+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 7 van 7

Nieuwbouw verkopen binnen de 3 jaar

Hallo,
    ik zou graag mijn huis verkopen maar ik woon er nog geen 3 jaar in en dus moet ik verkopen onder btw stelsel. Hoe gaat dit in zijn werk? Kan ik de btw terugvorderen? De akte is verleden op 11 Feb 2012 maar de bouw was nog niet klaar, de bouwmaatschappij heeft het huis op 31 juli 2010 opgeleverd. Indien ik het huis kan verkopen en voor die datum 31 juli 2012 de akte laat opmaken kan ik dan mijn btw terugvragen?
    Wie weet hier meer over?

Re: Nieuwbouw verkopen binnen de 3 jaar

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nina007 Bekijk bericht
    Hallo,
    ik zou graag mijn huis verkopen maar ik woon er nog geen 3 jaar in en dus moet ik verkopen onder btw stelsel. Hoe gaat dit in zijn werk? Kan ik de btw terugvorderen? De akte is verleden op 11 Feb 2012 maar de bouw was nog niet klaar, de bouwmaatschappij heeft het huis op 31 juli 2010 opgeleverd. Indien ik het huis kan verkopen en voor die datum 31 juli 2012 de akte laat opmaken kan ik dan mijn btw terugvragen?
    Wie weet hier meer over?
    De persoon of instantie het best geplaatst om op je vraag te antwoorden is een up to date notaris.

Wij stonden een paar maand terug op het punt om een dergelijke woning aan te kopen. De woning was gebouwd in 2010 en bewoond sinds januari 2011. De eigenaars moesten het huis wegens scheiding verkopen.

Hun vraagprijs was de som van al hun facturen (excl btw), en ze verwachtten van potentiele kopers een bod, hetzij excl, hetzij incl btw. Maar als koper moest je op de eindrit wel het bod+BTW betalen.

Ik heb op dat moment een paar online documenten gevonden over het hoe en wat bij de verkoop van een woning onder het btw stelsel... eens surfen misschien, maar zoals eerder vermeld, je notaris weet raad.

edit: paar links

http://userbase.be/forum/viewtopic.php?t=17761

http://minfin.fgov.be/portail2/nl/th...sell/vat.htm#B
    Laatst gewijzigd door eskimo1973; 28-03-12 om 13:23

voorman stonebiker's schermafbeelding

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nina007 Bekijk bericht
    Hallo,
    Wie weet hier meer over?
    Het staat u vrij om uw vraagprijs zelf te kiezen.
    Je zou bijvoorbeeld als vraagprijs uw kostprijs incl. bedrag van btw kunnen vragen!
    (de koper moet hierop dan btw betalen maar dat is niet uw probleem: tenminste niet wanneer de prijs nog haalbaar is op de markt)

ps. Ik heb er geen flauw idee van of je ook nog eens uw btw kunt recupereren (maar ik denk het niet?).
    Laatst gewijzigd door stonebiker; 28-03-12 om 19:11
    You look for the birds. They're going to help you, those birds. You'll see. Good luck.

Moderator SvenVD's schermafbeelding

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door stonebiker Bekijk bericht
    Het staat u vrij om uw vraagprijs zelf te kiezen.
    Je zou bijvoorbeeld als vraagprijs uw kostprijs incl. bedrag van btw kunnen vragen!
    (de koper moet hierop dan btw betalen maar dat is niet uw probleem: tenminste niet wanneer de prijs nog haalbaar is op de markt)
    De verkoper bepaalt of de woning onder BTYW stelsel verkocht wordt. Het moet uiteraard ook mogelijk zijn, maar dit even terzijde.

Als je beslist om te verkopen onder BTW-stelsel zal de koper BTW betalen op de aankoopsiom woning en registratierechten voor de grond. Beslis je om te 'gewoon' te verkopen, dan moet de verkoper geen extra BTW betalen op de woning maar registratierechten op de woning en grond.

meester

Verkopen onder BTW stelsel is aan te raden als dat mogelijk is ... ik dacht tot 5 jaar na afwerking woning.

Want dan kan je als verkoper de btw betaald op je woning volledig reçupereren.
    (Eigenlijk komt het erop neer dat de koper die gaat betalen)

Maar best kan je daar eens voor naar je lokale btw kantoor bellen.
    Die kunnen je dat wel uitleggen en wat de regels zijn + je moet daar toch zijn voor een tijdelijk btw nummer dacht ik.

grappig dat iedereen hier schrijft "ik denk"

Mijn 2e links is een officilie link vanop een site van de overheidsdienst financien met volgende FAQ's.
    Dat moet toch duidelijk zijn :

Verkopen met btw
    Ik verkoop mijn woning. Kan ik de koper btw aanrekenen ?
    Wanneer is een woning 'nieuw' ?
    Hoeveel btw moet ik de koper aanrekenen ?
    Is de koper nog registratierechten verschuldigd voor het gebouw ?
    Wat moet ik als verkoper doen bij de btw-administratie ?
    Wie moet de bijzondere btw-aangifte 104.5 indienen ?
    Waar kan ik deze bijzondere btw-aangifte vinden ?
    Hoe moet ik de bijzondere btw-aangifte indienen ?
    Wanneer moet ik de bijzondere btw-aangifte indienen ?
    Welke btw-bedragen moet ik opnemen in de bijzondere btw-aangifte ?
    Wanneer moet ik de verschuldigde btw die blijkt uit de bijzondere aangifte 104.5 betalen ?

Ik heb vorig jaar mijn appartement verkocht onder BTW-stelsel. Je meldt je aan als toevallig BTW-plichtige bij het lokale BTW-kantoor. Je krijgt dan een nummer dat je mee op de compromis moet vermelden als ook dat het een verkoop onder BTW-stelsel betreft.

De koper betaalt dan de aankoop + btw en jij stort enkel het overschot aan BTW terug dwz wat je meer hebt gekregen dan dat je indertijd betaalt hebt. Als je minder krijgt omdat je de woning aan een lagere prijs verkoopt kan je dat normaal ook recupereren. Wel opletten dat de grond dan ook onder BTW wordt verkocht en niet met registratierechten.

Ik heb mijn prijs toen als BTW excl. gezet en expliciet vermeld dat het over verkoop met BTW ging in de advertentie.

Tags for this Thread

Regels voor berichten