+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 9 van 9
    kerel

Ventilatiesysteem D: Uniflex Plus (Comair)

Wij plannen de installatie van een ventilatiesysteem D in onze nieuwbouwwoning. Ik heb al één en ander nagelezen op dit forum, maar vroeg me af wat jullie indrukken zijn van het systeem dat ons momenteel wordt voorgesteld.

Hieronder heb ik de relevante informatie toegevoegd omtrent dit ventilatiesysteem D: Uniflex Plus van Comair. Dank alvast voor feedback.

Ventilatie 2.jpg

Ventilatie 1.jpg

kerel

Re: Ventilatiesysteem D: Uniflex Plus (Comair)

Niemand die hier ervaring mee heeft of die hierover een visie heeft? Zal allicht aan de vakantieperiode liggen

knaap

Ik heb maar 1 raad: Flexibele leidingen (kunststof) en leidingen met diameter kleiner dan 125mm

==> vermijden!

Kunststof leidingen voor toevoer: nog steeds geen sluitend bewijs dat er geen weekmakers vrijkomen (kankerverwekkend)

Diameter 63:
    Indien veel debiet door de kleine leiding : Luchtsnelheid in de buis te groot dus ook grotere geluidsoverdracht.
    Indien debiet opgesplitst in de vele kleine leidingen: Weerstand groot dus veel drukverlies. Gevolg: Unit zal meer moeten pompen (motor meer slijtage, meer energieverbruik, meer geluidsproductie,...)

Beschikt de groep over een Constant flow regeling? Ik vind dit niet terug. Lijkt me redelijk belangrijk. Het moment dat er extra tegendruk ontstaat (vervuilde filters, condens in de wtw,...) zal je ventilatievolume zakken.
    Wat met vorstbeveiliging in de groep?

Overzicht groepen goedgekeurd door de EPB in onderstaande link...
    http://www.epbd.be/index.cfm?n01=dat...ecognized_data

gezel Saurus's schermafbeelding

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Lithoss Bekijk bericht
    Overzicht groepen goedgekeurd door de EPB in onderstaande link...
    http://www.epbd.be/index.cfm?n01=dat...ecognized_data
    Let op: dit is geen beperkende lijst. Je mag perfect een andere groep gebruiken, alleen ga je zelf moeten vragen achter de testrapporten.

Fabrikanten kunnen na betaling hun product plaatsen op epbd.be, hetgeen als officiële bron geldt, en je energiedeskundige dus heel wat moeite kan besparen, maar dit is zeker niet verplicht.

Bij ons hebben ze net voor het bouwverlof dit Uniflex system komen plaatsen (de leidingen). Oorspronkelijk hadden ze ons een systeem met platte rechthoekige buizen aangeboden maar daar waren we niet echt fan van.

Volgens ons zijn de voordelen (ten opzichte van die platte kanalen):
    - Ronde leidingen zijn makkelijker te reinigen dan die platte buizen.
    - Sneller te installeren
    - Steviger dan die platte kanalen. Die platte buizen gaan vaak kapot door een accidentje op de werf voordat de chape er bv al is.
    - De bochten kunnen veel minder scherp genomen worden.
    - Als men erop let bij de installatie kan men die flexibel buizen beter spreiden en dan beter in de chape inwerken. Typisch heb je ongeveer 8 cm chape, dus als alle buizen dicht tegen elkaar liggen, zou je op bepaalde plaatsen een heel dun laagje chape hebben.
    - Extern geribbeld, maar intern vlak.

Nadelen:
    - Die flexibele Uniflex leidingen komen duurder uit dan die platte buizen, maar de snellere installatie compenseert dit.
    - Geklungel om op het verdiep alle andere leidingen ook te laten passeren.

Op de website www.comair.nl zijn er filmpjes te zien.

Pas binnen enkele maanden zullen we weten hoe het qua geluid zit en na meerdere maandag qua onderhoud.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Niels_20 Bekijk bericht
    Ik heb maar 1 raad: Flexibele leidingen (kunststof) en leidingen met diameter kleiner dan 125mm

==> vermijden!

Kunststof leidingen voor toevoer: nog steeds geen sluitend bewijs dat er geen weekmakers vrijkomen (kankerverwekkend)

Diameter 63:
    Indien veel debiet door de kleine leiding : Luchtsnelheid in de buis te groot dus ook grotere geluidsoverdracht.
    Indien debiet opgesplitst in de vele kleine leidingen: Weerstand groot dus veel drukverlies. Gevolg: Unit zal meer moeten pompen (motor meer slijtage, meer energieverbruik, meer geluidsproductie,...)
    Niet waar, een bepaald debiet spreiden over meerdere parallelle leidingen leidt niet tot meer drukverlies. De drukval over alle parallelle leidingen is hetzelfde. De druk in het begin van de leiding is dezelfde voor alle pijpen en wanneer ze weer samenkomen, zien ze ook weer dezelfde druk.

Zelfde relatie in elektriciteit voor een parallelle schakeling 1/R1+1/R1=1/R2. R2 is dan de helft van R1 in het geval van 2 leidingen.

knaap

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door smoerenh Bekijk bericht
    Niet waar, een bepaald debiet spreiden over meerdere parallelle leidingen leidt niet tot meer drukverlies. De drukval over alle parallelle leidingen is hetzelfde. De druk in het begin van de leiding is dezelfde voor alle pijpen en wanneer ze weer samenkomen, zien ze ook weer dezelfde druk.

Zelfde relatie in elektriciteit voor een parallelle schakeling 1/R1+1/R1=1/R2. R2 is dan de helft van R1 in het geval van 2 leidingen.
    Hier de afbeelding die de berekening van drukverliezen weergeeft.
    bron van document is een officiele instelling.
    drukverlies.JPG

kerel

Kan iemand me bevestigen dat dit systeem wel degelijk bijdraagt aan het behalen van de EPB-norm? Ik lees her en der dat enkel bepaalde erkende systemen hiertoe bijdragen en dat er bij anderen dan 10-15 punten bij zouden komen? Kan iemand me uitsluitsel geven dat dit systeem ook een positieve invloed zal hebben op de EPB? Dank.

Tags for this Thread

Regels voor berichten