+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 12 van 12
    knaap

Schouw-rookkanaal dicht na spouwmuurisolatie.

Zoals de titel het al zegt zit ik met een probleem.

Enkele maanden geleden hebben ze hier de spouwmuren gevuld met parels.
    Nu zijn we gisteren aan de renovatie van de living begonnen waarbij we een houtkachel gaan plaatsen. Bij het openen van het asluikje en de cement uit de buisopening te hebben gehaald (was dichtgesmeerd) zijn we dus op een dichte laag thermoparels gestoten.

Vermoedelijk zit dus heel de schouw vol.
    Aan de buitenzijde van het huis zie je dat er een gat geboord is waar de schouw bevindt, ik denk dus dat ze te diep geboord hebben en ipv in de spouw tot in het rookkanaal geboord hebben?

Kan ik de firma die de isolatie geplaatst heeft hiervoor verantwoordelijk stellen? En kan het kwaad na het eventueel (indien nog mogelijk) leeghalen van de schouw om deze nadien te gaan gebruiken?

Re: Schouw-rookkanaal dicht na spouwmuurisolatie.

Ik zou dan ook maar eens laten controleren of de spouw wel gevuld zit op die plaats!
    Foto website over onze ecologische verbouwing tot lage energie woning https://picasaweb.google.com/Walter.Veerle
    De beste linkpagina over informatieve ecologische websites (ook over ecologisch bouwen en verbouwen) http://eco-websites.startpagina.nl/ (alleen Nederlandse websites) en http://ecologisch.startpagina.nl (Belgische en Nederlandse websites)

meester

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door W1
    Ik zou dan ook maar eens laten controleren of de spouw wel gevuld zit op die plaats!
    Of misschien is er plaatselijk geen spouw en staat de schouwpot gewoon tegen de buitengevel (of enkele cm hier vandaan)...

Lijkt mij toch zeker nuttig om na te kijken dat het in dienst stellen van de schouw niet tot oververhitting / smelting / brand van het isolatiemateriaal kan leiden ...

k.b.

warschijnlijk was er op de 'schouwplaats' geen spouw aanwezig. Moeilijk om nadien de 'fout' bij iemand te leggen. Wist de spuiter dat er daar een schouw was enz,...
    die schouw zou ik alvast niet meer gebruiken om mee te stoken. Ev buis horizontaal naar buiten en daarna inox schouw omhoog?
    Wat je zelf doet, doe je meestal beter. meestal.

voorman

Met een stofzuiger met lange buis en grote opvangemmer kan je ze er makkelijk uitzuigen.

voorman 3ss's schermafbeelding

Was bij m'n ouders ook zo, maar dan met pur.
    Na het opspuiten hing er een sliert pur in de stoof .
    Blijkbaar was de schouw al niet in de beste kwaliteit en heeft die pur dat kapot gedrukt.
    Ik geloof dat ze de kosten gedeeld hebben en er een extra buis ingestoken hebben.

Met een stofzuiger met lange buis en grote opvangemmer kan je ze er makkelijk uitzuigen.
    ALs het goed gedaan geweest is, werden de korrels samen met een bindlijm ingespoten, zodat je ahw 1 grote koek krijgt. Lijkt me moeilijk met een stofzuiger.
    Wat je zelf doet, doe je meestal beter. meestal.

knaap

Het is inderdaad met lijm gebonden, slechts de eerste 40cm kan ik losmaken en wegzuigen, de rest zal volgens mij langs boven moeten gedaan worden?
    Dat er een schouw is weten ze, op zolder zie je hem ook, op zolder is er trouwens langs binnen geboord omdat de zijgevel niet bereikbaar was op het bovenste verdiep en de zolder.

voorman

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door janvanlandeghem
    ALs het goed gedaan geweest is, werden de korrels samen met een bindlijm ingespoten, zodat je ahw 1 grote koek krijgt. Lijkt me moeilijk met een stofzuiger.
    Werkt perfect, die lijm is immers niet zo sterk.

knaap

Net op dit topic gestoten en ik besef plots dat ik ook iets gelijkaardigs aan de hand heb. Bij mij komen ze binnenkort ook thermoparels inblazen en waar mijn schouw zit is ook plaatselijk geen spouw. Werd vroeger blijkbaar meer gedaan. Gezien ik mijn schouw echter niet gebruik, behalve dan als schacht voor een ventilatiebuis, vormt dit niet zo een probleem. In feite lijkt het me dan meer aangewezen dat de schouw dan volledig meegevuld wordt (minder koudebrug). Alleen mogen ze dan wel niet door de ventilatiebuis boren. Dank u forum, weer een aandachtspuntje genoteerd

raap

Beste,
    Ik zit met een identiek probleem, ook mijn schouw zit (volledig??) dicht na spouwmuurisolatie met parels. Ik zie dat er niet rechtstreeks in de schouw is geboord dus moet het ergens via een scheur gekomen zijn vermoed ik. Hoe hebben jullie dit opgelost gekregen?
    Bedankt voor de info.
    mvg

kerel

Idem hier...
    Bij mij gevuld met Knauf Supafill, dus nog wel gemakkelijker uit te halen.

De schouw wordt nog gebruikt vooor de aanvoer van lucht voor mijn gascondensatieketel. Ze komen binnenkort langs om de situatie te bekijken.

Als er iemand intussen nog tips heeft ivm waarop te letten, laat maar weten.
    Ik zal binnenkort meer kunnen vertellen over hoe het verder afloopt...

Tags for this Thread

Regels voor berichten