+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 8 van 8

keuring elektriciteit -> kleur schakeldraad

Omdat ik advies en hulp aan het geven ben aan iemand die aan het verbouwen is(elektriciteit) , ben ik mijn reglementering terug aan het oprakelen.

Volgens het AREI:
    kleur neuter blauw, geelgroen aarding. geel en groen verboden. Fasedraad: elke andere kleur

Diverse richtlijnen (en wat ik me nog herinner van vroeger op school) :
    Schakeldraad zwart (bijvoorbeeld tussen 2 wisselschakelaars).

Een keuringsorganisme gaat volgens arei controleren dus een enkelpolige wisselschakeling waar ik de fasedraad onderbreek mag volledig in het bruin? (inclusief de 2 schakeldraden tussen de 2 wisselschakelaars)?... en hoe zit dat bij een dubbelpolige wisselschakeling? Je gaat dan altijd één blauwe draad (verplicht neuter) hebben die zwevend (op zwevend potentiaal) is.
    Hoe zit dit in de praktijk?

gezel

Re: keuring elektriciteit -> kleur schakeldraad

Geel/groen is steeds beschermingsgeleider/aarding en geel en groen mag je niet gebruiken, dit klopt.
    Dan voor blauw: ALS er een nulleider in de leiding is EN er is een blauwe geleider dan moet je deze ervoor gebruiken. Dus indien geen nulleider in de leiding mag je in principe de blauwe draad voor iets anders gebruiken en indien geen blauwe draad mag je ook een ander kleur gebruiken als N. Hou het natuurlijk wel overzichtelijk.

Alle andere kleuren zijn vrij te keizen. Ik gebruik meestal bruin of rood als stroom/retour en de andere kleuren als speeldraad.

Bij die bipolair schakeling krijg je toch geen zwevende N, maar gewoon 2 geleiders die niet in gebruik zijn indien de schakelaar in stand 0 staat...
    Volg onze bouw op: http://www.dcme.be/bouw

meester

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fluppe284
    Je gaat dan altijd één blauwe draad (verplicht neuter) hebben die zwevend (op zwevend potentiaal) is.
    Hoe zit dit in de praktijk?
    De blauwe draad op zwevend potentiaal? Verklaar u nader aub.

In mijn dagelijks werk zit ik in hoogspanning dus ben wat misvormt door de jaren heen blijkbaar.

Zwevend potentiaal is een potentiaal van een draad/kabel waarvan beide uiteinden losliggen (of gescheiden zijn met scheider of lastscheider) . In hoogspanning kan op zo'n draad gevaarlijke inductie voorkomen (van nevenliggende stroomvoerende geleiders) en vandaar dat we spreken over zwevende potentialen.

Het is maar dat je een neuter gaat ondebreken met een schakelaar (dubbelpolige wissel bijv)...Je hebt dan geen continuïteit meer(=onderbroken) maar toch mag je nog met blauw verdergaan (=nog steeds neuter volgens arei)? Ik zie in het arei niet direct een artikel dat dit expliciet verbied... maar er zijn toch veel ander richtlijnen die als schakeldraad een zwarte kleur voorzien.

Hier bijvoorbeeld een van de zovele afbeeldingen van een dubbelpolige wissel... Hier volledig in het zwart.
    http://static.skynetblogs.be/media/1...e224bdf69d.jpg
    Hoewel je dubbelpolig (in principe alle draden spanningsloos) onderbreekt is het toch niet aan te raden de fase vanboven en de neuter op de huls van de fitting aan te sluiten? En om dan vergissingen te voorkomen toch geen 2 kleuren van schakeldraad te gebruiken? (2 verschillende voor fase en neuter).

Ik zou ook niet graag hebben dat ik verkeerde raad geef waardoor de installatie afgekeurd wordt. (al denk ik dat de meeste keurders niet verder gaan dan het 1draadschema te vergelijken met de zekeringskast en wat steekproeven in de rest van het huis.

meester

Mijn inziens zoekt ge het allemaal veel te ver. Als ge een blauwe draad hebt, gebruik die dan als nulgeleider, ook tss de wisselschakelaars.

PS: ik zit vooral in de laagspanning en daar betekent een zwevend potentiaal net iets anders

Ik zal het inderdaad te ver zoeken
    Ik neem nu aan dat schakeldraden (tussen 2 wisselschakelaars) bij enkelpolige wisselschakelingen bruin mogen blijven. (elke andere kleur dan geel,groen geelgroen of blauw)

Tussen 2 dubbelpolige wisselschakelaars mogen 2 blauwe(neuter) en 2 bruine(Lijn) gebruikt worden.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fluppe284
    Een keuringsorganisme gaat volgens arei controleren dus een enkelpolige wisselschakeling waar ik de fasedraad onderbreek mag volledig in het bruin? (inclusief de 2 schakeldraden tussen de 2 wisselschakelaars)?...
    Keuringsorganismen gaan de kleur van de draden van uw wisselschakeling heus niet controleren hoor.

Je mag alle kleuren gebruiken behalve geel/groen (beschermingsgeleider). Voor mijn part gebruikt men rose met blauwe bolletjes tussen schakelaars. Wij keuren wat er in de kast zit en niet in de muren, daar komt het op neer. Zorg dat de secties en de amps aan hun minimumwaarden voldoen en gebruik de juiste kleuren in de kast. De rest is toch blindgewerkt. Wij gaan niet iedere schakelaar of stopkontact openen.

Tags for this Thread

Regels voor berichten