+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 12 van 12
    raap

Losliggende tegels / barsten in voegen en tegels

Hallo

Ik ben nieuw op dit forum.

In 2008 hebben wij een nieuwbouw woning gebouwd.

Er werd bij ons PUR isolatie gespoten. Hoe dik de laag precies is weet ik niet. Op ons plan staat 2x3cm.

Tot op vandaag hebben wij regelmatig problemen met losliggende vloertegels, barstende tegels en loskomende en krakende voegen. Onze tegels zijn keramisch en hebben een afmeting van 60x60cm.

Onze vloerder is tot nu toe steeds de tegels opnieuw komen leggen. Volgens hem is het probleem echter te wijten aan het feit dat er niet genoeg ruimte voorzien is voor de chape boven de PUR isolatie wat bovenvermelde problemen tot gevolg geven.

Bij het opnieuw plaatsen van een tegel (bij een vorige interventie) hebben we dit gemeten en we komen op een 3,5 à 5 cm.

Ik heb ondertussen wat technische documentatie doorgenomen en mijn vaststellingen zijn de volgende:

1) Er werd geen net voorzien onder de vloer, wat echter wel aangeraden wordt bij een zwevende dekvloer
    2) Aan de deuropeningen werden geen uitzetvoegen voorzien. En wil het nu net dat daar vooral tegels barsten en voegen loskomen.
    3) De PUR werd niet vlak geschuurd, waardoor de chape niet overal even dik is.

Ik heb de aannemer en de architect meermaals op de hoogte gebracht van onze huidige problemen. Momenteel krijg ik echter geen reactie meer op mijn mails.

Wij zitten momenteel dus met de handen in het haar. De verdere afwerking van onze woning (schilderwerken, ...) blijven ondertussen liggen zolang we geen zekerheid hebben over wat kan/moet gebeuren.

Volgens mij betreft dit een constructiefout.

Kan iemand ons verder raad geven? Wat kan er nog verder gedaan worden? Moet de vloer er volledig uit? Wie moet opdraaien voor de kosten?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

meester

Re: Losliggende tegels / barsten in voegen en tegels

Voor de volledigheid: hebt u vloerverwarming?
    The path of excess leads to the tower of wisdom (W. Blake)

kerel

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Enk Bekijk bericht
    + 1

Wat is de volledige vloeropbouw volgens jullie plan?
    En werd de chape door jullie vloerder geplaatst of door een andere aannemer?

raap

Enk, Nee wij hebben geen vloerverwarming.

raap

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door I.V. Bekijk bericht
    + 1

Wat is de volledige vloeropbouw volgens jullie plan?
    En werd de chape door jullie vloerder geplaatst of door een andere aannemer?
    De volledige opbouw van de vloer zou ik op het plan moeten nakijken. Ik kan eventueel een scan maken en hier plaatsen. De tegels zijn (bij mijn weten) rechtstreeks in de natte chappe geplaatst door de de vloerder.

kerel

Als er geen vloerverwarming werd geplaatst, dan hoeft de PUR niet afgetopt (geschuurd) te zijn. Dit zou de dus oorzaak niet mogen zijn. Als de PUR echter te hoog kwam (meer dan 2x3 cm) dan kan het inderdaad zijn dat er te weinig chape kon geplaatst worden en de tegels los komen. Een chapenet is ook enkel nodig bij vvw, dacht ik?

Ik heb mij laten wijsmaken dat er min. 5 cm chape wordt voorzien voor de plaatsing zoals die bij jullie is gebeurd. Als de vloerder zag dat dit op sommige stukken niet haalbaar was, dan had hij de vloerwerken niet mogen starten. Met de PUR te schuren kon die 5 cm chape toch nog behaald worden.
    Het is nu natuurlijk een heel ander verhaal nu de vloer er ligt en de woning bewoond is...

Nu, ik herhaal, ik heb mij die min. dikte van 5 cm laten wijsmaken.
    Als dit niet klopt, dan hoop'k dat andere forumleden mij snel op de vingers tikken

meester

Uitzetvoegen zijn ook aan te raden, bij VVW zijn die heel belangrijk, maar zelfs bij gewoon radiatoren speelt dat ook al wat mee.

Dus degene die de chape heeft geplaatst had dat moeten voorzien.
    Architect moest toezicht houden - die is dus ook mee aansprakelijk.

meester

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door chime Bekijk bericht
    Uitzetvoegen zijn ook aan te raden, bij VVW zijn die heel belangrijk, maar zelfs bij gewoon radiatoren speelt dat ook al wat mee.

Dat van die architect dat weet je niet. Als bouwheer neemt nu een akkoord had t.e.m winddicht?

Verder vind ik een goei 3 tot 5cm wel een beetje zwak van chappe zeker op een 'verende' ondergrond.
    The path of excess leads to the tower of wisdom (W. Blake)

raap

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door chime Bekijk bericht

Dat van die architect dat weet je niet. Als bouwheer neemt nu een akkoord had t.e.m winddicht?

Verder vind ik een goei 3 tot 5cm wel een beetje zwak van chappe zeker op een 'verende' ondergrond.
    Wij hebben gewerkt met een afzonderlijke architect en een kleine bouwfirma die op zijn beurt met verschillende onderaannemers werkt. De woning werd sleutel op de deur afgeleverd.

voorman

De minimum dikte van chape is 5cm, ongeacht de opbouw en die wordt altijd gewapend en voorzien van de nodige uitzettingsvoegen.
    Zo te lezen zijn de tegels bij jullie in de natte chape geplaatst en het is vooral bij deze techniek dat de kans op holklinken en loskomen het grootst is.
    jp

raap

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door vloerder jp Bekijk bericht
    De minimum dikte van chape is 5cm, ongeacht de opbouw en die wordt altijd gewapend en voorzien van de nodige uitzettingsvoegen.
    Zo te lezen zijn de tegels bij jullie in de natte chape geplaatst en het is vooral bij deze techniek dat de kans op holklinken en loskomen het grootst is.
    jp
    Jp, alvast bedankt voor je reactie.

Ik ben niet echt een bouwdeskundige. Wat is er een betere/andere techniek dan tegels in de natte chape plaatsen?
    Ik probeer zoveel mogelijk informatie te verzamelen om te argumenteren tegen de bouwfirma en architect.

dlfe

voorman

Plaatsing in natte chape mag natuurlijk en het wordt ook veel toegepast. Als het niet goed gedaan wordt, dan is het risico op holklinken en loskomen zeer groot. Het lijmen van de tegels is de beste techniek.
    Eerst praten met de vloerder, de architect erbij halen en naar een oplossing zoeken.
    jp

Tags for this Thread

Regels voor berichten