+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 5 van 5

Discussie: Lekkende radiator?

knaap

Lekkende radiator?

Hey,
    Ik woon nu al enkele weken in mijn huis (nieuwbouw) en enkele radiatoren lekken precies wat. Onderaan voel ik soms wat druppels aan bepaalde radiatoren. Is dat een lek of kan het ook een vorm van condens zijn (warme buizen die daarna afkoelen en wat "zwetende buizen" veroorzaken? En hoe kan ik dat oplossen? Ik veronderstel dat ik de radiatoren daarvoor moet afhalen of is dit niet nodig? Ik las online iets over een soort pasta en die draden die loodgieters gebruiken, kemp of zoiets...?
    Aan mijne installateur heb ik spijtig genoeg niet veel daarmee dat ik hier even om advies kom vragen.
    Groetjes, van Philippe

knaap

Re: Lekkende radiator?

Ik las hier net op het forum iets over Loctite (een product in een tube, om schroefdraadverbindingen mee af te dichten). Is dat iets dat ik kan gebruiken? Maar kan ik dan later (indien nodig) de radiator nog makkelijk kunnen loskoppelen en afnemen? Mijne sanitairman zegt dat er misschien een dichting kapot is en dat we die moeten vervangen. Maar dan moeten ze dus terug worden afgenomen, water eruit laten, en daarna terug vol laten lopen en wéér ontluchten, en zo geraakt het ook niet vooruit. Daarmee, als ik wist dat het gewoon kan 'dichtgesmeerd' worden en dat is niet nadelig voor de verwarming (radiatoren, aardgas), dan liever zo.
    Groetjes, van Philippe

voorman

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Philippe_60 Bekijk bericht
    Ik las hier net op het forum iets over Loctite (een product in een tube, om schroefdraadverbindingen mee af te dichten). Is dat iets dat ik kan gebruiken? Maar kan ik dan later (indien nodig) de radiator nog makkelijk kunnen loskoppelen en afnemen? Mijne sanitairman zegt dat er misschien een dichting kapot is en dat we die moeten vervangen. Maar dan moeten ze dus terug worden afgenomen, water eruit laten, en daarna terug vol laten lopen en wéér ontluchten, en zo geraakt het ook niet vooruit. Daarmee, als ik wist dat het gewoon kan 'dichtgesmeerd' worden en dat is niet nadelig voor de verwarming (radiatoren, aardgas), dan liever zo.
    Groetjes, van Philippe
    Als het een koppeling is, dan zal die toch losgemaakt moeten worden en opnieuw vastgedraaid (ditmaal met vb Loctite). Tenzij het gewoon met aanspannen van een moer kan opgelost worden.

Loctite is dichtingsdraad, zoals de meer gekende Teflon, maar wordt als een stuk kwalitatiever en betrouwbaarder beschouwd dan die laatste.

Je zal toch eerst moeten zoeken van waar het water komt. Is het de kraan? Koppeling? Ontluchtingsventieltje?

als het de kraan of het ventiel is zal je in 90% van de gevallen de radiator niet moeten afkoppelen maar enkel eventjes dicht zetten (aanvoer en retour).

Die Loctite om schroefdraad mee af te dichten bestaat in 2 versies: je hebt de draad-versie, die zoals al aangehaald dient om sanitair koppelingen af te dichten (als minderwaardig maar mi properder alternatief voor kemp-en-paste) en je hebt de vloeibare versie. Die wordt meer gebruikt in industriele toepassingen. Maar zou hier ook voor kunnen dienen afhankelijk van de oorzaak.

knaap

Hoe is de huidige dichting? is dit een aangedraaide dichting? indien zo, kijken of je ze beter kan aandraaien. Ik had dit zelf ook voor bij zelfgeplaatste aansluitingen. Misschien een foto posten als je hier niet in thuis bent?

Voor alle duidelijkheid, je sanitairman moet dit volgens mij oplossen (ik ken je afspraken niet, maar ik zou verwachten van wel).

Of hij je nu helpen wil of niet, ik zou hem toch een aangetekend schrijven en hem de problemen melden, een snelle oplossing eisen en uw brief beginnen met "ik stuur u dit schrijven met behoud van al mijn rechten" met de bedoeling te vermijden dat je zeker niets verkeerd schrijft.
    Als je gedwongen zelf kosten moet maken om dit alles op te lossen kan je dan tenminste nog dreigen deze op hem te verhalen. Als je geen dergelijk schrijven stuurt kan je dit later niet meer eisen. (ik maak me weinig illusies, maar een briefje kost nu niet veel tijd)

Tags for this Thread

Regels voor berichten