+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 7 van 7
    kerel

dakplataan verplanten, overlevingskansen, do's & don'ts ?

Vraagje voor de kenners (Luc ? )

Wij hebben een 7-tal jaar geleden een dakplataan geplant en dat is nu best wel een mooie boom geworden met diameter onderkant stam waar ik met 2 handen duim tegen duim en wijsvinger tegen wijsvinger nog net rond kan (sorry, vergeten na te meten..)

De kruin in stervorm heeft aan elke zijde uitlopers van zo'n 2m lang dus pakweg diameter kruin 4M.

Ok, een hele mooie boom, alleen wordt hij nu niet gebruikt waarvoor hij dient (schaduw) en staat hij wat ongelukkig (ik weet het, plan, voorbereiding.. )

Vraag;

Kan ik deze nog verplaatsen en zo ja welke maand. Bijkomende maatregelen ? (korter snoeien voordien , helemaal niet snoeien het jaar nadien, wortels inkorten of net niet, bijmesten voordien, bijmesten nadien enz, enz.) Ik heb geen flauw idee.

2e vraag;
    die boom is destijds wat hoog ingeplant en ik kan met gestrekte arm niet aan de bladeren. De schaduw valt dus ook vaak veelal naast ipv onder de boom. Ik had graag de boom een 30 a 50-tal cm lager gezien.

Ik heb al wat opzoekingswerk verricht en heb inderdaad gelezen dat je de "plantlijn" moet aanhouden en zelfs liever iets te hoog dan te diep maar is hier geen gefaseerde oplossing voor ? Ik dacht bv. aan een ruimte rond de stam vrij te laten en langzaam aan te vullen (diameter, hoe lang vrijlaten,.. ) en dat "plantgat" eventueel af te dekken met houten terrastegels of zo ??

Misschien houdt het geen steek hoor, vandaar mijn vraag ook.

grtn,

Geert

meester

Re: dakplataan verplanten, overlevingskansen, do's & don'ts ?

Verplanten kan vanaf dat de bladeren zijn gevallen.
    Maar zo'n boomke maat 30/35 schat ik, pak je niet meer op. Om dit te verplanten moet je al de beschikking hebben over een kraan om de wortel uit te graven, nieuw plantgat te maken, boom te verzetten. Dan moet je de plantput nog voorbereiden, ik denk aan een verluchtingsbuis, grondankers en beregening.
    De boom moet best ook op voorhand voorbereid worden. Je graaft rondom de stam een sleuf die de halve cirkel van de kroonprojectie op de grond volgt. Deze sleuf ligt op cc 1/3 van de straal van de kroonstraal. Deze vul je op met compst/potgrond om de groei te bevorderen van de haarwortels. 1 jaar later pak je de andere zijde aan. Jaar daarop kan je de boom uitgraven en verzetten met een minimaal risico op afsterven.
    Op kwekerij worden trouwens de wortels jaarlijks ondersneden.

Besluit: duur zaak en prive zeker kans op mislukking. Je bent gauw een drie jaar zoet. Je moet zware machines ter beschikking hebben.

antwoord 2
    NEE !!!! EEN boom dieper planten dan zijn plantlijn (wortelhals in het jargon) is NEFAST !!!
    >Wortels kunnen bij te diep planten afsterven omdat er geenlucht in de grond zit, of omdat de haarwortels in et grondwater zitten en wortels groeien niet naar boven .
    De ene boom is gevoeliger aan ophoging aan zijn wortels dan de andere.
    Je idee om dit geleidelijk aan te pakken zal niet lukken. Door het aanbrengen van elke keer een laagje grond, sluit je de bereikbaarheid van lucht in de grond stelselmatig af.

.... als de schaduw naast den boom valt, waarom laat je dan de kroon niet breder worden?

luk
    Laatst gewijzigd door lukanar; 21-06-12 om 16:10

kerel

Dag Luk,
    Alvast bedankt, maar goh, ik dacht (lees had gehoopt) dat het simpeler was

Ik herrinner me dat mijn vader in zijn struisere jaren toen ik kind was het verplaatsen van behoorlijk grote bomen, cipressen, beuken enz. bijna tot nationale sport had verheven met een sterke tuinpaal als hefboom, boom met kluit en al uit de grond, schuin de kruiwagen in en huppakee een ander plantgat in...

Dieper planten, dat dacht ik al maar is ook niet zo erg. Ik vond dit al een flinke kroon en weet niet hoe groot die mag zijn in verhouding tot de stamdikte ?

Verplaatsen blijft eigenlijk wel een must. Kan voor een appel en een ei wel een bevriend grondwerker hier krijgen met zwaar materiaal als dat nodig is maar moet ik die boom nu echt 2 jaar mentaal gaan voorbereiden ??

Zoals die groeit en zich laat snoeien en leiden had ik die al in de categorie onkruid ondergebracht en onkruid.... inderdaad

Grondankers ? (opnieuw paal in de grond drijven om de boom aan vast te maken tot de wortels pakken ?)

Beregening (euh, water geven ?)

Verluchtingsbuis ? geen idee wat je hiermee bedoelt

grtn,

Geert

meester

Wat ik doorgaf is in ideale omstandigheden en met veel tijd en geduld.
    Je kan het riskeren om de bewerking in 1 periode te doen, maar kans op afsterven is dan groter.
    Duimen maar.

Najaar (blad is er af)
    - Snoei de boom zeker terug.
    - Graaf eerst je plantput, zeker ruim genoeg . Wij nemen voor nen 30/35 1mx1m circa 60 cm diep. De zone van -60 tot -80/100 steek je los.
    - Graaf boom uit. Hoe groter de kluit hoe meer slaagkans.
    - Snoei beschadigde,te lange wortels bij.
    - Meet breedte en hoogte van de kluit.
    Werk plantput bij. Zeker de diepte moet overeenkomen met de hoogte van de kluit ( liefst zelfs zo dat de wortelhals iets boven het maaiveld komt) Zorg ervoor dat de breedte van de kluit ruim in het gat valt.
    - Plaats boom. Zorg dat hem verticaal sta en in evenwicht . Dus beetje vastzetten met grond.
    - plaats in een driehoek drie grondankers die je de ONGEROERDE bodem IN de plantput inschroeft. Diagonaal over de kluit , trek je een sjorband door de grondankers . Trek deze stevig aan zodat de boom vast zit.
    - plaats rondom de kluit een verluchtingsbuis ( is nagenoeg het zelfde als drainagebuis, enkel de perforatie is langer en meer? oja de kleur van buis is groen) Vind je die niet, pak drainagebuis. Zorg ervorr dat één uiteinde bovengronds uitkomt. Voila de verluchting in de grond is in orde. Hierlangs kan je dan ook bij droogte water en meststoffen geven.
    meststoffen
    - Vul de rest van de grond aan en laag deze laag per laag stevig aan. Trap niet op de wortels. Zorg ervoor dat het maaiveld in een dammeke ligt rondom de kluit, zodat regenwater wordt opgehouden.
    - Bij droog, warm weder zul je het eerste jaar regelmatig water moeten geven (cc 30 liter/dag) leg een druppelslang rondom de boom, eventueel aangesloten met een bergeningscomputer.

- drink een glas onder de schaduw
    - laat zeker iets weten of hij aanslaat

luk
    Bijgevoegde afbeelding(e)
    Laatst gewijzigd door lukanar; 22-06-12 om 06:24

meester

ja , met dat fotoke zijt ge dus geen bal.
    want de helft staat er niet op.
    zoek even op grondankers en de eerste foto's zijn raak.
    Vind je deze niet, ik heb er hier liggen die ik verkoop voor 4.50€/stuk
    Deze zijn maar geschikt tot maat 35/40
    Arialtube/verluchtingsbuis / drainagebuis heb ik hier ook nog ergens liggen.
    sjorbanden met eigen sluiting ? zou nog moeten , weet ik niet.

luk

kerel

Ah maar geen erg, het is me inmiddels wel helemaal duidelijk, super, bedankt !

Op dat stuk buis na heb ik zelfs alles liggen.

Nu mijn betere helft nog voor 100% overtuigen (wellicht nog het meest riskante aan heel de operatie )

... en dan drinken we volgende zomer een glas in de schaduw op de juiste plaats, of in de zon op de juiste plaats om het verdriet te verdrinken...

grtn,

Geert

meester

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door geertmoens Bekijk bericht
    Ah ....
    Nu mijn betere helft nog voor 100% overtuigen (wellicht nog het meest riskante aan heel de operatie )

Geert

Voor deze delicate en riskante operatie wens ik je alle mogelijke succes toe
    luk

Tags for this Thread

Regels voor berichten