+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 16

Condensatieketel - Afvoer

We dachten de condensatieketel (op gas) op zolder te laten zetten maar kan je dan nog met een muurafvoer werken?

We zitten met een piramidedak en willen er liever geen schoorsteen/afvoer op zien staan.

kerel

Re: Condensatieketel - Afvoer

een muurafvoer is voor de muur en een dakafvoer voor het dak.
    Zolang je geen plan post kan niemand iets zien van hoe je zolder er juist uitziet.

1 likes.

Wel ik heb net begrepen dat de uitlaatgassen enkel omhoog kunnen dus als de condensatieketel op zolder komt te staan (piramidedak) dan kan het idd niet als muurafvoer (want dat zou betekenen dat je eerst naar het verdiep eronder moet om dan door de muur naar buiten te kunnen).

1 likes.

Dat kan inderdaad niet. Je zal dus met een dakdoorvoer moeten werken.

kerel

Het zou wel kunnen als zijn muren van de zolder nog 1,5m ofzo doorloopt voor het dak begint.
    Maar zoals ik al zei zonder plannen te posten zal je hier niet veel kunnen zeggen.

meester

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bouwmode Bekijk bericht
    We dachten de condensatieketel (op gas) op zolder te laten zetten maar kan je dan nog met een muurafvoer werken?

We zitten met een piramidedak en willen er liever geen schoorsteen/afvoer op zien staan.
    tja, als je dak vanaf de vloer of zelfs lager begint, dan gaat dat niet natuurlijk.

Bedankt voor de reacties. Als het dan toch door het dak moet wat is de elegantste/subtielste oplossing? Hoe hoog moet de afvoerpijp minstens boven/uit het dak steken? (voor mij liefst zo weinig mogelijke )

meester

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Stef_1991 Bekijk bericht
    Het zou wel kunnen als zijn muren van de zolder nog 1,5m ofzo doorloopt voor het dak begint.
    Maar zoals ik al zei zonder plannen te posten zal je hier niet veel kunnen zeggen.
    dit is niet gebruikelijk voor een piramide dak, dit start meestal aan bovenrand ramen van niveau eronder
    Stefan

kerel

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bouwmode Bekijk bericht
    Bedankt voor de reacties. Als het dan toch door het dak moet wat is de elegantste/subtielste oplossing? Hoe hoog moet de afvoerpijp minstens boven/uit het dak steken? (voor mij liefst zo weinig mogelijke )
    Voor gasketels moet de pijp niet meer boven het dak steken. Is met geforceerde luchtafvoer dmv een ventilator. bvb. zoiets

http://www.vanoirschot.be/nl/product...l/details.aspx

mvg,
    Steven

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door thesmurf Bekijk bericht
    Voor gasketels moet de pijp niet meer boven het dak steken. Is met geforceerde luchtafvoer dmv een ventilator. bvb. zoiets

http://www.vanoirschot.be/nl/product...l/details.aspx

Dat ziet er toch ook gewoon een afvoer uit die op het dak komt te staan?

Zijn er alternatieven of uitvoeringen die maar een beperkte hoogte hebben (is er een minimum hoogte?)?

kerel

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door stefan Bekijk bericht
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Stef_1991 Bekijk bericht
    dit is niet gebruikelijk voor een piramide dak, dit start meestal aan bovenrand ramen van niveau eronder
    Inderdaad maar voor alles een eerste keer he

gezel

1 likes.

rookgasafvoer gebruiken die voorgeschreven en gekeurd wordt door ketelfabrikant ... of ge da nu mooi of niet vindt ! b
    carpe diem

kerel

ja auto fabrikanten zeggen ook welke naft en olie u moet gebruiken,beter denk het niet

als een schouw technis in orde is of ze nu van het merk komt of niet maakt toch niet uit
    zelf ga ik een schouw maken,gewoon pvc buisje recht naar de schouw van het huis,en een buis juist tot op zolder die de lucht aanvoert,kost mij een paar euro,en het zal goed gekeurd worden dat weet ik intussen al
    ik moest wel had geen plaats voor een schouw van minium 10cm dik
    anders veel breek en kapwerk
    ik moet dit wel anders moest ik de ketel ergens plaatsen wat ik helemaal niet wilde ,veel te ver van de bron

kerel

als er luchtaanvoer of dakramen in het dak zitten, dan zijn er een heleboel regels waaraan je moet voldoen. Google eens op verdunningsfactor bij gasketel.

De uitlaat, of die nu geforceerd is of niet, moet een zekere afstand van en boven de luchtaanvoeropeningen (zoals ramen die open kunnen) blijven.

de afvoer moet ook aan bepaalde voorwaarden voldoen naar vorm en afmetingen en naar afstand tot muren en dakoversteken, maar dat laatste zal in dit geval niet van toepassing zijn.

kerel

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door marcelvm Bekijk bericht
    ja auto fabrikanten zeggen ook welke naft en olie u moet gebruiken,beter denk het niet

als een schouw technis in orde is of ze nu van het merk komt of niet maakt toch niet uit
    zelf ga ik een schouw maken,gewoon pvc buisje recht naar de schouw van het huis,en een buis juist tot op zolder die de lucht aanvoert,kost mij een paar euro,en het zal goed gekeurd worden dat weet ik intussen al
    ik moest wel had geen plaats voor een schouw van minium 10cm dik
    anders veel breek en kapwerk
    ik moet dit wel anders moest ik de ketel ergens plaatsen wat ik helemaal niet wilde ,veel te ver van de bron
    Dat zal inderdaad goedgekeurd worden, maar je loopt wel een heel groot risico op vocht in de muren van de schouw.

Een gasketel kan enkele tientallen liter water per dag produceren in de uitlaatgassen.
    Een deel daarvan (in putje winter tot 10 liter en meer voor een grote ketel) wordt gecondenseerd in de uitlaatbuis. Bij een kunststof buis zal dat heel wat minder zijn dan bij een metalen buis, en als die afvoerbuis dan ook nog eens niet afgekoeld wordt door de aanvoerlucht (omdat het geen concentrische buis is) dan nog minder.
    Je gaat dus 10 liter water per dag in je schouw jagen.

Je kan denken dat je het beter weet dan de fabrikant, maar dat is daarom niet altijd waar...

Tags for this Thread

Regels voor berichten