eens ... en na een 20-tal minuten nog eens ...

Sporeplanten als varens en kattestaart gaan niet weg met glyfal ... hievoor meng ik met iets anders ... desgevallend geef ik dit wel eens op.

Als het over 100 m² gaat zou ik ook gewoon op een zonnige dag eens goed doorharken ... en wat op een hoop gooien. Dit geeft immers snel resultaat. Als het om 500 m² gaat of om 2000 zoals bij mij lijkt eens sproeien mij toch de meest "haalbare oplossing"

Opletten dat je achteraf niet met je "spuitlaarzen" over een stukje gazon loopt of iets dergelijks ... je voetstappen zullen immers zichtbaar worden ...

Spuit verder alleen als men goed weer voorspelt , en kijk eens op de buienradar dat het effectief klopt met de werkelijkheid voor je aanvat. Indien de zaak van de plant regent heb je immers niets bereikt (en toch een aanslag gepleegd op het ecosysteem).

Verder verwijder ik steeds ook eerst planten die "in bloei" staan ... of ik wacht tot deze in het zaad staan (wat ook eigenlijk te laat is). Zo probeer ik vlinders , bijen en andere dieren een rechtstreekse aanraking met de sproeistoffen te besparen ...

k.b.
    k.b.

Eerst goed sproeien en dan de kinderen laten spelen of een moestuin beginnen... Hoe is het toch mogelijk om absoluut te willen sproeien tegen "onkruid". Spuiten en alles weg, ook jouw gezondheid!
    Dat spul blijft in de grond zitten en in het grondwater.

Maai alles eraf, of laat het doen. Trek de netels uit, maar knip eerst de bovenste blaadjes eraf. Te gebruiken als stoofgroente of voor in de soep. Het is lekkerder dan spinazie. Gooi dan de netels en de distels op de composthoop.
    Je zal er de groentetuin en de andere planten plezier mee doen!
    En het is goedkoper!

Sproeistoffen worden natuurlijk aangeraden door diegene die het verkopen.

knaap

Iedereen bedankt voor de tips. Nog even dit:
    Hoe lang moeten we eigenlijk wachten om de tuin aan te leggen ? Kunnen we bijvoorbeeld 6 maanden na het sproeien al starten met de tuinaanleg ?

Groeten, Tom.

Tags for this Thread

Regels voor berichten