+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 10

Question dubbel-wissel schakelaar

Hoi, ik heb even hulp nodig :

in mijn woonkamer wil ik 2 lampen vanuit 2 verschillende punten bedienen, dus heb ik gekozen voor dubbele wisselschakelaars. Nu heeft de aannemer de leidingen voorzien, maar de goede man heeft zowel de kabels voor de stroom als de 2 lampen allemaal op hetzelfde punt laten toekomen. Nu komt dus op het eerste schakelpunt 5 keer 3Gx1,5 toe, en op het tweede punt slechts 2x 3Gx1,5. Nu begrijp ik het schema wel maar dat is wanneer je vanaf het tweede punt naar de lamp vertrekt. Is er iemand die me (begrijpelijk) kan uitleggen of het mogelijk is om dit door te lussen zodat ik ze toch kan laten werken?

voorman

Re: dubbel-wissel schakelaar

Euh... bedrading is goed, je snapt het schema... wat is juist het probleem? Je kan punt 1 en pnt 2 van het schema gewoon omwisselen hoor...

Als ik het schema idd goed zie, heb je op L1 en L2 van de 1ste schakelaar de spanning (bruine draad), en op L1 en L2 van de 2de schakelaar komen dan de lampen, toch? Ook wordt aangegeven dat de blauwe draden dan gewoon verbonden worden. Wat ik dus niet snap is, omdat zowel de toevoer als de lampen allemaal bij elkaar komen, hoe ik dan de lampen krijg aangesloten op de 2de schakelaar?
    Je snapt al wel dat ik geen electricien ben hè, enkel een thuisklusser die zich wat beter wil verdiepen in deze materie. Dus met een eventueel uitgelegd schema spring ik al een heel eind.
    Dank trouwens voor de snelle reactie

kerel

Wat je wilt kan, maar dan moet je de aardingsdraden gebruiken als niet-aarding, wat eigenlijk niet mag...

Je hebt aan kant één 15 draden (5 x 3G1,5) en aan kant twee 6 draden (2 x 3G1,5).

Je hebt al sowieso 4 draden nodig voor de wisselschakeling zelf. Met de overige 2 draden ga je dan naar de lamp, deze moet je inderdaad doorlussen.

Dus: Je gaat met de lijndraad naar L1 en L2 van de schakelaar aan kan één. Dan ga je met de draden 1, 1', 2 en 2' naar de andere schakelaar (kant twee). Je verbindt deze draden aan kant twee ook op 1, 1', 2 en 2'. Je verbindt dan de 2 overblijvende draden aan kant twee met L1 en L2.
    Aan kant één lus je deze 2 draden door naar de lamp. De nullijn en aarding lus je gewoon van kant één rechtstreeks door naar de lamp.

Daar was ik dus al bang voor, dat ik de aardingslijnen moest gaan gebruiken. Da's ook de reden waarom ik het hier op het forum even vroeg, juist omdat dit niet mag....in de hoop dat iemand een andere oplossing zou kunnen geven.

kerel

Nee er is geen manier om het zonder de aardingsdraden te doen. De aannemer had beter 2 keer een 3x1,5 ipv een 3G1,5 gelegd, of gewoon één 6x1,5. Ik zou een krimpkousje over de aardingsdraad doen zodat je niet meer ziet dat het een aardingsdraad is. Daarmee is het ook opgelost...

Verdikkeme, da's ook al een oplossing
    Ik was al volop plannen aan het bedenken om er op de één of andere manier toch ergens extra draden bij te krijgen, maar die krimpkous vind ik zeker zo geslaagd!!
    Alleszins hartelijk bedankt voor je (snelle) reactie, ik ben er echt mee geholpen, bedankt!!

meester janus wago's schermafbeelding

Een zwarte stift werkt ook prima hoor

meester

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jorritski Bekijk bericht
    Nu heeft de aannemer de leidingen voorzien, maar de goede man heeft zowel de kabels voor de stroom als de 2 lampen allemaal op hetzelfde punt laten toekomen. Nu komt dus op het eerste schakelpunt 5 keer 3Gx1,5 toe, en op het tweede punt slechts 2x 3Gx1,5.
    Leg eerst eens uit waartussen welke verbindingen liggen.

Mijn vermoeden is hetvolgende:
    - tss verdeelbord en 1e schakelaar: 1x 3G1,5
    - tss 1e schakelaar en 1e lamp: 1x 3G1,5
    - tss 1e schakelaar en 2e lamp: 1x 3G1,5
    - tss 1e en 2e schakelaar: 2x 3G1,5
    Laatst gewijzigd door Gery; 24-06-12 om 08:47

Inderdaad, je vermoeden is juist, mijn excuses ik dacht dat dit duidelijk was.

Tags for this Thread

Regels voor berichten