+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 9 van 9

Spouwmuur isoleren in geverfd huis

Collega-(ver)bouwers,

ik wilde mijn spouwmuur laten isoleren, en had daarom verschillende firma's aangeschreven. Alle vertegenwoordigers die thuis zijn langsgekomen, kwamen met het verhaal dat een geverfd huis (mijn is dus geverfd!) enkel op eigen risico geïsoleerd wordt in de spouw.

Concreet komt het erop neer dat -indien de verf niet luchtdoorlatend is- dit een risico inhoudt wat betreft vochttransport. Er mogen geen 'gaten' in de verf zijn, want vocht komt dan langs daar binnen in muur en verspreidt zich verder, ook daar waar er wel nog goede verf hangt. Normaal gezien droogt de muur dan aan de spouwkant. In het geval van spouwisolatie kan de muur ook aan die kant niet drogen, met als gevolg dat het veel langer duurt. In de winter kunnen voegen dan uitbarsten, met alle gevolgen vandien.
    Eigen risico zint me in dat geval niet .

Een paar dagen geleden stak er toevallig een brief in mijn bus om te isoleren met EPS-korrels.
    Aldus de vertegenwoordiger:
    "De verf is voor dit systeem geen probleem".

Mijn vragen aan de kenners onder jullie:
    > heeft iemand hier al ervaring mee, met EPS-korrels?
    > kan dit écht geen kwaad bij een geverfd huis? Ik zou nl niet graag in de kosten vallen, want dan is de besparing die ik nu doe toch teniet gedaan.........

Groeten,
    Jelle

voorman

Re: Spouwmuur isoleren in geverfd huis

Het soort isolatie verandert niets aan de dampopenheid van je buitengevel indien deze met dampdichte verf geverfd is; het probleem van eventueel vochttransport in de gevelsteen wordt daarmee dus niet opgelost. Die vertegenwoordiger moet dus dringend zijn verkoopscijfer halen blijkbaar...

Een mogelijke denkpiste: probeer te isoleren met een product dat geen vocht opneemt (helaas is een goed voorbeeld hiervan PU schuim). Dit voorkomt... hopelijk... dat er damptransport van binnen het huis naar de gevelsteen plaatsvindt. Voorwaarde is wel (omdat je de gevelsteen opsluit tussen twee dampdichte zijdes) dat de muur volledig uitgedroogd is. Lijkt me alleszins nog altijd tricky vanuit oogpunt van waterhuishouding, en ben persoonlijk absoluut geen voorstander van chemische brol zoals PU schuim in de muur...
    Laatst gewijzigd door tjay; 03-10-12 om 14:32

voorman

Ik heb witte geverfde gevels, onbekend welke soort(en) en aantal lagen. Bij mij werden 3 jaar terug ook op eigen risico witte EPS parels ingespoten. Resultaat: nergens losgebarsten voegen. Op termijn zal er waarschijnlijk nog buitenisolatie tegenkomen, aangezien ik het comfort nog verder wil verhogen tot op niveau laagenergie woning en ik mij tegelijk maximaal wil wapenen voor de toekomst van mogelijk uit de pan swingende energieprijzen.

knaap

Bij ons is ook na geisoleerd met PUR (6cm) op geverfde muur. Nu al 2 winters en zomers achter de rug en ook geen problemen hiermee.

knaap

Ik laat isoleren met yelo van isover, Is glaswol, neemt ook geen water op.
    Mijn gevel is ook geverfd, heb 3 leveranciers laten komen, één wilde het niet doen, de andere wel. Eén van de leveranciers zei dat dampgesloten verf na een tijdje zoieso dampopen zou worden.
    Ik ga het risico nemen, bij mij komen ze dinsdag langs.
    PU schuim zou ik zeker niet aanraden. in oude huizen is het metselwerk vaak slordig en ligt er veel rommel in de spouw, en aangezien pu uitzet...

kerel

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bommelaar Bekijk bericht
    Ik laat isoleren met yelo van isover, Is glaswol, neemt ook geen water op.
    Mijn gevel is ook geverfd, heb 3 leveranciers laten komen, één wilde het niet doen, de andere wel. Eén van de leveranciers zei dat dampgesloten verf na een tijdje zoieso dampopen zou worden.
    Ik ga het risico nemen, bij mij komen ze dinsdag langs.
    PU schuim zou ik zeker niet aanraden. in oude huizen is het metselwerk vaak slordig en ligt er veel rommel in de spouw, en aangezien pu uitzet...
    Wrm zou je dan juist niet doen met pur? Aangezien pur zich toch net goed er rond kan zetten?

knaap

Mij hebben ze gezegd dat doordat de pur uitzet er schade kan zijn aan de gevel. Waarom weet ik niet.
    Mijn schoonvader heeft het gedaan (huis van '80) en heeft geen enkel probleem gehad. Ik heb het met mijn huis ('57) niet geriskeerd. Zeker omdat ik bij verdere renovatiewerken zag hoe slordig het metselwerk soms was.

voorman

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rpili1313 Bekijk bericht
    Wrm zou je dan juist niet doen met pur? Aangezien pur zich toch net goed er rond kan zetten?
    Dat kan als er daar nog geen PUR zit... en dat is het probleem: de persoon die PUR inblaast, kan niet in de spouw kijken hoe het zetten van de PUR gebeurt. Hij kan alleen maar aannemen dat er niets in de weg zit, en dan op basis van zijn ervaring weten hoeveel hij moet inspuiten om de ruimte tussen twee inblaasgaten volledig op te vullen. Als echter er tussen die twee gaten veel mortelresten zijn, kan er ongewild te veel ingeblazen worden, wat bij insluiting tussen de rest van de PUR dus een zetting naar buiten kan veroorzaken.

Los daarvan zijn er nog tientallen andere redenen om niet voor PUR te gaan: niet ecologisch, veel te duur, giftig bij het inspuiten & erna, brandbaar, giftig bij brand, vergaat mettertijd, dampdicht, ...

Hieronder de link naar een doctoraatsstudie over na-isolatie van spouwmuren ( Ugent 2007).
    Veel leesplezier.
    http://lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/00...10_0001_AC.pdf
    Wat je zelf doet, doe je meestal beter. meestal.

Tags for this Thread

Regels voor berichten