+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 12 van 12

Betontrap zelf bekleden

Hallo
    Heeft er iemand ervaring met het zelf bekleden van een betontrap in hout? Zoja, kan je ons wat uitleg geven hoe je te werk bent gegaan (welk materiaal gebruikt, ...). Ik had graag een naadloze trap geplaatst dus zonder profielen.

Alvast bedankt!

Re: Betontrap zelf bekleden

1. je kiest en houtsoort
    2. degelijke lijm
    3. correct meten en zagen, veronderstelt degelijk gerief.
    Wat je zelf doet, doe je meestal beter. meestal.

gezel

Neen, geen ervaring in het bekleden van een betonnen trap met hout, wel met natuursteen.

Ik kan alleen beamen wat jan hierboven stelt : correct meten is levensbelangrijk.

Ik wou alleen dat de ruwbouwmannen die de betonnen trap gemaakt hebben dat ook hadden gedaan

Wij zijn al 2 dagen bezig geweest met de betontrap te ajusteren om met gelijke treden te kunnen uitkomen.
    (met de hand, hamer en beiteltje dus, anders te veel stof in een half afgewerkt huis...)

Goeie moed !

(en niet vergeten goeie knielappen te kopen als je op de betonnen treden gaat werken )

gezel

Hier zijn we de betonnen trap aan't bekleden met massief eiken treden, zal morgen eens wat foto's maken en posten...

kerel

wij gaan de trap bekleden met sisal-tapijt.
    was een pak voordeliger dan hout...

kerel

wij gaan de trap bekleden met sisal-tapijt.
    was een pak voordeliger dan hout...

kerel

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door NicoP
    Hier zijn we de betonnen trap aan't bekleden met massief eiken treden, zal morgen eens wat foto's maken en posten...
    Zeker doen, hier zijn we ook benieuwd naar

gezel

Voila, de eerste foto's (in de tweede reeks zal ik effe mee in kort beschrijven hoe we te werk zijn gegaan)...
    't Is wel geen hypermoderne, design trap.
    Hier zijn de treden er zopas (alé een week terug) ingepast.
    Als leuning komt er een houten greep, ondersteund door smeedijzeren (ronde) spijlen.
    Kleur van de trap wordt net zoals de binnendeuren: een afgewassen witte kleur, maar da's voor de komende week.

gezel

En zoals beloofd: de tweede reeks met een korte omschrijving van hoe er te werk is gegaan.

Vanaf het ogenblik dat je de vloerpas van't eerste verdiep kent, kan je de hoogte per trede tot op de mmnauwkeurig gaan bepalen... Je kan dan starten met uitvullen van treden (rekening houdend met de dikte van de trede + 2mm dikte voorzien voor de parketlijm). Voor tredes waar je minder dan 15mm moet uitvullen, heb ik Omnix V17 (egaliseermortel, vloeibaar) gebruikt, welliswaar eerst kleine bekisting per trede plaatsen en afspuiten met een siliconen). Voor tredes waar je meer dan 15mm moet uitvullen, heb ik omnimix 90GR (egaliseermortel, ziet eruit als chappe als het gemixt is) gebruikt ofwel een dun laagje Omnimix V17 in combinatie met een MDF-plank (zie onderstaande foto). Welliswaar voor het egaliseren eerst je betonnen tredes onstoffen en insmeren met Omnibind TP (hechtingsbevorderende primer)

Vervolgens iedere trede appart aanpassen aan vorm van de muur waartegen ze komen. Afwerken, in ons geval 2 lagen witte kleurbeits die je met een doek afneemt, twee laagjes kleurvernis en ten slotte 2 lagen vernis. Pas dan kunnen de treden (+optreden) verlijmd worden op de ondergrond met parketlijm.

Zijaanzicht van een gedemonteerde trede

Hier past de gedemonteerde trede op (let op de groef: hier past de optrede in)

Zijaanzicht van de afwerking rondom het trapgat.

amai, super bedankt voor de gedetailleerde uitleg. Heb je zelf de treden gemaakt of ergens aangekocht? Ik vroeg mij af ofdat je om het even welk houtsoort kan gebruiken hiervoor en of een bepaalde dikte aan te raden is?

gezel

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Esdrumba
    amai, super bedankt voor de gedetailleerde uitleg. Heb je zelf de treden gemaakt of ergens aangekocht?
    Vader des huizes heeft de tredes gemaakt, naargelang het model dat ik heb uitgetekend...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Esdrumba
    Ik vroeg mij af ofdat je om het even welk houtsoort kan gebruiken hiervoor en of een bepaalde dikte aan te raden is?
    Dikte van deze tredes: 40mm.
    Het moet niet persé eik zijn, je kan ook andere houtsoorten gebruiken...

We hebben eigenlijk nog niet beslist of we effectief een betontrap zullen zetten in ons huis. Als ik wat surf op het internet wordt er gezegd dat een betontrap goedkoper is dan een houten trap maar als je een betontrap wilt bekleden met hout dat je een tamelijke kost in rekening mag brengen als je dit door een schrinjwerker laat doen. Vandaar mijn vraag of het haalbaar is om dit zelf te doen (materiaal voor ons is geen probleem). Indien je ons zelfstandige uit West-Vlaanderen kunt aandraden die betontrappen gieten, dan mag je dat zeker doen met eventueel een richtprijs.

Tags for this Thread

Regels voor berichten