+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 37
    kerel

Ervaring van DHZ'ers

Hallo

We staan op het punt om bouwgrond te kopen, dus sinds enkele weken ben ik me volop aan het "inlezen" vooraleer we aan het echte werk beginnen: het bouwen.

Nu zitten er hier op het forum blijkbaar heel wat DHZ'ers die zelf de ruwbouw gezet hebben. Om de kosten te drukken en voldoening te hebben zou ik dit ook zelf willen doen (de motivatie is er zeker!), maar ik twijfel: heb nog nooit twee bakstenen op elkaar gezet... Hebben de DHZ'ers die hun huis zelf metsen dan allemaal ervaring in de bouw of zijn er nog die er aan beginnen met enkel de nodige portie motivatie en leergierigheid?

Nick

gezel

Re: Ervaring van DHZ'ers

Aangezien er niemand anders antwoord zal ik mijn mening maar geven

Wij doen ook bijna alles zelf (enkel betonnen kelder laten doen, en in de afwerking plakker en chapper + mogelijk iemand voor de gasketel aan te sluiten). Ik werk wel in "de bouw" (elektriciteit) dus zie heel wat nieuwbouw werven, idem voor mijn vader + deze heeft destijds ook zijn eigen woning gezet.

Als je niks van ervaring hebt en je ook niet regelmatig hulp hebt van iemand met ervaring zou ik er toch niet aan beginnen. Of je zou eerst een cursus metselen of zo moeten volgen bij Syntra. In dat geval zou ik eerder zoeken naar een aannemer waarbij je eventueel kan helpen met dienen of zo. In een later fase kan je natuurlijk wel zelf de technieken ed uitvoeren, hier bestaan genoeg zelfbouwfirma's voor die je op weg kunnen helpen.
    Volg onze bouw op: http://www.dcme.be/bouw

raap

Laat je enkele dagen helpen door een ervaren metser/bouwvakker en dat komt wel slim. In een bouw loopt nooit alles perfect en zal je toch eens iets moeten afbreken.

Tip: controleren, controleren en nog eens controleren. Werk op het gemak, meet liever 5 keer dan 1 keer. De waterpas en de meter moeten je beste vriend worden!

gezel

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door NickDB
    Om de kosten te drukken en voldoening te hebben zou ik dit ook zelf willen doen (de motivatie is er zeker!), maar ik twijfel: heb nog nooit twee bakstenen op elkaar gezet... Hebben de DHZ'ers die hun huis zelf metsen dan allemaal ervaring in de bouw of zijn er nog die er aan beginnen met enkel de nodige portie motivatie en leergierigheid?
    Je kan ook overwegen om een houtskelet te zetten. Dat lijkt me als zelfbouwer toch nog altijd een pak gemakkelijker dan een massief huis, ook voor de verdere afwerking (gaten in hout = gemakkelijk, in steen/beton = meer werk, duurder materiaal nodig).

gezel

Even aanvullen: Als je echt geen ervaring hebt (bvb van renovatie), en je niet kan rekenen op mensen (bvb ouders/broer/...) met ervaring zou ik er niet aan beginnen - of zeker niet als je ondertussen full-time blijft werken. En als je op mensen moet rekenen - het is niet voor een weekendje he, maar maanden aan een stuk elk weekend.

Niet onderschatten hoeveel leertijd je nodig hebt, en hoeveel tijd het kost om kleine foutjes op te lossen. Met pakweg een afvoer van een toilet dat niet helemaal juist zit ben je rap een halve dag kwijt, en als je enkel in het weekend kan werken is een maand zo snel voorbij.

meester

@TS ,

Zoek een kleine zelfstandiger / éénmanszaak , liefst iemand die nog slechts part-time zelfstandig is (en de rest van de week voor een baas werkt).
    Deze kan je dan naar hartelust helpen ...
    Wij hebben onzen bouw ook zo gezet (op zaterdag en maandag) , samen met iemand die 4/5 werkte bij een grote bouwfirma (werven in BXL).

Zijn baas was heel blij dat hij 's maandags altijd uitegerust op het werk verscheen

k.b.

kerel

We waren sowieso al van plan om de technieken zelf te doen met zelfbouwfirma's.

Omdat ik postbode ben heb ik wel redelijk wat tijd en daarom dacht ik om zelf te metselen, maar zonder ervaring in de bouw is dit idd misschien wat te hoog gegrepen. Nu ja, met de metser dienen kan er blijkbaar ook al heel wat uitgespaard worden...

We kunnen gelukkig op enkele mensen rekenen die ervaring hebben in de bouw. Dus het zal wel slim komen en anders kloppen we hier op het forum nog eens aan!

gezel

Zelf metsen is doenbaar als je wat lessen gevolgd hebt, inzicht hebt, geen hoogtevrees en stopt met slapen om dit forum te kunnen nalezen.

Zou ik geen 70km van men bouwgrond wonen had ik hetzelfde gedaan. Grootste besparing is de ruwbouw zelf doen!

'k Moet wel zeggen, het gaat echt niet vooruit bij die DHZ metsers die een full time job beoefenen. Na 1 jaar ben je het gemiddeld beu dus onderschat zoiets niet.
    Zeker niet voor je partner die misschien minder geduld heeft .

gezel

Ik zou in elk geval al een cursus metselen volgen, je merkt direct of je een aangeboren metseltalent hebt of niet.
    Ikzelf had voordien ook nog nooit 2 stenen op elkaar gezet, maar na een korte cursus (6 halve dagen) bij Syntra merkte ik al vlug dat het eigenlijk allemaal wel 'meevalt' .

Ik heb eigenlijk aan niemand raad gevraagd (zelfs weinig of niets aan de archi). Met gezond verstand, een goed bouwforum en 2 sterk ontwikkelde werkhanden kom je al heeeeel ver.
    Tijd is ook één van de grote beperkende factoren, zeker als je er nog een job naast hebt.

Om een idee te geven: ik heb er samen met de vrouw 1,5 jaar over gedaan om de ruwbouw (kelder, 1ste, 2de,zolder) + aparte garage te metselen (in totaal 36000 recupstenen in kruisverband waarvan dus 18000 stenen doormidden te doen...).
    Volgende week kunnen hopelijk de dakwerken starten, de champagne staat alvast koud...
    Volgens Wikipedia
    Metselen: losse stenen met voegspecie samenvoegen om zo een muur te bouwen

Ik denk ook niet dat het echte op elkaar leggen van de stenen het moeilijkst is - dat is wat profielen stellen, koord ernaast, mortel maken en hup, dat kan iedereen leren op een paar dagen (ik heb 15 jaar geleden toen ik 14 was na een 5 minuten uitleg mijn eerste binnenmuren gezet, die mortel zal er niet zo mooi ingezeten hebben als iemand met ervaring maar ik geloof niet dat die muren echt slechter zijn als de anderen). Het zijn al de andere dingen die wat ervaring vereisen - balken / trappen bekisten en storten, hoe de aanzet maken en met welke materialen, lood inwerken, kanten afwerken, poutrels leggen/verankeren, dorpels leggen, dals inmeten en supervisie doen als ze die leggen, etc. Ik denk dat mijn aannemer misschien 10% van zijn tijd effectief bezig is met koud 'metselen', en dat gedeelte had ik nog wel zelf durven doen, maar al die andere dingen, en dan ook nog allemaal in het weekend als er geen leveringen kunnen gebeuren en alleen de Hubo open is...

Misschien voor een recht op recht huis met gordingen en met de supervisie van een vakman die af en toe komt kijken en zegt hoe dingen moeten en de maten etc controleert, maar anders zou ik het toch niet aanraden aan iemand die geen ervaring heeft, beperkte tijd en beperkte middelen (i.e., 3 jaar aan een bouw werken en blijven huren + al afbetalen, dat kan niet iedereen).

meester

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door joske_vermeulen
    ..., beperkte tijd en beperkte middelen (i.e., 3 jaar aan een bouw werken en blijven huren + al afbetalen, dat kan niet iedereen).

Een aannemer de full package betalen en hierdoor 24 maand tijd uitsparen ... dat kan ook niet iedereen ...
    Als je 800 euro huur betaald moet je eens uitrekenen hoeveel je aan je aannemer mag betalen ...
    - Niet vergeten de BTW te tellen op kost aannemer
    - Niet vergeten dat je meer gaat moeten lenen en dus rentelasten zal hebben ...
    - Goedkoper aan materiaal geraken zal ook wel een droom zijn ... waarschijnlijk integendeel ... de aannemer zou wel eens meer marge kunnen nemen dan zijn "betere korting"

k.b.

gezel

Voor zelfbouw moet iedereen voor zichzelf de rekening maken:
    - weet wat je kan en wat je vooral niet kan (handigheid, hoe snel leer je nieuwe dingen, doorzettingsvermogen, durf,....)
    - financiële situatie (bv nu 3 jaar hard werken en de rest van je leven met minder geldzorgen)
    - beschikbare tijd (full-time job, kinderen, 'wil ik mijn zondags fietstochtje opofferen',...)
    - ad-hoc beschikbaarheid van helpers (gieten druklaag, leggen welfsels,...)
    - materiële ingesteldheid (ik wil NU direct alles op de meest makkelijke manier. Geef toe, er worden tegenwoordig veel te makkelijk veel te grote leningen toegekend)
    - ...

Met grote waarschijnlijkheid zullen de meesten in je directe omgeving je afraden om er zelf aan te beginnen. Als je dan even doorvraagt naar het waarom, kom je in heel veel gevallen tot de conclusie dat hun opinie gevormd wordt vanuit hun eigen onhandigheid/onwetendheid/jaloezie/onervarenheid in de bouwsector enz...
    Een kritische bril dien je als zelfbouwer dan ook constant op te zetten: de zeveraars onderscheiden van de echte vakmannen, informatie filteren, wat wil IK (niet: wat willen de anderen),...

En hier ga je ook niet omheen kunnen: zelfbouw gaat je letterlijk veel bloed, veel zweet en misschien veel tranen kosten
    Volgens Wikipedia
    Metselen: losse stenen met voegspecie samenvoegen om zo een muur te bouwen

knaap

If a job is worth doing, it's worth paying for.

Reken ook het feit dat als je het zelf doet, je veel materiaal moet kopen. Een truweel en metserskoord kost niet zo veel, maar smijt daar wat emmers bij, een slijpschijf, en je hebt zoals bij ons, ettelijke bezoekjes aan de Brico van 200€ per keer (man, die gaan afzien als we volgende maand verhuizen).

Stel dat een metselwerk 100 mandagen vergt, dat zijn 50 weekends, dus een vol jaar élk weekend, ongeacht het weer, familiefeesten, vakantie,.... En vergeet ook niet dat je de zaterdagochtend meestal kwijt bent door aan te schuiven in de Brico, achter cement, compactuna die op is, puinzakken, ....

Eerlijk gezegd: aan ruwbouw ga je niet veel winnen door het zelf te doen, vrees ik. Maar alsje het doet, dan kan ik maar de anderen bijtreden: betaal een stielman om je bij te staan/ de moeilijke dingen te doen. Want als je er alleen voor staat, zit je kop gegarandeerd vol twijfels.

Wij doen het domme werk: materiaal kuisen, materiaal aankopen, werf vegen, afval wegvoeren,...
    Alles over CE-markering
    http://www.certif.be

meester

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kingfisher
    If a job is worth doing, it's worth paying for.

Reken ook het feit dat als je het zelf doet, je veel materiaal moet kopen. Een truweel en metserskoord kost niet zo veel, maar smijt daar wat emmers bij, een slijpschijf, en je hebt zoals bij ons, ettelijke bezoekjes aan de Brico van 200€ per keer (man, die gaan afzien als we volgende maand verhuizen).

Stel dat een metselwerk 100 mandagen vergt, dat zijn 50 weekends, dus een vol jaar élk weekend, ongeacht het weer, familiefeesten, vakantie,.... En vergeet ook niet dat je de zaterdagochtend meestal kwijt bent door aan te schuiven in de Brico, achter cement, compactuna die op is, puinzakken, ....

Eerlijk gezegd: aan ruwbouw ga je niet veel winnen door het zelf te doen, vrees ik. Maar alsje het doet, dan kan ik maar de anderen bijtreden: betaal een stielman om je bij te staan/ de moeilijke dingen te doen. Want als je er alleen voor staat, zit je kop gegarandeerd vol twijfels.

Wij doen het domme werk: materiaal kuisen, materiaal aankopen, werf vegen, afval wegvoeren,...
    Als je op een "metseldag" om materiaal moet rijden ben je slecht bezig ... het aanhalen van materialen dient te gebeuren op andere momenten ...
    Metselen is doorzetten ... anders gaat het als bonen knopen vooruit .

Over dat gereedschap kopen ... reken maar dat je als echte DHZ heel wat machines nodig hebt ... als je bvb electriciteit met de hand gaat kappen ben je zot werk aan het doen ...

Hier wat verder zijn ze ook zelf aan het bouwen ... en die dragen hun mortel op de stelling in een emmer ... dat kan toch niet de bedoeling zijn ... een kruiwagenlier is bvb een minimum.

Verder denk ik gemiddeld 2 dagen na hoe ik de zaterdag het meest efficient kan werken ... Neen hard werken is niet moeilijk ...

k.b.

meester

Al 1 tip (ik zag dat iemand hierboven de fout al had gemaakt) => koop zoveel mogelijk werkmateriaal in een bouwmaterialenhandel en niet zomaar in den Brico ... want die laatste telt vaak wreed door.

Tags for this Thread

Regels voor berichten