+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 11 van 11
    knaap

Boiler 10 liter voor keuken

Hallo iedereen,

Aangezien de zoekfunctie niet werkt, even een nieuw onderwerp...

Bij ons in de keuken duurt het echt wel een hele tijd voor er warm water is.
    De gasbrander staat op de zolder, dus het water moet een hele weg afleggen.

Nu had ik gadcht om een elekctrische boiler van 5 of 10 liter onder de gootsteen te plaatsen.

Maar weet niet meteen wat dit allemaal inhoudt, en zou het toch wel zelf willen proberen te plaatsen.

Het stopcontact is voorzien (was voor afwasmachine, maar die is niet geplaatst en zal er ook niet komen (houden van samen de afwas te doen ? )
    Wss kan ik dit stopcontact gewoon gebruiken.
    Het plaatsen van de boiler zelf in de kast zal ook geen probleem zijn.

Maar dan , de aansluitingen van water.

Nu is er een aansluiting rechtstreeks aan de kraan van warm en koud water.

Hoe worden de boilers aangesloten aan water?
    Is dat koud water loskoppelen aan kraan en dan aansluiten aan boiler?
    En dan het hete water van de boiler? Is dat vanuit de boiler naar aansluiting warm water aan kraan??

Enfin daar kom ik niet goed aan uit?
    En moet ik nog met andere dingen rekening houden?

Wie me wat op weg kan helpen...

Bedankt

knaap

Re: Boiler 10 liter voor keuken

zelf al wat opgezocht

Dus:
    Op het koud water komt een T-stuk, die rechtstreeks naar kraan gaat en dan een aansluiting voor aanvoer van koud water naar de boiler.
    De uitgang van de boiler wordt aangesloten aan de kraan op warm water.

Maar de kraan kan dan nog enkel warm water krijgen van de boiler. Dus als 10 liter op is, is het even gedaan met warm water op die kraan.??...

Maar dan lees ik ook dat er een aansluiting is van een veiligheidsgroep, waarlangs de overdruk kan ontsnappen en deze moet aangesloten zijn op de afloop?? Hoe moet ik dit gedeelte dan uitvoeren? Moet ik de afvoor dan doorzagen en daar een t stuk tussen plaatsen???

voorman TonyWony's schermafbeelding

Je hebt een speciale kraan nodig daarvoor, anders knalt je elec boilertje uit elkaar (en ik spreek spijtig genoeg uit ervaring )

gezel

je kan een "hotfill" boiler zetten, die kan je aansluiten op de warmwater aanvoer. Als je veel warm water nodig hebt is er zo dadelijk warm water uit de boiler en als dat op is, is er warm water uit de gasketel. Voordeel is dat er iets minder elektrisch bijgestookt moet worden, nadeel wat meer warmteverlies in de leiding.

Veiligheidsgroep is idd absoluut nodig: water zet uit als het opgewarmd wordt. Omdat de druk anders veel te hoog zou oplopen (en de boiler zou scheuren) druppelt er via de veiligheidsgroep wat water weg.

Dat moet inderdaad naar de afvoer, dus daar zal je ergens een aftakking moeten hebben/voorzien. Veiligheidsgroep ook altijd op de ingang van de boiler monteren (de 'koudwater' aanvoer - in geval van hotfill moet die ook geschikt zijn voor warm water)

Alternatief is een lagedruk kraan: je moet dan de keukenkraan vervangen en die zal dan wat druppelen tijdens het opwarmen

knaap

Bedankt voor de info al!

Ik zou een gewone elektrische boiler installeren, omdat 10l wel voldoende is voor afwas.

Maar over de "veiligheidsgroep". wat moet ik me hierbij voorstellen?
    Is dat het T-stuk voor koud water (aanvoer koud naar kraan, en aanvoer koud naar boiler?) en bevat dit ook de uitgang voor overdruk dat ik naar afvoer met leiden?

Want dan stel ik mij de "veiligheidsgroep" voor als 1 stuk dat ik draai op ingang koud boiler, waar ik ook een flexibel op aansluit dat ik verbind met koud water, en waar ik dan ook nog eens een flexibel op aansluit naar koud kraan.
    En dan een uitgang voor overdruk...

:

voorman TonyWony's schermafbeelding

Gebruik dan zo'n lagedruk kraan.
    Als je de kraan opendraait, vul je eigenlijk de boiler bij met koud water en het warme water wordt daardoor uit de boiler geduwd, door je kraan, in de pompbak.

Bij het opwarmen loopt het overtollige water dan gewoon in je pompbak.

gezel

voorbeeld van veiligheidsgroep:

is een 'groep' van bolkraan, terugslagklep (verplicht) en overdrukventiel.
    rechts sluit je de koudwatertoevoer aan, boven gaat het naar de ingang van de boiler.
    Onderaan is de overdruk-afvoer, het is normaal dat daar wat water uit druppelt tijdens het opwarmen.

knaap

De aansluiting boven de rode knop, gaat dien dan terug naar de kraan voor de aansluiting koud water?

En dan voor de afvoer onderaan, bestaat er niets dat daar kan op bevestigd worden, zodat die "druppels opgevangen worden?
    Want om dat overtollige water af te voeren via de bestaande afvoer lijkt me heel wat gepruts

En een lagedrukkraan is geen optie, want het is nog maar pas een nieuwe grohe kraan.

gezel

die "aansluiting" naar links die je denk ik bedoelt is een stop. Daaronder zit de terugslagklep en die stop dient om de klep te kunnen inspecteren. Daar kan je dus niets op aansluiten. Je zal daarvoor nog zelf een T-stuk moeten voorzien op de ingang.

Wat het opvangen betreft .. een emmer ? maar erg practisch is dat niet.

Je kan de drukgroep misschien wel bovanaan in de kast monteren, en de afloop naar zo'n aftakking op het sifonstuk van de gootsteen laten lopen ?

knaap

ok, dan werk ik nog met een T op de groep voor koud water

Het water dat langs het ventiel wegvloeit, zijn dat een paar druppels per dag? of kan dit echt wel meer zijn?
    anders zou ik dat kunnen oplossen door een klein opvangpotje op te voorzien??

gezel

Nogal vaak zit er een veiligheidsgroep bij zo'n boilerke.

De groep sluit je aan op de koudwatertoevoer van de boiler.
    Er staat een pijl op die de stroomrichting van het water aangeeft, dus met een ingang voor het koud water en een uitgang die naar de koudwateringang van de boiler gaat.
    Er bestaan ook modellekes waarbij de afvoer (overdrukdeel dat druppelt) gesloten id ipv het voorbeeld hierboven dat een open uitgang heeft. Op die gesloten modellekes kan je een stuk cristaldarm aansluiten en die gaan dan weer in het t-stuk op je afvoer dat eigenlijk bedoeld is voor de afvoer van de vaatwasser. Daar zit best wel wat druk op bij het afvoeren (meestal 7 bar, zij het voor een paar druppels), dus dat kan zonder problemen het water omhoog stuwen tot aan de overloop.

Juiste opbouw:
    * T-stuk (45° ?) op je koudwateraansluiting
    * daarop twee shellkraantjes met flexibel
    eentje gaat naar je kraan (koud water)
    eentje gaat naar de ingang van je veiligheidsgroep
    * veiligheidsgroep naar je boiler (ingang koud water)
    aansluiting op overloop met cristaldarm
    * shellkraantje op de warmwateruitgang van je boiler (optioneel)
    * van daar met flexibel naar de kraan (ingang warm water)

Je kan eventueel een driewegkraan op de oude warmwatertoevoer aansluiten zodat je alsnog warm water van de boiler kan betrekken. Het water dat wekenlang in die weinig gebruikte leidingen blijft staan zal wel niet echt meer voedselveilig zijn (en misschien een beetje rieken of roest uitslaan), maar dat laat je toch wegstromen tot er warm water is.

10 liter is overigens vrij snel op, maar je kan het water eventueel wat warmer zetten (meeste boilerkes hebben een regelbare thermostaat) al is het dan nogal gevaarlijk naar brandwonden toe.

en het kost een arm en een been aan elektriciteit.

Ze zijn ook bijzonder gevoelig aan kalk in het water. Naar mijn ervaring gaan die niet meer dan 5 jaar mee, en tegen die tijd verbruiken ze nog meer elek wegens de kalklaag die het opwarmen van het water tegengaat.
    Weet niet of die kleintjes ook bestaan met een droge weerstand.

Tags for this Thread

Regels voor berichten