+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 11 van 11

Betonpalen met gleuf voor draadomheining

Hoi,

Onze omheining is momenteel voorzien van betonpalen waar een doorlopende gleuf inzit waar draad door zit, enkel moeten er nu betonplaten in de plaats komen. Ik vroeg mij af of ik de palen eventueel niet kon laten zitten en of er dan een manier is om de betonplaten er tussen te plaatsen.

Omdat de platen niet via een gleuf in de paal tussen de palen kunnen geschoven worden dacht ik om een u-profiel in aluminium (waar de betonplaat in geschoven kan worden) in de lengte van de paal te voorzien en dat aan beide van een paal aan elkaar te bevestigen door ze via de bestaande draadgleuf met een draadstang aan elkaar te bevestigen. Ik moet dan de platen nog op maat slijpen maar dat lijkt mij nog niet het ergste.

Dit lijkt mij al een simpele oplossing waarbij ik de bestaande betonpalen niet moet verwijderen en moet vervangen maar ik vraag mij af of ik niet wat te optimistisch ben en of er iemand hier is die nog een andere oplossing zou weten?

Weet iemand ook waar je u profielen in aluminium aan een betere prijs kan krijgen dan bv in een Brico?

Alvast bedankt voor elk idee

knaap

Re: Betonpalen met gleuf voor draadomheining

Hoe breed is momenteel de gleuf waar de draad doorgaat? mss een foto kan helpen om het gemakkelijker voor te stellen.

Mocht de gleuf breed genoeg zijn kan je de platen er gewoon inschuiven, maar dat zal wel niet het geval zijn veronderstel ik

De gleuf is 2,5 cm maar er zijn ook nog palen die een gleuf van 1,5 cm hebben, zal spijtig genoeg niet lukken omdat de betonplaten 3,2 cm dik zijn. Een foto probeer ik later nog door te sturen.

meester

Die betonpalen waarvan sprake zijn niet bepaald van het meest stevige type. Als ge daar is een beetje verkeerd tegen leunt breken die af (bij wijze van spreken).
    Daarom mijn vraag: staat die omheining op een plaats onderhevig aan wind of niet? Indien ja zou het wel eens kunnen dat bij de eerste de beste windstoot uw omheining tegen de vlakte ligt door het creeeren van een gesloten vlak (de betonplaten)
    The path of excess leads to the tower of wisdom (W. Blake)

Ja, daar had ik ook al aan gedacht, de platen komen in een u-vorm te staan en de wind blaast dikwijls in de u-vorm. Er zit geen dak op dus de wind kan altijd via boven wel weg maar weet niet of dat zoveel verschil zal uitmaken. Ik zou eventueel die gleuf kunnen volduwen met een sterker betonmengsel en daar voldoende draadstangen insteken om het U-profiel aan te bevestigen (op die stangen komt de meeste druk op als de wind er zou op duwen). Dat U profiel zou eventueel ook van ijzer kunnen zijn wat toch een stuk sterker is dan aluminium. Ik weet het, lijkt een heel gedoe, maar het is ofwel dat, ofwel alle palen die er nu staan verwijderen en nieuwe plaatsen.
    Laatst gewijzigd door noa25; 24-09-12 om 14:27

meester

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door noa25 Bekijk bericht
    Ja, daar had ik ook al aan gedacht, de platen komen in een u-vorm te staan en de wind blaast dikwijls die richting uit. Er zit geen dak op dus de wind kan altijd via boven wel weg. Ik zou eventueel die gleuf kunnen volduwen met een sterker betonmengsel en daar voldoende draadstangen insteken (op die stangen komt de meeste druk op als de wind er zou op duwen) om het U-profiel aan te bevestigen. Dat U profiel zou eventueel ook van ijzer kunnen zijn wat toch een stuk sterker is dat aluminium.
    Bezint voor ge begint, als de kleine van uw geburen daar net aan 't spelen is als dat omver valt dan ga je dat de rest van uw leven beklagen (enfin bij stromweer moet diene binnen zitten, maar bon, you get the picture).
    De betonpalen die dienen om betonplaten tussen te steken die zijn van een héél ander kaliber dan diegene die jij gaat 'misbruiken'.

Hoe diep steken ze overigens in de grond?

Geen idee hoe diep ze zitten, dit stond er al toen ik het huis kocht. Begin wel meer en meer te twijfelen want er komt toch redelijk wat druk op bij stormweer en zoals je al aangeeft zijn die palen in principe niet voorzien voor platen. Pff, nog even nadenken en misschien toch ineens de palen maar vervangen, zal mijn slechte rug niet zo blij mee zijn.

meester

Geen idee hoe diep ze zitten, dit stond er al toen ik het huis kocht. Begin wel meer en meer te twijfelen want er komt toch redelijk wat druk op bij stormweer en zoals je al aangeeft zijn die palen in principe niet voorzien voor platen. Pff, nog even nadenken en misschien toch ineens de palen maar vervangen, zal mijn slechte rug niet zo blij mee zijn.
    Er bestaan lichtere alternatieven dan die betonnen exemplaren ook hé.

Bedoel je iets anders dan beton? In mijn geval moeten het betonnen platen zijn omdat er een gastank komt te staan.

meester

Bedoel je iets anders dan beton? In mijn geval moeten het betonnen platen zijn omdat er een gastank komt te staan.
    Welk is het verband tussen betonplaten en gastank?

De wetgeving is blijkbaar een stuk strenger geworden en onze gastank (propaan voor onze verwarming, warm water ed) werd dit jaar afgekeurd, we hebben een klein stuk grond en de tank kan maar op 1 meter van de rooilijn staan op 1 bepaalde plaats (om minstens 5 meter van deur en raamopeningen af te blijven), om deze te laten staan moeten we een betonnen schutting van 2 meter hoog voorzien achter de gastank en dit voor een lengte van 9 meter. In principe moet een gastank 3 meter van de rooilijn afstaan maar als je een schutting zet mag het 1 meter zijn. vanaf de uiteinden van de tank tellen ze dan nog eens 3 meter aan elke zijde bij waardoor ik op bijna 9 meter schutting van betonplaten kom.
    Laatst gewijzigd door noa25; 24-09-12 om 15:22

Regels voor berichten