+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 15

Bod uitbrengen op vraagprijs woning (aankoop via de bouwfirma) zinvol?

Zoals mijn vraag het voorstelt:

Wanneer een bouwfirma een huis voor een bepaalde prijs aanbiedt, is het dan nog zinvol of gebruikelijk dat men zelf een bod uitbrengt dat lager ligt dan zijn prijs.
    Bijvoorbeeld als ik hem daarbij de zekerheid van aankoop van de woning bied...
    In de lijn dus van het "bieden" op een huis van een particulier, waar dat dus wél gebruikelijk is.

noot: het gaat om een huis uit een reeks gerenoveerde huizen, waarvan er intussen al twee verkocht zijn... of deze mensen ook een bod deden weten we natuurlijk niet.
    Zo die dat niet deden/durfden/wilden doen, dan zal de verkoper dat natuurlijk aangrijpen als argument om het voor ons ook niet toe te staan, denk ik dan.

Wij onderhandelen rechtstreeks met de firma die ook instond voor de aankoop en volledige renovatie van die panden.

graag jullie ervaringen.

voorman

Re: Bod uitbrengen op vraagprijs woning (aankoop via de bouwfirma) zinvol?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jelleken Bekijk bericht
    Zoals mijn vraag het voorstelt:

Wanneer een bouwfirma een huis voor een bepaalde prijs aanbiedt, is het dan nog zinvol of gebruikelijk dat men zelf een bod uitbrengt dat lager ligt dan zijn prijs.
    Bijvoorbeeld als ik hem daarbij de zekerheid van aankoop van de woning bied...
    In de lijn dus van het "bieden" op een huis van een particulier, waar dat dus wél gebruikelijk is.

noot: het gaat om een huis uit een reeks gerenoveerde huizen, waarvan er intussen al twee verkocht zijn... of deze mensen ook een bod deden weten we natuurlijk niet.
    Zo die dat niet deden/durfden/wilden doen, dan zal de verkoper dat natuurlijk aangrijpen als argument om het voor ons ook niet toe te staan, denk ik dan.

Wij onderhandelen rechtstreeks met de firma die ook instond voor de aankoop en volledige renovatie van die panden.

graag jullie ervaringen.
    Dat is altijd zinvol. En je zal aan de reactie wel merken of men hier ontvankelijk voor is.
    Laat dan wel niet blijken dat de vraagprijs voor jullie eventueel ook een optie is.
    Gegroet, Charel

knaap

zeker als het al in afgewerkte staat is (dus dat ze er niets meer aan moeten doen na jullie bod).

wat tips: doe het bod een week voor het einde van de maand (met wat chance heeft de verkoper nog zijn targets niet gehaald = meer kans dat hij geïnteresseerd is en dat hij de resterende week gebruikt om zijn baas te overtuigen)

meester

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door kAd Bekijk bericht
    zeker als het al in afgewerkte staat is (dus dat ze er niets meer aan moeten doen na jullie bod).

wat tips: doe het bod een week voor het einde van de maand (met wat chance heeft de verkoper nog zijn targets niet gehaald = meer kans dat hij geïnteresseerd is en dat hij de resterende week gebruikt om zijn baas te overtuigen)
    Verkoper die elke maand een moord zou plegen voor zijn targets ... ...

Ik zit ook in de verkoop ... en wij werken niet met marges op omzet maar eerder met een systeem dat naar de "gros margins" kijkt ... en dan nog verspreid over meerdere mensen ...

VTW's die verkopen met alleen hun commissie in gedachte ... zijn doorgaans geen echte "hulp" voor een firma ... je moet tenminste uw werkgever ook de kans geven uw vast loon , uw firmawagen en de rest van de vaste kosten terug te verdienen ...

k.b.

knaap

In jullie plaats zou ik het zeker proberen!
    Wie niet waagt ....
    Indien het een negatief antwoord is, kan je nog altijd
    de vraagprijs aanvaarden.

gezel fido's schermafbeelding

Zoals ze zeggen een nee heb je een ja kan je krijgen.

Ik heb vorige week afgeboden in de drive-in van de Makro, eigenlijk half zwanzend al zeggende 'hier kan niet worden afgeboden zeker?' en ik heb mijn aankopen met 50% korting gekregen.
    Ik denk, dus ik ben ... een veroorzaker van forumruis. - ST5 2011.

Zeker doen!
    Ik heb weet van appartementen ad kust waar je én 10% kunt afpingelen + een gratis staanplaats kunt meepakken (die geraken daar toch niet verkocht!

Als ze een immo moeten inschakelen kost hun dit al +/- 3,60% extra.
    dus ik zou zeker MINSTENS 10% afbieden, als je dan kan zeggen dat je géén lening gaat aangaan, of reeds zeker bent + dat je een snel beschrijf wil (= snel geld voor hen om elders te investeren) dan gaan ze (waarschijnlijk) eieren voor hun geld kiezen...

gezel charles's schermafbeelding

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door K.B. Bekijk bericht

Verkoper die elke maand een moord zou plegen voor zijn targets ... ...

Ik zit ook in de verkoop ... en wij werken niet met marges op omzet maar eerder met een systeem dat naar de "gros margins" kijkt ... en dan nog verspreid over meerdere mensen ...

VTW's die verkopen met alleen hun commissie in gedachte ... zijn doorgaans geen echte "hulp" voor een firma ... je moet tenminste uw werkgever ook de kans geven uw vast loon , uw firmawagen en de rest van de vaste kosten terug te verdienen ...

k.b.
    Gros margins, wat zijn dat ?

gross margin = brutomarge
    Laatst gewijzigd door charles; 17-08-13 om 17:57 Reden: Google
    "Better to remain silent and be thought a fool than to speak out and remove all doubt."

knaap

afhankelijk van de toestand van de firma is het soms beter veel huizen te verkopen met weinig marge, dan 1 huis met veel marge. De vaste kosten van een verkoper zijn peanuts als je dat vergelijkt met een halve bouwfirma die zonder werk zit.

meester

afhankelijk van de toestand van de firma is het soms beter veel huizen te verkopen met weinig marge, dan 1 huis met veel marge. De vaste kosten van een verkoper zijn peanuts als je dat vergelijkt met een halve bouwfirma die zonder werk zit.
    Dat klopt natuurlijk ... maar het is volgens mij een foute redenering dat men jaren gaat "boksen" om amper zijn kost te verdienen ...
    Er zijn veel bedrijven die geringe winsten hebben ... zolang men de zaakvoerders blijft verlonen zoals voorheen is er vaak nog geen groot probleem ...

En over die vaste kosten van een verkoper die peanuts zijn ...
    Ja dat heb je natuurlijk met van die mensen die gaan werken voor amper een vast loon en een "dikke percent" ...
    En dan de uitleg erbij dat dergeliujke systemen TOP zijn voor topverkopers ...

Sorry ... dergelijke benadering is niet voor mij ...

k.b.

knaap

Dat klopt natuurlijk ... maar het is volgens mij een foute redenering dat men jaren gaat "boksen" om amper zijn kost te verdienen ...
    Er zijn veel bedrijven die geringe winsten hebben ... zolang men de zaakvoerders blijft verlonen zoals voorheen is er vaak nog geen groot probleem ...
    Het gaat het laatste jaar wat moeilijker in de nieuwbouwsector, dus vele bedrijven beginnen ietwat kort te zitten aan projecten, dus gaan ze dan tijdelijk liever voor minder winst dan hun vakmensen te laten afvloeien

In dit geval staat het huis er waarschijnlijk al, maar de verkoop van het huis zorgt dat ze de lonen kunnen blijven betalen indien ze anders niet genoeg nieuwe huizen verkopen.

En over die vaste kosten van een verkoper die peanuts zijn ...
    Ja dat heb je natuurlijk met van die mensen die gaan werken voor amper een vast loon en een "dikke percent" ...
    zelfs al verdient die verkoper €6000 bruto ( =8100 incl werkgeversbijdrage), en werkt met 0% bonus op verkoop, dan nog is het peanuts tov een aantal ploegen een maand zonder werk zetten blijft dit klein.

Een huis minder zetten is al gauw 25000 à 40000 loonkosten die een bouwfirma niet kan doorfactureren. Daar bovenop komt nog dat hun machines stil staan (voertuigen, kraan, prefab-installaties, ....)

=> gaat uiteindelijk van de eindmarge af.

Als de markt er niet is, is het verlagen van de kosten de enige oplossing om te overleven. En als dat niet lukt moet je het tijdelijk in de marge afgeven.

meester

pfff ...

Mooi ... en ik zeg niet dat men het niet eens zal doen ...

Maar men zal al snel grijpen naar het wapen van de tijdelijke werkloosheid ... Wie gaat er trouwens zeggen dat het een tijdelijk verschijnsel is ... en hoe tijdelijk het is ... Geen 6 maand en diegenen die voorop staan met hun mooie praatjes hanteren de "botte bijl" ...

En die verkoper eerst ... want die heeft de laatste periode enkel zaken binnengebracht waar geen winst op zat ... zo kan het niet verder ...

maar een bod op een huis dat er al staat is zeker te overwegen in "mindere tijden" ... ze zitten vermoedelijk met hun handen in de haren voor cash flow , ... kredieten , ...
    want dergelijke zaken laten staan kost hun elke maand geld ...

k.b.

knaap

Het gaat slecht? Ik denk het niet... toen wij vorig jaar ons huis wilden kopen zaten er 4 mensen op te azen (zelf gezien, want we kwamen de potentiele kopers tegen toen we in de ruwbouw aan het rondkijken waren). Zelfs nog onlangs van twee nieuwe buren te horen gekregen dat ze eigenlijk interesse hadden in ons huis maar dat het al verkocht was.

Wij zitten aan het begin van een nieuwe verkaveling van minstens 380 nieuwe huizen. Uiteraard allemaal in fases. De eerste 50 (schatting) zijn nu opgeleverd! Ondertussen is de SOD bezig om alweer een nieuwe straat aan te leggen om nieuwe huizen te zetten, fase II van de 4 fases.

Idem met de opgekochte huizen hier die als huurhuizen worden aangeboden. Op twee weken (!) tijd waren ze allemaal weg! Huurprijzen van 800 tot 1000 euro per maand.

Zo slecht gaat het niet hoor... ik denk dat bouw sector graag zand in de ogen wil strooien om verschillende redenen (sociale lasten, subsidies, ....).

gezel

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door EdN Bekijk bericht
    Het gaat slecht? Ik denk het niet... toen wij vorig jaar ons huis wilden kopen zaten er 4 mensen op te azen (zelf gezien, want we kwamen de potentiele kopers tegen toen we in de ruwbouw aan het rondkijken waren). Zelfs nog onlangs van twee nieuwe buren te horen gekregen dat ze eigenlijk interesse hadden in ons huis maar dat het al verkocht was.

Wij zitten aan het begin van een nieuwe verkaveling van minstens 380 nieuwe huizen. Uiteraard allemaal in fases. De eerste 50 (schatting) zijn nu opgeleverd! Ondertussen is de SOD bezig om alweer een nieuwe straat aan te leggen om nieuwe huizen te zetten, fase II van de 4 fases.

Idem met de opgekochte huizen hier die als huurhuizen worden aangeboden. Op twee weken (!) tijd waren ze allemaal weg! Huurprijzen van 800 tot 1000 euro per maand.

Zo slecht gaat het niet hoor... ik denk dat bouw sector graag zand in de ogen wil strooien om verschillende redenen (sociale lasten, subsidies, ....).
    nee ik denk ook niet dat het slecht gaat in de bouw hoor,mijn broer gaat ook bouwen en al wat aannemers aangeschreven maar weinige hebben tijd.De wachttijden zijn nu misschien wel iets minder lang voor ze kunnen starten,maar zolang er wachttijden zijn gaat het volgens mij toch niet slecht?Bel maar eens naar een loodgieter ofzo.

knaap

onafhankelijke studie ondermeer over de bouwsector ...

https://graydon.be/uploads/files/130...uli%202013.pdf

soit, het begint behoorlijk off-topic te zijn; mijn mening is en blijft realistisch afdingen.

Tags for this Thread

Regels voor berichten