+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Weergegeven resultaten: 16 t/m 26 van 26
    knaap

Re: Ventilatie goedkoop systeem D

@Kristof82
    Ik geef toe .. een beetje koppigheid (volgens de vrouw des huizes véél te veel )

De meerprijs van 85 euro is inderdaad zonder rekening te houden met de luxeversie: komt uiteindelijk neer op 218 euro extra (ondertussen wel al goedkopere site gevonden voor bestellen van materiaal, wel in NL).

Begrijp ik het goed dat in de vergelijking:
    - WHR beter scoort op vlak van vorstbeveiliging (we hebben overschot electr. dr pv-installatie dus verbruik speelt minder een rol) ?
    - WHR iets minder scoort op vlak van filters ?
    - WHR geen EN308-certificaat heeft ?
    - WHR beter/slechter scoort met merk warmtewisselaar ?
    - WHR vooral in NL verkocht wordt en ComfoD in BE ?

Indien we geen EN308-certificaat kunnen voorleggen aan onze EPB-verslaggeefster, komen we dan in de problemen voor EPB ? Ik zou spontaan denken van niet omdat we bv. ook voor systeem A, B, C mogen kiezen (verbouwing) of klopt mijn redenering niet ?

knaap

- WHR beter scoort op vlak van vorstbeveiliging (we hebben overschot electr. dr pv-installatie dus verbruik speelt minder een rol) ? klopt
    - WHR iets minder scoort op vlak van filters ? klopt
    - WHR geen EN308-certificaat heeft ? klopt, en308 is niet vereist in nederland dus die heeft dit niet.
    - WHR beter/slechter scoort met merk warmtewisselaar ? klopt
    - WHR vooral in NL verkocht wordt en ComfoD in BE ? whr is het toestel voor de nederlandse markt, comfoD voor de belgische, comfoair voor de zwitserse... De basis is hetzelfde mits enkele kleine verschillen.
    Als uw toestel geen EN308 heeft moet je in theorie 0% warmterecuperatie invullen bij epb

Als je het aanvraagt aanvaarden ze het rendement van de whr met het certificaat van de comfoD, heb ik horen vertellen...

De whr is zeker evenwaardig maar ik wou gewoon ff duidelijk maken dat dit niet exact hetzelfde toestel is.

Als je de luxe versie enkel zou nemen voor de cceaese omwille van het weekprogramma kan je beter de basisversie nemen en hem hoog-laag-midden laten draaien met een schakelklok in combinatie met een badkamerschakelaar.

Ook kwa garantie zit je bij een comfoD iets beter, als hij in de fout gaat komt zehnder BE dit herstellen, bij een whr komen ze dit ook herstellen maar is de kans groot dat je de factuur krijgt.
    Laatst gewijzigd door kristof82; 13-04-12 om 15:58

knaap

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door kristof82 Bekijk bericht
    - WHR beter scoort op vlak van vorstbeveiliging (we hebben overschot electr. dr pv-installatie dus verbruik speelt minder een rol) ? klopt
    - WHR iets minder scoort op vlak van filters ? klopt
    - WHR geen EN308-certificaat heeft ? klopt, en308 is niet vereist in nederland dus die heeft dit niet.
    - WHR beter/slechter scoort met merk warmtewisselaar ? klopt Beter ?
    - WHR vooral in NL verkocht wordt en ComfoD in BE ? whr is het toestel voor de nederlandse markt, comfoD voor de belgische, comfoair voor de zwitserse... De basis is hetzelfde mits enkele kleine verschillen.
    Als uw toestel geen EN308 heeft moet je in theorie 0% warmterecuperatie invullen bij epb

Als je het aanvraagt aanvaarden ze het rendement van de whr met het certificaat van de comfoD, heb ik horen vertellen...

De whr is zeker evenwaardig maar ik wou gewoon ff duidelijk maken dat dit niet exact hetzelfde toestel is.

Als je de luxe versie enkel zou nemen voor de cceaese omwille van het weekprogramma kan je beter de basisversie nemen en hem hoog-laag-midden laten draaien met een schakelklok in combinatie met een badkamerschakelaar.
    Ook kwa garantie zit je bij een comfoD iets beter, als hij in de fout gaat komt zehnder BE dit herstellen, bij een whr komen ze dit ook herstellen maar is de kans groot dat je de factuur krijgt.
    zou dit zijn als gevolg van andere garantievoorwaarden of omdat ze verplaatsing over grens moeten maken ?

Qua buizen ben ik nog aan het twijfelen om van de 150mm aansluitingen naar buisdiameter 160 te gaan, wel geen idee of dit veel verschil zal maken. Sowieso zou ik een demper plaatsen op de toevoer na het toestel. Twijfel ook of een extra filterbox nodig is (wonen niet direct in erg drukke straat of industriegebied) naast de reeds aanwezige filters.
    Daarnaast heb ik al gelezen dat ik alle buizen op onze ongeïsoleerde zolder (wel zoldervloer)dampdicht zal moeten isoleren.

Merci trouwens voor alle info !!

knaap

Hoe het juist zit met garantie weet ik ook niet 100% maar ergens is het logisch hé. Zehnder maakt toestellen voor NL en verkoopt deze in NL en geeft garantie in NL. Maar zehnder importeert ook toestellen op de BE markt, via een BE afdeling en de BE afdeling geeft garantie op de toestellen voor de BE markt. Als jij nu een toestel koopt op de NL markt voor in België kan je toch niet verwachten dat zehnder NL in België garantie geeft of dat zehnder BE garantie gaat geven op NL toestellen.
    Als jij een NL toestel koopt voor uw villa in spanje gaat ge toch ook niet verwachten dat de NL technieker efkes tot in spanje komt om u toestel in garantie te maken... De technieker zal wel met plezier tot bij u komen denk ik

Ik raad de mensen altijd aan op een filterbox aan de aanvoer van verse buitenlucht te zetten met goedkoop filterdoek in dat je iedere 2 maand (afhankelijk van de vervuiling) vervangt zodat je dure filters in je toestel minder snel vuil worden.

Buizen op ongeïsoleerde zolder moeten idd geïsoleerd worden.

Demper moet je op zowel aan als afvoer plaatsen.

Hoe groter je buizen hoe beter. probeer ook je debiet van de woonkamer, eetkamer te verdelen over 3 monden en ga geen 150m³/u door 1 mond je ruimte injagen...

Vergeet ook niet dat je een afvoer met syfon moet voorzien voor het condenswater.

knaap

Merci voor alle info !!!

Blijkbaar zouden we voor EPB niet moeten voldoen aan de EN308-norm daar het een verbouwing betreft en we geen E-peil moeten opgeven. Dit zorgt ervoor dat de toestellen uit NL nog aantrekkelijker worden (geen EN308 maar scheelt wel enkele honderden euro's, reeds gevonden voor €1150, incl. transport) waardoor ik geneigd ben om hem van over de grens te laten komen.

Buizen: systeem van Ubbink lijkt me interessant: reeds geïsoleerde buizen uit schuim, makkelijk nadien om terug te demonteren voor onderhoud, wel duurder in aanschaf.

Filters: ergens gelezen dat zelf filters maken met goedkoop filterdoek ook voor WHR930 mogelijk is ? Heb te weinig ruimte (nog geen 30cm tussen buitenrooster en toestel) voor een extra filterbox.

Afvoer en stroom heb ik reeds voorzien.

Moderator SvenVD's schermafbeelding

(Terzijde: de slaapkamers moeten we ook voorzien van toevoer door vernieuwde ramen: zou ik doen met galvanize-buizen die via zolder naar slaapkamers leiden, telkens slechts via een 2-tal meter buis die op 'natuurlijke wijze' ventileren, anders 694 euro boete ).
    Jammer genoeg voldoet dit niet, in een droge ruimte moet je lucht toevoeren op een gecontroleerde manier via raam- of muurroosters of mechanisch. Een verticale buis zorgt enkel voor een natuurlijke 'afvoer'...

knaap

1 likes.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SvenVD Bekijk bericht
    (Terzijde: de slaapkamers moeten we ook voorzien van toevoer door vernieuwde ramen: zou ik doen met galvanize-buizen die via zolder naar slaapkamers leiden, telkens slechts via een 2-tal meter buis die op 'natuurlijke wijze' ventileren, anders 694 euro boete ).
    Jammer genoeg voldoet dit niet, in een droge ruimte moet je lucht toevoeren op een gecontroleerde manier via raam- of muurroosters of mechanisch. Een verticale buis zorgt enkel voor een natuurlijke 'afvoer'...
    Dat hebben we hier inderdaad mogen lezen, vandaar de keuze nu voor een systeem D op beneden én bovenverdieping

voorman Galenbo's schermafbeelding

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door zonderwaarde Bekijk bericht
    ...
    - WHR beter/slechter scoort met merk warmtewisselaar ?
    ...
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door kristof82 Bekijk bericht
    ...Ook zit er in de whr een recair warmtewisselaar en in de comfo D een paul warmtewisselaar...
    Is de WHR Recair een enthalpiewisselaar? Wie heeft hier meer info over?
    Is achteraf "upgraden" mogelijk, betaalbaar, nuttig?
    Al dan niet zélf iets kunnen in de bouw, zoals metsen, ramen zetten, daktimmer, plakkerij, is een keuze die je zélf bewust maakt, elke dag opnieuw.

knaap

De wisselaar van recair is geen enthalpiewisselaar. De enthalpiewisselaar bij een comfo D is ene van Paul luftung, te herkennen aan de blauwe zijkanten (bij de oudere zijn de kanten wit).

Achteraf kan je dit gemakkelijk nog wisselen maar goedkoop is het zeker niet. Ik dacht iets van een 900 euro excl btw.

Het is goedkoper direct een toestel te bestellen met enthalpiewisselaar.

gezel

Iemand die ervaring heeft met het effect ten opzichte van een klassieke warmtewisselaar?
    In 2014 is er GEEN verplichting tot hernieuwbare energie, laat u niets wijsmaken!

Massief Passief - onze bouwblog: http://lewbalen.blogspot.be

een enthalpiewisselaar heeft als voordelen
    - geen condensafvoer nodig
    - geen vorstbeveiliging tot -X aantal graden (zie fabrikant)
    - vochtrecuperatie in de winter

tegen normaal een iets lager thermisch rendement.

te overwegen alternatief is een warmtewiel, welke ook werkt volgens het enthalpieprincipe.

Tags for this Thread

Regels voor berichten