+ Reageren op discussie
Pagina 135 van 172 EersteEerste ... 3585125133134135136137145 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 2.011 t/m 2.025 van 2566
    kerel

Re: aan te raden isolatie in nieuwbouw woning

Ik kan 15cm PUR nemen, maar dan zou het gespoten PUR worden, ipv 5cm uitvulchape en 10cm Eurofloor.

Ofwel neem ik 30cm vloeropbouw
    5cm uitvulchape, 3x5cm Eurofloor,2cm vvw, 7cm chape en 1cm vloer?

1 likes.

De energieprestaties voor woningen evolueren de laatste jaren zeer snel, het is de bedoeling op korte termijn te evolueren naar passiefhuizen. Dit zijn de normen die ikzelf gebruik, normen die ik voor mezelf hanteer als zinvol niet overdreven in de ene of andere zin.

Muren : spouwmuren 10 cm PUR recticel (PUR, of PIR is het materiaal met de beste isolatiewaarde
    Hellende daken : voordien 18 cm rotswol, nu 18 cm PUR gespoten (het spuiten van PUR voor daken komt in zwang, wel een probleem met de laatste spanten waar vergeten wordt de PUR tussen te spuiten)
    Platte Daken : daken met EPDM, isolatie PUR 12 tot 12 cm ; (van platte daken probeer ik zoveel mogelijk groendaken te maken, meerkost wordt gesubsidieerd, leuker om op te kijken ; het regenwater mag wel niet naar de regenwaterput maar moet rechtstreeks naar het afvalwater)
    Vloeren : 12 tot 15 cm PUR gespoten, om de isolatie niet te onderbreken worden de muren gestart met ytong-blokken (Xella heeft nu nieuwe blokken op de markt gebracht die eenzelfde breedte hebben als de stenen / foamglas is duur en niet sterk, niet beter isolerend / thermoblocks vind ik ook niet beter
    Kelders : worden afhangend van de situatie wel of niet bij de geïsoleerde schil gerekend, hier wordt XPS gebruikt van Jackodur, materiaal met een goede druksterkte.
    Een relatief nieuw mooi product dat veel gebruikt wordt is de Powerwall, ook van Recticel, goed product voor lichte gevelbekledingen.
    Ramen : de norm is beglazing met een k-waarde van 1,1 ; de meerkost voor drievoudige beglazing is niet overdreven, mijn nieuwe norm is drievoudige beglazing met k-waarde 0,6. Heel belangrijk voor de isolatie zijn ook de gebruikte profielen, veel profielen zijn zo slecht isolerend dat het voordeel van het glas teniet gedaan wordt. Grote voordeel is dat het globale isolatiepeil stijgt, ramen isoleren veel minder goed dan muren en de oppervlakte in het geheel telt door.
    Isolerende chapes, isolerende bouwstenen enz zijn weinig efficiënt ; in de meeste gevallen zijn de verschillen met de gewone materialen zo beperkt dat er nauwelijks sprake is van een effect.

Heel belangrijk nu is ook het koudebrugvrij bouwen, details moeten nagekeken worden, principe is dat de isolatie op alle plaatsen minstens voor de helft van de dunste dikte moet overlappen, beter is volledig overlappen. Dat zijn details aan dorpels, muuraanzetten, aanzetten van spouwmuren aan platte daken, aanzetten van spouwmuren aan hellende daken. Het belang wordt groter omdat de binnentemperaturen in de woningen dalen. In slecht geïsoleerde huizen wordt verwarmd tot 23° C voor een comfortgevoel, in goed geïsoleerde huizen is er eenzelfde comfortgevoel met 20°C. In zones die dan net iets minder goed geïsoleerd zijn kom je dan sneller tot een temperatuur waar condensatie aan de binnenzijde optreedt, eerste tekenen zijn een lichtgrijze verkleuring door schimmel. Gezien de lagere temperaturen wordt het ook belangrijker om de inwendige condensatie in de constructies en het drogen tijdens de verschillende seizoenen na te rekenen.

Na de isolatie zijn er de technieken :
    Verwarming : condenserende gaswandketels voor warm water en verwarming. Systeem dat ik nu gebruik is een basisverwarming met vloerverwarming in alle lokalen waar de temperatuur gestuurd wordt door de de domotica. Voor lokalen die snel opgewarmd moeten worden (kinderkamers, gastenkamers, speelzolders), worden bijkomend kleine radiatoren geplaatst, de vloerverwarming gestuurd met de algemene sturing, temperatuur met een sensor in de kamer die de radiator aanstuurt.
    Een interessant alternatief is de warmtepompen ; volgens mijn laatste onderzoek waren er echter nog teveel problemen. Ideaal systeem voor lage temperaturen, grote daling in efficiëntie als ook de hogere temperaturen voor warm water of radiatoren nodig zijn. Op dat vlak is er een beruchte werf geweest van een collega waar het systeem zo inefficiënt was dat quasi volledig verwarmd werd met de elektrische bijverwarming die in de systemen voorzien is.
    Ventilatie : beste systeem is de balansventilatie, ik laat de leidingen in de betonplaat instorten wat overdikte en overgewicht van de dekvloeren vermijdt, ook dan perfect luchtdicht en vermijden lawaai. De sturing voor de systemen is nog niet perfect, we wachten op goede CO2-meters om de systemen vraaggestuurd te maken. Een moeilijkheid is het drogen van de lucht ; koude verse lucht die opgewarmd wordt is altijd veel te droog zodat de lucht in de woning te droog wordt, daar is nog geen goede oplossing voor. Balansventilatie is zeer efficiënt omdat een groot deel van de verwarming nodig is voor het verwarmen van de verse lucht die nodig is, de warmte van de lucht die naar buiten gaat wordt gebruikt om de verse lucht op te warmen, efficiëntie 90 % (normaal systeem, sommige beter).
    In principe zouden dampkappen met recirculatie moeten gebruikt worden, die ook de damp van het koken in de woning houden en dus beter om de droge lucht vochtiger te maken. Ik heb nog geen recirculatie-dampkap gevonden die mij heeft kunnen overtuigen ; nu heeft elke fabrikant zijn eigen systeem dat omwille van de uniekheid extra duur is, als er een goed systeem zou zijn dan was er slechts één systeem dat gebruikt werd door alle fabrikanten.
    In appartementen wordt geen balansventilatie voorzien, reden is dat de systemen onderhouden moeten worden en met huurders kan niet gerekend worden op een goed onderhoud. In dat geval wordt per appartement een ventilatiebox voorzien, minder efficiënt dan balansventilatie. Een ander systeem is een centrale zuiger met constante onderdruk die boven de schacht ingebouwd wordt ; een eerste nadeel is dat er geen stavingsstukken zijn voor de EPB zodat het systeem slecht scoort, een ander nadeel is dat de bewoner niet zelf kan regelen wat leidt tot situaties waarbij de ventilatie dichtgeplakt wordt. In promotiebouw van appartementen zie ik vaak natuurlijke ventilatie toegepast ; even geloofwaardig als een perpetuum mobile.

De nieuwe evolutie is het luchtdicht bouwen. Zonder blowerdoor-attest wordt nu gerekend met 12 luchtverversingen per uur in de EPB, reële waarde is 4 tot 6. Ook hier draait het om de verliezen voor onnodige luchtverversing (vergelijk dikke trui met of zonder gaten tussen het breiwerk). Om de efficiëntie te verhogen moet de waarde nog sterk dalen, richtwaarde 0,5 tot 1. De luchtschermen worden aan de binnenzijde van de geïsoleerde schil aangebracht. Pleisterwerk wordt beschouwd als zijnde luchtdicht, verbinden van de dampschermen van de daken met de muren, folies overgang betonplaten en het opgaand metselwerk, in te lijmen folies voor het aansluiten van de ramen. Ook de doorgangen van de leidingen moeten luchtdicht gemaakt worden. Dagkanten van deuren dicht bij de buitenmuren worden afgepleisterd.
    Luchtdicht maken heeft weinig zin als grote openingen voorzien worden ; dus geen openingen voor de dampkap, haarden zijn intussen gesloten toestellen enz. Garages worden steeds verlucht ; oplossing is dus om de garages buiten de geïsoleerde schil te voorzien.
    Nog verder gaat het luchtdicht maken van de stopcontacten en schakelaars in de buitenmuren. Er zijn ook producten die aangepraat worden om de openingen tussen de bedrading die in de stopcontacten uitkomen af te dichten. Naar mijn gevoel neigen we hier tot de komma's. De evolutie is geforceerd snel. Met de goedbedoelde pogingen uit het verleden om zeer energiezuinig te bouwen blijken achteraf toch heel wat mankementen ingebouwd te zijn ; wat toen een goed idee leek blijkt nu vaak toch niet zo'n goed of zelfs een heel slecht idee. Met de snelle evolutie kunnen we alleen hopen dat niet op grote schaal slechte ideeën gebouwd worden. Alleszins wordt het bouwen veel technischer en zijn de risico's op fouten veel groter.

meester archiklusser's schermafbeelding

2 likes.

Nu nog omschakelen naar ecologische materialen...

raap

[FONT=verdana]Ik ga deze topic nog eens in detail bekijken, maar moet zo snel mogelijk feedback geven voor een prijsofferte van een bouwfirma, dus vandaar mijn snelle vraag:

Onze SOD bouwfirma voorziet de volgende isolatie:[/FONT]
    • [FONT=verdana]vloer: 6cm PUR (Rd = 2,38 )[/FONT]
    • [FONT=verdana]muren: Recticell Eurowall 8,2cm (Rd = 3,00)[/FONT]
    • [FONT=verdana]hellend dak: 18cm rotswol (Rd = 5,10)[/FONT]
    • [FONT=verdana]plat dak: 2x6cm Recticell Eurothane Bi-3 (Rd = 4,20)[/FONT]
    [FONT=verdana]
    Ik dacht van dit te brengen naar het volgende:[/FONT]
    • [FONT=verdana]vloer: 10cm PUR (Rd = 4,00)
      [/FONT]
    • [FONT=verdana]muren: Recticell Eurowall 10cm (Rd = 4,30)
      [/FONT]
    • [FONT=verdana]hellend dak: 24cm rotswol (Rd = 6,85)
      [/FONT]
    • [FONT=verdana]plat dak: 2x9cm Recticell Eurothane Bi-3 (Rd = 6,60)
      [/FONT]
    [FONT=verdana]
    Reacties?[/FONT]
    Laatst gewijzigd door timpeke; 01-05-12 om 20:04

kerel

Muur nog 2cm extra en eventueel vloer nog 2cm, zeker niet die originele waarden voor nieuwbouw

voorman

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door timpeke Bekijk bericht
    [FONT=verdana]Ik ga deze topic nog eens in detail bekijken, maar moet zo snel mogelijk feedback geven voor een prijsofferte van een bouwfirma, dus vandaar mijn snelle vraag:

Onze SOD bouwfirma voorziet de volgende isolatie:[/FONT]
    • [FONT=verdana]vloer: 6cm PUR (Rd = 2,38 )[/FONT]
    • [FONT=verdana]muren: Recticell Eurowall 8,2cm (Rd = 3,00)[/FONT]
    • [FONT=verdana]hellend dak: 18cm rotswol (Rd = 5,10)[/FONT]
    • [FONT=verdana]plat dak: 2x6cm Recticell Eurothane Bi-3 (Rd = 4,20)[/FONT]
    [FONT=verdana]
    Ik dacht van dit te brengen naar het volgende:[/FONT]
    • [FONT=verdana]vloer: 10cm PUR (Rd = 4,00)
      [/FONT]
    • [FONT=verdana]muren: Recticell Eurowall 10cm (Rd = 4,30)
      [/FONT]
    • [FONT=verdana]hellend dak: 24cm rotswol (Rd = 6,85)
      [/FONT]
    • [FONT=verdana]plat dak: 2x9cm Recticell Eurothane Bi-3 (Rd = 6,60)
      [/FONT]
    [FONT=verdana]
    Reacties?[/FONT]

Welke K waarde bouwt die firma voor jou? En ben je daar tevreden mee?

(Ik blijf het enorm vreemd vinden dat een SOD aan jou komt vragen of je tevreden bent met de isolatie dikte... Heeft uw garage, waar je uw auto hebt gekocht, ook aan jou gevraagd welke dikte van staal je graag had voor de deuren?)

knaap oktagon's schermafbeelding

Denk bij het aanbrengen van spouwisolatie >5 cm wel aan zwaardere spouwijzers en neem een
    luchtspouw van minimaal 4-5 cm;is prettig voor de metselaar zijn vingers,die hebben dan werkruimte.Maak aansluitnaden tuusen isoplaten goed tegen elkaar en dicht,anders krijg je een tochteffect tegen de binnenmuur.

Te overwegen zou zijn-het is wel tegen de huidige gewoonte,om een niet te forse isolatie te nemen voor de begane grondvloer;'s- zomers is een frisse vloer wel lekker en een bodemtemperatuur onder je vloer wordt veelal niet hoger dan 12 graden celc.;heel wat hoger dan vriestemp. van 15 of meer graden (27 graden verschil minimaal)

meester

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door oktagon Bekijk bericht
    neem een
    luchtspouw van minimaal 4-5 cm;is prettig voor de metselaar zijn vingers,die hebben dan werkruimte.
    Ik was ook van die mening, maar mijn metser zie dat hij toekomt met 1 cm. Hij neemt de stenen zo vast dat mee rniet nodig is. 5 cm verspillen aan spouw lijkt mij wat overdreven.

Te overwegen zou zijn-het is wel tegen de huidige gewoonte,om een niet te forse isolatie te nemen voor de begane grondvloer;'s- zomers is een frisse vloer wel lekker en een bodemtemperatuur onder je vloer wordt veelal niet hoger dan 12 graden celc.;heel wat hoger dan vriestemp. van 15 of meer graden (27 graden verschil minimaal)
    Geheel niet te overwegen. Een stenen vloer zal nooit warm aanvoelen in de zomer (tenzij de zon er op staat) en dus hoef je geen extra koeling te voorzien door isolatie achterwege te laten.
    Het verlies in het stookseizoen compenseert nooit je vermeende comfortopbrengst in de zomer.
    Verkijk je niet op de 6 "groene" verplichtingen: bouw deftig en je E-peil zakt automatisch lager dan E54. Meer isoleren kan je ook bekijken als "minder glas" (muur is goedkoper én beter isolerend).

You can't program the way you think and feel on any given moment.

voorman

Denk bij het aanbrengen van spouwisolatie >5 cm wel aan zwaardere spouwijzers en neem een
    luchtspouw van minimaal 4-5 cm;is prettig voor de metselaar zijn vingers,die hebben dan werkruimte.Maak aansluitnaden tuusen isoplaten goed tegen elkaar en dicht,anders krijg je een tochteffect tegen de binnenmuur.

Dat zijn geen zwaardere spouwhaken, maar gewoon langere. Tegenwoordig heeft iedere serieuze bouwhandel die ook gewoon in voorraad, want dat wordt meer en meer gebruikt.

Heb je al eens gemetst? 5cm is gigantisch veel hoor. 2cm is geen enkel probleem. Meestal wordt 3cm gebruikt als luchtspouw en dat is dan vooral voor de slordige metsers die vaak ferme mortelbaarden achterlaten in de spouw, zodat er geen bruggen naar de isolatie gemaakt worden. Maar meer is echt wel niet nodig.

En keramische vloertegels zijn altijd koud als er geen vloerverwarming op staat. Isolatie weglaten is gewoon geld buitensmijten aan stookkosten. Met jouw idee zal je eerder uw grond van 12 graden mee proberen op te warmen met uw verwarming... redelijk zinloos. Dus isoleer maar goed, je zal nog altijd van koude vloertegel kunnen genieten in de zomer hoor.

knaap

1 likes.

Als ik alle waardes hier lees begin ik mij toch wat slecht te voelen bij ons EPB-voorverslag.

Het voorverslag komt op een K-waarde van 38 (onder de wettelijke norm na 01/01/2012).

Met volgende opbouw:

Buitenmuren: 8cm PUR met 0,023W/mK

Binnenmuur (gemene muur): 2cm partywall (minerale wol) met 0.04W/mK

Plat dak: 10cm PUR met 0.028W/mK

Hellend dak: 18 cm minerale wol met 0.04W/mK

Vloeren: 6cm gespoten pur met 0.03W/mK

Vinden jullie dit wat aanvaardbaar? De ruwbouw is momenteel begonnen, vloerplaat wordt vandaag gegoten.

Wat kan er nog verbeterd worden mits beperkte budgetwijziging?

grtz
    Stijn

meester

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fotodro Bekijk bericht
    Als ik alle waardes hier lees begin ik mij toch wat slecht te voelen bij ons EPB-voorverslag.

Het voorverslag komt op een K-waarde van 38 (onder de wettelijke norm na 01/01/2012).

Met volgende opbouw:

Buitenmuren: 8cm PUR met 0,023W/mK

Binnenmuur (gemene muur): 2cm partywall (minerale wol) met 0.04W/mK

Plat dak: 10cm PUR met 0.028W/mK

Hellend dak: 18 cm minerale wol met 0.04W/mK

Vloeren: 6cm gespoten pur met 0.03W/mK

Vinden jullie dit wat aanvaardbaar? De ruwbouw is momenteel begonnen, vloerplaat wordt vandaag gegoten.

Wat kan er nog verbeterd worden mits beperkte budgetwijziging?

grtz
    Stijn
    2cm tussen 2 HOB's? zou ik meteen naar min. 5 brengen. Je steekt wel partywall maar 2 cm is niets joh.

Bel je architect en zeg dat je meer wil.
    Maar eigenlijk ben je vrij laat.
    Richtwaarden: vloer 10cm, muur 12, dak 20cm.

Snel handelen, want je hebt maar 1 kans om het goed te doen.
    Aannemer gaat tegenstrubbelen, want hij moet nieuwe offerte maken voor plaatsing dikkere isolatie.

Plannen aanpassen NA start werken,mmmhh..
    Verkijk je niet op de 6 "groene" verplichtingen: bouw deftig en je E-peil zakt automatisch lager dan E54. Meer isoleren kan je ook bekijken als "minder glas" (muur is goedkoper én beter isolerend).

You can't program the way you think and feel on any given moment.

knaap

Ons EPB verslag is ook binnen van gisteren. Persoonlijk vind ik het tegenvallen, we voorzien al "vrij veel" isolatie vind ik :

- 20cm dakisolatie isover 35
    - 11cm spouwisolatie recticel eurowall (harde platen) (+2cm "lucht", totaal komt op 36 of 37cm muur wat toch al dik is?)
    - 10cm vloerisolatie (PUR), dit kan misschien nog iéts dikker
    - Reynaers 77 profielen met 1.0 glas, vrij goeie profielen toch?
    - Ventilatiesysteem type D
    - Wel hebben we 4 vrij grote veluxen (U08, de grootste eigenlijk) waar we nog kunnen verbeteren (momenteel U 1.4, kan nog naar 1.0 met triple glas), ik hoop hiermee nog wat punten te kunnen winnen. Misschien iets kleinere ramen nemen ook, of simpelweg naar 2 of 3 gaan ipv 4 stuks.

OK, dat is geen zeker en vast geen passief-woning, maar dat was ook ons uitgangspunt niet. Ik wou een relatief zuinige woning, iéts beter dan het gemiddelde.

Toch komen we slechts net op een e-peil van 70 en een K waarde van 36. Dat is maar net met de hakken over de sloot, en dus meer dan ik verwachtte spijtig genoeg Zonder grote meerkost zie ik eigenlijk niet veel punten meteen waar we nog beter kunnen doen, en het verslag bevat geen suggesties. Kan zo'n blowerdoor test voor nog wat extra punten zorgen?
    Natuurlijk zijn er heel wat negatieve punten ook : we hebben bvb onze garage in het beschermd volume. Maar als ik ze eruit moet halen, maakt dat mijn constructie toch wat ingewikkelder. Bovendien verplicht diezelfde overheid mij een inpandige garage te maken. Ge moet wel weten wat ge wilt hé mannekes.

Als ik bovendien zie wat we allemaal moeten indienen / doen om aan te tonen dat de werken effectief zo werden uitgevoerd, vind ik dat toch wel verregaand allemaal: wat een papierwinkel zeg! Als ik daar nog eens bij reken wat we allemaal al hebben moeten tekenen voor ons bouwdossier (bvb die 15 pagina's voor je regenwaterafvoer...), vraag ik me soms toch af waar onze overheid mee bezig is. En we zijn nog maar net begonnen Van administratieve vereenvoudiging merk ik niet veel : ik heb 15j geleden de bouw van mijn ouders van nabij opgevolgd, toen waren de zaken toch wel nét iets (véél) eenvoudiger
    Laatst gewijzigd door Magnum_; 04-05-12 om 12:06

meester archiklusser's schermafbeelding

Niet te druk maken om het E-peil, zorg alleen dat je aan de norm voldoet. Isolatie is zeker niet slecht, vloerisolatie zou wat dikker mogen als je vloerverwarming gaat gebruiken.

knaap

Hey archiklusser, bedankt voor die reactie.

Ik heb mijn EPB adviseur nog niet gezien, ik ben alvast zéér benieuwd naar zijn toelichting (en mogelijke suggesties).

Ik denk inderdaad dat ik niet veel meer ga investeren dan we nu al doen : het budget laat dat simpelweg niet meer toe.

kerel

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Magnum_ Bekijk bericht
    Wel hebben we 4 vrij grote veluxen (U08, de grootste eigenlijk) waar we nog kunnen verbeteren (momenteel U 1.4, kan nog naar 1.0 met triple glas), ik hoop hiermee nog wat punten te kunnen winnen.
    Heb je al eens naar de prijzen gekeken van veluxen met triple glas?! Voor het prijsverschil tussen velux met U-waarde van 1.4 en 1.0 kan je je dakisolatie bij wijze van spreken verdubbelen.

Tags for this Thread

Regels voor berichten