+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 6 van 6

regenwaterput zelf metselen

Hallo,

problemen met regenput
    door verbouwing moet ik een regenput steken van min. 5000l.
    proleem is dat de afstand van de straat tot aan de plaats waar de put moet komen ongeveer 35m bedraagt.
    doorgang bedraagt slechts 1.6m zodat een kraan er ook niet doorkan.

pvc-putten vind ik te duur.
    betonnen putten wel goed van prijs, maar de prijs voor een telescopische kraan bedraagt voor die afstand hetvolgende :

5ton overheffen :2000 euro
    2ton overheffen :825 euro, heb dan wel 2 putten nodig.

dus ik had hier al het een en ander gelezen om de put zelf te metselen.
    zo heb ik dan de volgende vragen:
    hoe dik moet de fundering zijn?
    welke stenen zijn aan te raden ?
    met wat werk ik de binnenkant af.
    en ten laatstse, hoe werk je de bovenkant af ?

als ik een put maak van 3m op 2.5m en 1.5m diep kom ik op 11.25 kubiek wat ruim voldoende is.

mvg,
    Ronny

knaap

Re: regenwaterput zelf metselen

Ik zou er eerlijk gezegd zelf niet aan beginnen om er eentje te metselen… ik vermoed dat dit toch ook wel wat duiten gaat kosten eer die waterdicht is…. Wat ik wel niet snap is hoe je aan die 2000 euro kraankosten komt ? Beroepshalve werk ik wekelijks met kraanbedrijven om machines enzo te monteren , voor die 2000 euro huur ik ruim 20 uur aan een stuk een 140 tons kraan ( BTW inclusief dan nog… ) , zo’n kraan betalen wij 73 euro/uur btw excl…. Een beetje een kraanman flikt zo’n werkje in een uurtje, zoek je een deftig kraanbedrijf niet te ver uit de buurt zodat de heen en terugrijtijd wat binnen de perken blijft en met een uurtje of 5 aan dat tarief moet dit mijns inziens te doen zijn. Vraag is wel of je een graafkraantje kan vinden van 1.6m breedte die een put kan graven van voldoende diepte om de put weg te krijgen.

meester

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ronnydepony Bekijk bericht
    dus ik had hier al het een en ander gelezen om de put zelf te metselen.
    zo heb ik dan de volgende vragen:
    hoe dik moet de fundering zijn?
    welke stenen zijn aan te raden ?
    met wat werk ik de binnenkant af.
    en ten laatstse, hoe werk je de bovenkant af ?

als ik een put maak van 3m op 2.5m en 1.5m diep kom ik op 11.25 kubiek wat ruim voldoende is.
    Ik zou hem wel rond metsen ipv een rechthoek/vierkant, en beter wat dieper dat je er kan in rechtstaan (gemakkelijker als ge uw bezetsel langs de binnenzijde moet zetten of schoonmaken + indien dieper dan kan uw diameter kleiner waardoor kromming stijgt en dus ook weer sterker is)

Fundering 15cm beton
    Stenen: vroeger gebruikte men hiervoor gewoon volle bakstenen; nu zou ik hiervoor betonblokken pakken (en hier de gaten telkens volsteken dus niet hol laten) of mss zelfs stepoc (maar ik weet niet of je hiermee makkelijk rondes kan maken)
    binnenkant met cement compaktuna bezetten
    Bovenkant zou ik met welfsels doen (ne predal gaat ge waarschijnlijk niet ter plekke krijgen) en dan betonneke/druklaag erover gieten

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RDB Bekijk bericht
    Ik zou er eerlijk gezegd zelf niet aan beginnen om er eentje te metselen… ik vermoed dat dit toch ook wel wat duiten gaat kosten eer die waterdicht is…
    waarom niet? serreputten waren in den tijd altijd gemetseld en langs binnen gewoon bezet met cement.
    The path of excess leads to the tower of wisdom (W. Blake)

kerel

Inderdaad 2 opties volgens mij: easy en duur, of"moeilijk"maar goedkoper.

easy: je laat op 1 dag telescopische kraan komen(beetje zien wat je nodig hebt) +klein kraantje (5-10 ton, of kleinder, wat mogelijk is)+grondbak+regenput. Telescopische kraan zet kleintje over, alle grond terug over huis met grondbak, telescopiche kraan steekt betonnen put, klein kraantje doet alles dicht+terug over huis. Zal niet goedkoop zijn, maar waarschijnlijk wel op 1 dag klaar.

Andere optie idd zelf metsen. zoals gezegd, beton onderaan, met betonblokken metsen (neem wel beste de "volle" versie, of stepoc blokken. Zou ook proberen om erin te kunnen staan. Binnenkant bezetten met cement. Ik zou durven opteren voor een rechthoekig model, maar zorg dan wel dat je muren voldoende stevig zijn (eventueel tussenmuur/muren plaatsen). Welfsels erop(neem er van 30breed, kan je eventueel manueel leggen indien niet te lang(vb met tussenmuur)) of gewoon plafond zelf gieten in beton met (eventueel verloren) bekisting

raap

ik heb een kraantje van 1m breed ..... (1.6 ton zwaar)

ik ook, en heb er zelf te regenwaterputten ook mee uitgegraven. hij komet wel niet in 1 keer zo diep, dus eerst wat groter uitgraven zodat je al dan het kraantje in het gat kan rijden en dan de eigenlijke regenwaterput dieper uithalen.

Tags for this Thread

Regels voor berichten