+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 5 van 5

Discussie: slijpen in beton

slijpen in beton

Hey iedereen,

Mag ik slijpen in betonweefsels tussen mijn verdieping?
    deze voor mijn leidingen van elektriciteit in te vverwerken. Wel nadien terug toesmeren let chape.

Let me know

Tnx

gezel

Re: slijpen in beton

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Vivet Bekijk bericht
    Hey iedereen,

Mag ik slijpen in betonweefsels tussen mijn verdieping?
    deze voor mijn leidingen van elektriciteit in te vverwerken. Wel nadien terug toesmeren let chape.

Let me know

Tnx
    Best altijd even de architect raadplegen. Maar normaal is er geen enkel probleem zolang je geen overdreven grote gaten maakt.

In oude woningen zou ik zeker geen te grote gaten maken. Vroeger waren de veiligheidsmarges veel kleiner (of onbestaande)

meester

Gaten tot daar toe, maar voor sleuven, zoals de TS wil doen, zou ik toch wel opletten.

voorman

Mag je slijpen? Tuurlijk.
    Gaat het een impact hebben op de stabiliteit? Dat hangt af van hoeveel, hoe diep, hoe breed en in welke richting je slijpt.

Mijn persoonlijke vuistregel: niet slijpen in welfsels, gat boren mag, maar dan zo kort mogelijk tegen een steunpunt van het welfsel, en zo veel mogelijk op de rand van het welfsel (dus niet knal in't midden, als het kan langs de zijkant). Zo vermijd je het meest de gebieden waar veel spanning op staat.

Tenslotte: waarom slijpen als je er achteraf chappe overkapt? Standaard manier van werken voor elektriciteit te leggen is:
    • Leg leidingen
    • Toesmeren met cementmortel (bv. metsmortel) -- zo vermijd je bij uitbreken chappe dat je in leidingen gaat piqueren.
    • Chappe erover

kerel

Toesmeren leidingen wordt volgens mij niet meer gedaan. Meeste chape zal tegenwoordig ook vvw bevatten denk ik..

Tags for this Thread

Regels voor berichten