+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 4 van 4
    raap

LED verlichting in gang zonder direkt licht

Hoi,

Ik wil verlichting plaatsen in mijn gang boven (7m lang x 1.40m breed, 2.50m hoog) en zou voor LED inbouwspots willen gaan. De gang zelf heeft geen enkel raam, dus ik zou zoveel mogelijk licht willen creeeren. De muren, plafond en deuren zijn wit, het tapijt is donkerrood.

Ik had gedacht aan 3 inbouwspots over de gehele lengte, met per spot 1 High Power 3W LED lamp (ca. 25W licht).
    Gaat dit genoeg zijn om de gehele gang te verlichten? Ik meen te lezen dat LED licht vrij gefocussed is, en dus je plafond bv. al niet rechtstreeks belicht wordt.

Is 3 voldoende of speelt de hoek waaronder ze schijnen meer een rol dan het aantal?

Alvast bedankt voor de tips!

raap

Re: LED verlichting in gang zonder direkt licht

Hoi Iskander,

Momenteel zijn er heel mooie led-oplossingen. Ik ben zelf zeer tevreden van mijn led-verlichting. Aangezien je een hoog plaffond hebt en witte muren zal het licht zich zeer goed kunnen verspreiden en volgens mij kan je de gang op deze manier zeer mooi verlichten.

In mijn woning heb ik verschillende soorten spots. De spots in de woonkamer heb ik vervangen door neutraal witte led-spots. Ik heb er enkele geprobeerd; ook die met 1 powerled van 3W. Maar dit gaf niet genoeg licht. Momenteel heb ik er in de woonkamer met 4 powerleds van 1W, en deze geven een zee van licht.

Het licht is mooi wit met een gele tint; en ze zijn ook nog verkrijgbaar in een warmere lichtkleur. Mijn spots vervangen de vroegere 50W halogeenlampen en ik ben zeer tevreden.

Verder heb ik 3 inbouwspots met elk 6 leds van 1 watt boven mijn werkbank in de garage.

Ook hiervan ben ik zeer tevreden; deze geven echt een zee van licht. Ik ga de rest van mijn woning ook nog ombouwen naar led. Een kleine investering, maar het verdient zichzelf terug na verloop van tijd.

groetjes
    Laatst gewijzigd door Luddie; 17-03-12 om 20:07

Dag Iksander,

Ik heb momenteel 4 ledspots (3x2W) van Philips in mijn living. Deze spots geven een zeer aangenaam licht en komen de sfeer zeker goed ten voordelen.

Deze lampen hangen op een hoogte van 3m (hoog plafond dus).
    Indien ik deze toepassing wil gebruiken voor een duidelijke verlichting (bv: lezen) komen deze Philips spotjes net iets te kort.

Ik lees in jouw bericht dat de hoogte van uw gang 2,50m bedraagt. Hiermee dien je dus toch voldoende rekening te houden...

3x1W zou onvoldoende zijn voor uw toepassing. Hierbij raad ik toch zeker een 9W of meer per spot aan (3 of 4x3W). Wat eigenlijk vooral belangrijk is zijn het aantal Lummen per lamp.

200-300 lummen = 25W conventionele lamp
    300-500 lummen = 40W conventionele lamp
    500-700 lummen = 60W conventionele lamp

Daarnaast bestaat er ook nog het gegeven candula (dit is de lichtbundel van uw spot). Deze zal bepalen hoe sterk uw lichtbundel is op een afstand van "X".
    --> Algemeen kan je aannemen dat: hoe breder de stralingshoek van de lamp, hoe kleiner het gegeven candula is op afstand "X".

Ideaal zal deze lichtbundel op een afstand van 2,50m gelijk zijn aan de breedte van uw gangpad. Zo is uw volledige oppervlakte verlicht.

Zoals je op bijgevoegde (snel gemaakt in Paint) tekening kan zien zijn hiervoor 4 lichtpunten nodig. Zo krijg je een volledige dekking van uw gang.

Berekening: 1,50m diameter lichtbundel x 4Lichtpunten is een totale lengte 6M in uw gang bedekt.

Groeten,
    Koen
    Bijgevoegde afbeelding(e)
    Laatst gewijzigd door SvenVD; 23-03-12 om 15:17

raap

als je even wat tijd hebt, kan je je hal in Dialux stoppen en wat spelen met de armaturen. Zo kan je onmiddelijk de lichtopbrengst zien van je combinatie + berekend het programma alle grootheden die je maar wil (kan je bijvoorbeeld instellen om minstens 150 lux te hebben op het grondvlak).
    Gratis te downloaden via http://www.dial.de/DIAL/en/dialux-in...ederlands.html

trouwens, met de nieuwe dialux zit je geometrie van je hal op 5 minuutjes in de pc en heb je al resultaat! echt een aanrader
    de meeste armaturen kan je rechtstreeks vinden in de cataloog ofwel via de site van de fabrikant zelf
    Laatst gewijzigd door 6sic6; 23-03-12 om 12:17

Tags for this Thread

Regels voor berichten