+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 5 van 5
    knaap

Gaskachel zonder schouw

Ik zou graag een verwarming plaatsen in een kleine ruimte (<15m²). Ik zou het liefst een gaskachel daar plaatsen. Deze ruimte is een soort van bijgebouw achter het huis maar het probleem is dat er daar geen schouw in die ruimte is. Ik zou eventueel wel zo een schouwbuis tot door het plat dak erboven kunnen plaatsen, maar aangezien de bijruimte enkel uit het gelijkvloer bestaat, bevindt dit plat dak zich aanmerkelijk lager dan het dak van het huis dat ervoor staat. En vrees ik dus dat niet niet veel zin heeft, of een dergelijke schouwbuis ten op zichte van CO2 en zo eigenlijk niet wettelijk in orde. Men vriend google deed me ontdekken dat er blijkbaar ook gaskachels zijn die geen shouw nodig hebben en blijkbaar enkel een muurrooster zouden nodig hebben. Iemand die me hiervan meer zou kunnen vertellen, of die ervaring hier mee heeft? Of heeft er iemand een andere oplossing voor dit probleem?

Dank bij voorbaat,
    Mvg, Vic
    Mvg, Vic

knaap

Re: Gaskachel zonder schouw

Als je eens "gaskachel met muurdoorvoer" in google zoekt, en naar afbeeldingen kijkt, dan zul je daar veel mogelijkheden zien. Die komen meestal op hetzelfde neer : er moet een opening in de muur gemaakt worden, en daar gaat een buis door, maar in die buis zit een kleinere buis (deze doorvoer is normaal bij de kachel geleverd). Die kleinste buis is de rookafvoer van je kachel, en via de grotere buis zuig je verse lucht aan in je kachel die nodig is voor de verbranding. Op die manier heb je een gesloten systeem, en is er geen gevaar op CO vergiftiging in de kamer. Dit type kachels is courant te krijgen, gewoon vragen naar een gaskachel met muurdoorvoer bij een verkoper.

Is ook veel eenvoudiger dan een gat in je plat dak te maken.

Groeten,
    Andy

knaap

Dank u voor de informatie.
    Enkel 1 probleem daarmee het gaat om een gesloten bebouwing en dus direct een gat door de muur gaat niet gaan, want dan zit ik in de keuken van de buren. Zou dit dan ook niet via een buis naar het plat dak kunnen? Of over een afstand van een paar meter naar de achterzijde van het bijgebouw kunnen?

Mvg, Vic
    Mvg, Vic

knaap

In verband met deze vraag heb ik misschien een type toestel gevonden waarmee ik dit probleem zou kunnen oplossen. Het toestel welk ik gevonden heb is bijvoorbeeld dit. Maar dat zijn gasconvectoren. Kan er me iemand melden wat het verschil is tussen een gaskachel en een gasconvector.

Mvg, Vic
    Mvg, Vic

knaap

Ik denk dat die ook door het plat dak kunnen aangesloten worden, of naar de achterzijde van het gebouw. Best eens informeren bij een verkoper. Voor gasboilers kunnen ze toch grotere afstanden overbruggen met een schoorsteen, dus voor kachels moet dat ook kunnen.

Ik vermoed dat je bij een gaskachel de vlam ziet, en bij een convector niet.

Groeten,
    Andy

Tags for this Thread

Regels voor berichten