+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 26

KLS - Knauf Leveling System - ervaring??

Hallo allen,

Komend weekend ga ik starten met vloeren. Iemand sprak mij aan dat hij op batibouw het 'Knauf Leveling System' had gezien en dat dat wel interessant leek.

Meer info:
    http://193.138.101.35/media/4414a6db...280341935b.pdf

Heeft er iemand ervaring met dit systeem? Gebruiken of gewoon links laten liggen? Zijn er gelijkaardige systemen?

kerel

Re: KLS - Knauf Leveling System - ervaring??

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door trancefreaker Bekijk bericht
    Hallo allen,

Komend weekend ga ik starten met vloeren. Iemand sprak mij aan dat hij op batibouw het 'Knauf Leveling System' had gezien en dat dat wel interessant leek.

Meer info:

Heeft er iemand ervaring met dit systeem? Gebruiken of gewoon links laten liggen? Zijn er gelijkaardige systemen?
    Is veel reclame op dobbit van ook..

Ik vraag me af of je geen holtes creeert onder de tegel als je die met het systeem omhoog trekt..

voorman

Sterk... ik kende dit nog niet, maar wil het direct proberen...

Iemand enig idee van prijs? Als je er bij een 60x60 al direct 2 per kant moet plaatsen. Hmmm, zou wel eens kostelijk kunnen worden.

En ik twijfel toch hoor. Iemand die al eens een aangeklopte tegel uit de lijm heeft proberen lichten weet hoe hard die vast zit. Om dit dan te lichten met zo'n kleine plastic klipjes?

En verder: eens scheef, altijd scheef. Ik bedoel, je mag dan wel aan 1 kant van de tegel met zo'n ding proberen te corrigeren, dan gaat daarbij de tegel typisch wat kantelen en de andere zijde weer scheef willen trekken. Dus hoe je ook tegelt: pas werken in alle richtingen is en blijft nodig. Dus of die clipsen dan daarbij zoveel kunnen helpen?

En dan is er nog de snelheid. Ik weet hoelang ik werk aan een ruimte van pakweg 8x4m en dat gaat ondertussen behoorlijk vlot. Ik vrees dat dit me heel wat meer tijd gaat kosten.

Maar zoals ik zei: ik wil het direct proberen. Ben echt benieuwd...

knaap

1 likes.

Hallo allen,

Meer info:

Wij hebben onze vloer gelegd met Raimondi Leveling System, gelijkaardig aan dit systeem (ziet er bijna volledig hetzelfde uit).
    Het systeem is eenvoudig in gebruik, maar in het begin zoals met alles een beetje de feeling krijgen dat je de wig niet te ver duwt in de clip (dan breekt die) maar ook wel degelijk ver genoeg om deze gelijk te trekken.
    Het enige wat ambetant was, is dat het systeem niet goed werkt als je vloert over verschillende dagen. Ik bedoel hier mee dat als je 's avonds je laatste rij gelegd hebt en de dag erna daarop verder werkt, de lijm reeds te hard is om deze nog omhoog te kunnen trekken.

De clips verwijderen achteraf verloopt goed voor 95% van de clips (ik heb een rubberen hamer gebruikt, maar het kan ook met je voet). Zo nu en dan breekt er eentje af boven de breuklijn en dan moet je soms wat prutsen voor het kleine stukje plastic dat nog uitsteekt te verwijderen.

Omdat foto's nog altijd ietske meer zeggen, heb ik er enkele toegevoegd
    Bijgevoegde afbeelding(e)
    Knowledge is knowing a tomato is a fruit. Wisdom is not putting it in a fruit salad.

Gaat ge met dit systeem uw tegels nie terug omhoog trekken waardoor er lucht tussen uwe tegel en lijm komt?

Of gaat ge eerder uw tegels perfect gelijk krijgen omdat ze naar beneden worden geduwd?

knaap

Gaat ge met dit systeem uw tegels nie terug omhoog trekken waardoor er lucht tussen uwe tegel en lijm komt?

Of gaat ge eerder uw tegels perfect gelijk krijgen omdat ze naar beneden worden geduwd?
    Ik kan niet exact zeggen wat er nu precies gebeurt. Ik denk dat ene keer er een tegel iets omhoog wordt getrokken en een andere keer een tegel wat naar beneden geduwd.

Ik weet of het kleine beetje dat deze omhoog wordt geduwd veel impact gaat hebben. Je moet zowel de chape als de tegel insmeren met lijm. Er zit gecombineerd zoveel lijm op dat het kleine beetje dat je dit omhoog zou trekken niet veel gaat uitmaken volgens mij (daarom dat de lijm zo dik gesmeerd moet worden misschien).

We hebben wel de tegels geplaatst zoals ze voorschrijven, dus positioneren, zachtjes in de lijm leggen en aankloppen met een rubberen hamer. Dit zal misschien ook nog verschil maken, omdat de "te overbruggen hoogte" tot echt wel héél klein zijn.
    Knowledge is knowing a tomato is a fruit. Wisdom is not putting it in a fruit salad.

Re: Knauf/Raimondi Leveling System - ervaring??

Bij deze heb ik mij een setje van Raimondi besteld.

Laat nog wel eens weten of het de moeite waard is om te kopen of niet.

meester

En al nieuws ,

wij zouden kiezen voor een tegel uit het IRIS metal gamma (chrome white) ... deze zijn slechts 6 mm dik en zijn 75 x 75 cm ...
    Ik ben dan ook eerder geneigd met zo een levelling systeem te werken ... ik vrees immers anders toch een aantal tegels stuk te slaan ...

Denk dat ik zo een 1000 clipsen nodig heb , en gechat ergens 250 spieen ...

Niemand die tang en spieen ter beschikking stelt / verkoopt ... na zijn vloerwerken ...
    Anders overweeg ik dat wel zelf te doen ...

k.b.

kerel

K.B.

hou je ons ook op de hoogte van het gemak van werken en resultaat? Ben benieuwd, zou dit ook wel eens willen proberen, maar ik leer liever eerst uit een ander zijn ervaringen
    Of all the things I've lost, I miss my mind the most. - Mark Twain

knaap

Ik heb ook op punt gestaan dit te kopen.

Maar kwam voor mijn tegels uit op 5€/m² excl btw. En dat voor 170m² vond ik wat veel.

Ben er dan maar zo aan begonnen. Na vele dweilbeurten om de cementsluier weg te krijgen is mijn dweil toch nergens blijven haken

Achteraf bekeken eigenlijk maar goed, aangezien mijn chape zo slecht lag dat ik vaak lijm heb moeten weghalen of bijdoen. Ik vrees dat met dit systeem ik een zonk in de chape wel eens niet zou gemerkt hebben en de tegel "zwevend" hebben gelegd.

meester

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jef Patat Bekijk bericht
    K.B.

hou je ons ook op de hoogte van het gemak van werken en resultaat? Ben benieuwd, zou dit ook wel eens willen proberen, maar ik leer liever eerst uit een ander zijn ervaringen

Dat zal ik zeker doen , al is het vloeren van de leefruimtes vermoedelijk toch wel ergens iets voor deze winter.
    Nu de garage , met tegels van 30 x 30 heb ik uiteraard gewoon "klassiek" gedaan" ...
    en aan de kelder ban ik bezig ...
    Ik wijs er wel op dat de IRIS tegels van 75 x 75 slechts 6 mm dik zijn ... dus ik weet niet of je mijn resultaten zomaar kan "veralgemenen" ...
    Je kan de tegels zelfs een beetje krom buigen als je wenst ...

Ik kom op volgende benodigde materialen.
    1 tegel heeft oppervlak 0.75 x 0.75 = 0.56 m² (en hier heb ik 4 clipsen voor nodig-
    140 m² zijn ongeveer 250 tegels ...

dus 1000 clipsen
    250 spieën
    en één tang ...
    is ongeveer 210 euro of 1.5 euro /m² ....

k.b.

voorman

Ja, die irissen of ook dingen zoals kerlite... ik zou dit met de hand vloeren hoor. (en zeker niet met hamer op kloppen)

Maar ik ben benieuwd naar uw ervaringen K.B.

meester

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jeter Bekijk bericht
    Ja, die irissen of ook dingen zoals kerlite... ik zou dit met de hand vloeren hoor. (en zeker niet met hamer op kloppen)

Dat is ook mijn visie ... mooi inlijmen ook aan achterzijde tegel.
    Neerleggen en eens zachtjes aantikken (zodat je de lijmlagen wat aan elkaar duwt)
    en dan met zo een levelling systeem ...

Ik heb gewoon schrik om anders tegels kapot te meppen ... ( de tegelhandels zeggen wel allemaal dat ze dat gewoon plaatsen en dat je niet snel een tegel doormidden slaat ... het is immers echte keramiek )
    Maar ja ... die handelaars doen natuurlijk ook alsof ze dergelijke zaken "dagelijks" verkopen ...
    En trouwens boezemt de "hakhoogte" van dat toonzaalpersoneel mij allerminst altijd vertrouwen in ...

En één tegel van 0.75 bij 0.75 kost toch ook al dik 50 euro

Bij traditioneel vloeren heb je enkel de mogelijkheid om je tegels dieper te slaan ( en dieper .. en dieper ...) ... bij zo een systeem zit er toch wel een minimale opwaardse mogelijkheid in ook ...

Voordeel is wel dat de tegels merkelijk lichter zijn om te plaatsen ...
    Ik heb trouwens amper een idee dat je een tegel nog zou kunnen oplichten om bij te lijmen ... vermoedelijk moet je zelfs dan al heel voorzichtig zijn ...

k.b.

voorman

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door K.B. Bekijk bericht
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jeter Bekijk bericht

Dat is ook mijn visie ... mooi inlijmen ook aan achterzijde tegel.
    Neerleggen en eens zachtjes aantikken (zodat je de lijmlagen wat aan elkaar duwt)
    en dan met zo een levelling systeem ...
    Normaal schuif je daar wat mee bij het leggen om de lijm goed contact te laten makken. Dus niet kloppen. Geen idee of het leveling systeem je leven dan makkelijker maakt of niet, want ik heb er nog niet mee gewerkt.

raap

Hallo,

Ik denk onze inkomhal, keuken en berging te tegelen met dit systeem, weet iemand waar ik dit kan kopen/bestellen?

Thanks!

Tags for this Thread

Regels voor berichten