+ Reageren op discussie
Pagina 65 van 172 EersteEerste ... 1555636465666775115165 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 961 t/m 975 van 2566

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Joro
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Symbiose
    aftapen van isolatie heeft niets te maken met de luchtdichting of een blowerdoortest,...Ze dient enkel om luchtstroming doorheen het isolatiemateriaal te verhinderen.
    Maar dan is mijn bedenking: als de lucht er door geraakt bij een blowerdoortest, dan geraakt deze er toch ook door bij winddruk ? Heb je objectieve meetgegevens dat bijvoorbeeld bij rotswol de isolatiewaarde lager ligt door luchtstromingen doorheen het isolatiemateriaal ?
    de lucht geraakt er niet door bij een blowerdoortest omdat je woning luchtdicht is afgewerkt langs de binnenzijde.

meetwaarden heb ik niet zo direct bij de hand. Maar neem maar aan dat het zo is. door luchtcirculatie in en langs het isolatiemateriaal gaat haar isolerend vermogen teniet.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Frederik1
    1) er gaat zich enkel vocht opstapelen in de isolatie bij condensatie. dat zal nooit gebeuren. Er mag zoveel damp in mijn isolatie komen als wil...

2) natuurlijk is het type isolatiemateriaal belangrijk. Maar voor een spouwmuurconstructie zijn ecologische isolatoren uiterst beperkt (kurk of schapenwol). Probleem was dat ik niet alleen stond in de keuze van de gebruikte materialen, en je soms (dik tegen mijn goesting) teogevingen moet doen.

3) er is volgens mij niemand die een folie plaatst voor minerale wollen in een spouwmuur...(hoer ga je die trouwens vastmaken zonder te doorboren?)
    1) Begrijp ik niet, kan je beter uitleggen wat je bedoelt?

2) Begrijp ik, maar je hebt er natuurlijk wel het allerslechtste uitgehaald door (gedeeltelijk) PUR te gebruiken. Betere alternatieven zijn zeker en vast mogelijk (glaswol, PF, ...).

3) Hierbij ging ik er van uit dat spouwisolatie uit rots- of glaswol konden geleverd worden met een winddichte folie. Het kan zijn dat ik mis ben ...
    1) je isolatie wordt nat als er vocht in de isolatie komt, door condensatie van waterdamp.
    Het waterdamp kan op 2 wijzen condenseren (voor zover ik weet):

-bereiken van dauwpunt. Maar de temperatuur zal nooit zo laag zakken in het isolatiemateriaal zelf (anders was het geen isolatiemateriaal). Dit zal gebeuren aan de buitenzijde van de pur-plaat, en hier mag dat.

-door verandering in dampspanning: dit kan misschien voorkomen, maar dan op de grens tussen rotswol en pur-plaat en niet in het isolatiemateriaal zelf, dus hier zie ik ook geen probleem.

2) maar wel het best isolerende om zo mijn muurdikte te beperken en toch een aanvaardbare K-waarde te bekomen.

3) kan bestaan - ken niet alle isolatoren - maar dan zou je nog de naden tussen de verschillende platen moeten aftapen, wat niet zo eenvoudig is bij de soepelere minerale wollen.

voorman

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Frederik1
    1) er gaat zich enkel vocht opstapelen in de isolatie bij condensatie. dat zal nooit gebeuren. Er mag zoveel damp in mijn isolatie komen als wil...
    Denk het niet! Damp in isolatie is risico op vocht en dus isolatiewaarde om zeep. Als er damp in kan, dan moet die er ook weer uit kunnen, dus dampopen zijn aan de buitenkant.

1) je isolatie wordt nat als er vocht in de isolatie komt, door condensatie van waterdamp.

-bereiken van dauwpunt. Maar de temperatuur zal nooit zo laag zakken in het isolatiemateriaal zelf (anders was het geen isolatiemateriaal). Dit zal gebeuren aan de buitenzijde van de pur-plaat, en hier mag dat.
    Euh, heb je het temperatuurverloop in uw isolatie dan berekend? Het dauwpunt kan perfect in de isolatielaag liggen, zeker als je behoorlijk dik isoleert. Als je maar een dunne laag isolatie steekt, dan is de isolatie aan binnen en buitenkant bijna even warm ja... maar bij een dikke en goede laag isolatie, is de buitenkant koud, dus het dauwpunt zit ergens onderweg, tussen binnen en buitenkant.

Dus uw uitleg rammelt behoorlijk.

-door verandering in dampspanning: dit kan misschien voorkomen, maar dan op de grens tussen rotswol en pur-plaat en niet in het isolatiemateriaal zelf, dus hier zie ik ook geen probleem.
    Je zegt "op de grens tussen rotswol en pur-plaat", maar waar zit je dan? Juist ja, midden in uw pak isolatie. En ik wil daar echt geen vocht!

Uw oplossing zondigt tegen de correcte plaatsingsregels voor isolatie. Je doet meer kwaad dan goed. Trouwens je kan wel degelijk harde platen correct plaatsen tegen ruwbouw metselwerk. Bij ons is de ruwbouw in ytong opgetrokken. Die is perfect vlak (met dunne lijmlagen). Je zou er de platen zelfs tegen kunnen lijmen als je zou willen. En dit kan ook bij zorgvuldig uitgevoerd metselwerk. Isoleren vraagt nu eenmaal om zorgvuldig te werken, ook voor uw metsers...

knaap

2) maar wel het best isolerende om zo mijn muurdikte te beperken en toch een aanvaardbare K-waarde te bekomen.

3) kan bestaan - ken niet alle isolatoren - maar dan zou je nog de naden tussen de verschillende platen moeten aftapen, wat niet zo eenvoudig is bij de soepelere minerale wollen.
    1) Zoals Jeter hierboven ook al zei, lijkt dit mij maar een gammele uitleg.
    Daarenboven is het basisprincipe van isoleren het creeeren van een stilstaande (vandaar dat winddichtheid belangrijk is) en droge (vandaar dat vochtige lucht uit den boze is) laag lucht

2) Dat heb je verkeerd voor. PF (resolschuim) heeft zelfs een betere lambde-waarde dan PUR (0,021 tov 0,023), maar is volgens NIBE-classificatie een klasse 1 materiaal (net zoals glaswol, schapewol, ...), terwijl PUR klasse 4 is, als het gaat over spouwisolatie (waarbij klasse 1 meest duurzaam, of milieuvriendelijk is)

3) Daar zie ik niet echt problemen.

voorman

Al eens van diffusie, of dampdruk gehoord?

@ jeter:

aanwezgheid van damp betekent niet noodzakelijk een vochtprobleem. Ik dacht dat dat wel duidelijk was. vochtprobleem enkel bij condensatie (en dan nog).
    heb ik een temperatuurverloop gedaan (ik denk dat je een berekening volgens de Glasermethode bedoelt): neen.
    Met de glasermethode kan je leuke grafiekjes maken waarmee je de leek op stang kan jagen, maar ze zeggen 10 keer niets.
    Glaser is veel te simpel, statisch en een momentopname. Het houdt geen rekening met het terug uitdrogen van condensatievocht in de zomer, of met (veel belangrijker in het vochtverhaal) ventilatie. En neen, mijn oplossing zondigt nergens tegen.

@ beurt: ja ik heb al over dampdiffusie gehoord (zoals ik heb aangehaald in een vorige post - zie dampspanning)

@Frederik1:
    1) buiten- en binnenlucht is altijd vochtig en staat nooit stil in de spouw.

2) zoals ik al zei ken ik niet elke isolator op de Belgische markt. ik stel me trouwens vragen bij die NIBE classificatie als ze glaswol of gelijke hoogte zet met schapewol.

3)akoord.

@ frederik:

heb eens wat opgezocht over "resol" dat eigenlijk fenolformaldehyde is.

-volgens Nibe een classificatie 1 tot 4c, dus toch iets genuanceerder.
    Bovendien zou ik geen formaldehyde in mijn muren willen hebben steken...
    En blijkbaar stelt ook het vibe vragen bij de nibe-classificaties.

voorman

@ jeter:

aanwezgheid van damp betekent niet noodzakelijk een vochtprobleem. Ik dacht dat dat wel duidelijk was. vochtprobleem enkel bij condensatie (en dan nog).
    heb ik een temperatuurverloop gedaan (ik denk dat je een berekening volgens de Glasermethode bedoelt): neen.
    Met de glasermethode kan je leuke grafiekjes maken waarmee je de leek op stang kan jagen, maar ze zeggen 10 keer niets.
    Glaser is veel te simpel, statisch en een momentopname. Het houdt geen rekening met het terug uitdrogen van condensatievocht in de zomer, of met (veel belangrijker in het vochtverhaal) ventilatie. En neen, mijn oplossing zondigt nergens tegen.
    En toch... je gaat de discussie uit de weg: damp betekent inderdaad niet noodzakelijk een vochtprobleem. Zover volg ik nog. Maar eerder vertelde je dat het dauwpunt niet in de isolatie ligt. Dat is dus fout. En dan is damp plots wel een probleem. Glaser is inderdaad een simplistische benadering, maar ik denk dat iedereen wel kan zien waar het dauwpunt ligt als je aan de binnenkant van uw isolatiepak 21 graden hebt en aan de buitenkant 0 graden bijvoorbeeld...

Je gaf trouwens zelf al aan dat je vocht zou kunnen hebben op de scheiding tussen wol en harde plaat. En ik zei daarop dat ik dit echt niet wil (vocht midden in isolatiepak). Maar je lijkt hier over te lezen?

En dat Glaser geen rekening houdt met uitdrogen in de zomer... daar zie ik helemaal de logica niet van in. Uw isolatie mag dan heel de winter vochtig zitten, zolang ze maar uitdroogt in de zomer? Ik zie de isolatie liever ten allen tijde droog, winter en zomer. En ventileren om dat vocht te verwijderen? Dat vloekt ook helemaal met uw theorie die je hier komt verkondigen om net luchtstromen in de isolatie te vermijden. Ging je niet net daarom eerst wol en dan platen tegen uw muur zetten? Ik wil in ieder geval geen of zo min mogelijk ventilatie in de isolatielaag. Geef mij maar stilstaande lucht en hou het maar droog door damp open te werken.

Ik weet ook wel dat het in de praktijk zo'n vaart niet loopt, zeker bij spouwisolatie. (dakisolatie is nog iets heel anders) De kans op damp en vocht is zeker niet altijd aanwezig. Maar de kans is er wel, want lang niet iedereen bouwt perfect luchtdicht. En de richtlijnen van fabrikanten zijn er ook met een reden.

Uw oplossing zondigt dus tegen alle adviezen van fabrikanten en WTCB: isolatie plaats je met een damp open buitenkant.

Uw oplossing zondigt niet tegen uw eigen theorie... maar bij die theorie plaats ik dus hele grote vraagtekens.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jeter
    En toch... je gaat de discussie uit de weg.
    Als dat het geval was, zou ik niet de moeite nemen om te antwoorden.

je gaf trouwens zelf al aan dat je vocht zou kunnen hebben op de scheiding tussen wol en harde plaat. En ik zei daarop dat ik dit echt niet wil (vocht midden in isolatiepak). Maar je lijkt hier over te lezen?
    Ik vond het de moeite niet hierop te reageren omdat dit niet IN de isolatie is zoals jij suggereerde, maar ertussen. Beiden isolatoren zijn hydrofoob en nemen geen water op, vandaar dat ik hier geen probleem in zie.

En dat Glaser geen rekening houdt met uitdrogen in de zomer... daar zie ik helemaal de logica niet van in.
    Bij Glaser dien je een jaarberekening te maken om te zien of er een positief resulterend condensaat achterblijft, als dat niet is (bv door uitdroging in de zomer van het ontstane condensaat) wordt het ontstaan van condensaat bij berekening dmv Glaser toegelaten.

En ventileren om dat vocht te verwijderen? Dat vloekt ook helemaal met uw theorie die je hier komt verkondigen om net luchtstromen in de isolatie te vermijden. Ging je niet net daarom eerst wol en dan platen tegen uw muur zetten? Ik wil in ieder geval geen of zo min mogelijk ventilatie in de isolatielaag. Geef mij maar stilstaande lucht en hou het maar droog door damp open te werken.
    oh boy,...ik heb het uiteraard over het ventileren van de binnenlucht,...zucht,..ik had gehoopt dat dat ook duidelijk zou zijn....

Ik weet ook wel dat het in de praktijk zo'n vaart niet loopt, zeker bij spouwisolatie. (dakisolatie is nog iets heel anders) De kans op damp en vocht is zeker niet altijd aanwezig. Maar de kans is er wel.
    net zoals de kans bestaat dat er morgen een meteoriet op mijn hoofd valt,..

want lang niet iedereen bouwt perfect luchtdicht.
    ik ben niet iedereen.

Uw oplossing zondigt dus tegen alle adviezen van fabrikanten en WTCB: isolatie plaats je met een damp open buitenkant.
    20 jaar geleden was dampopen bouwen nog zondigen tegen alle regels en adviezen,...regels en adviezen veranderen en zijn situatieafhankelijk.

groetjes

knaap

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Beurt
    Al eens van diffusie, of dampdruk gehoord?
    Verhelderend!

@Frederik1:
    1) buiten- en binnenlucht is altijd vochtig en staat nooit stil in de spouw.

2) zoals ik al zei ken ik niet elke isolator op de Belgische markt. ik stel me trouwens vragen bij die NIBE classificatie als ze glaswol of gelijke hoogte zet met schapewol.
    1) dat is absoluut waar. Maar het gaat erover dat je in uw isolatie een droge en stilstaande laag lucht creeert (door de cellenstructuur van bvb schuimplaten). Wat je dan vooral niet wil is dat de vochtige lucht die in je isolatie komt (door bvb diffusie) in uw isolatiemateriaal blijft. Enerzijds kan volgens mij dat vocht wel condenseren. En dan nog, vochtige lucht is steeds een betere geleider, en dus per definitie een slechtere isolator. Wanneer je dan meer dampopen materialen naar buiten toe gebruikt, zal er minder vochtige lucht (en vocht) in uw isolatiemateriaal achterblijven.

2) Ze stellen schapewol niet op gelijke hoogte met glaswol, maar het zit wel in dezelfde klasse. Dat is een groot verschil.

@ frederik:

heb eens wat opgezocht over "resol" dat eigenlijk fenolformaldehyde is.

-volgens Nibe een classificatie 1 tot 4c, dus toch iets genuanceerder.
    Bovendien zou ik geen formaldehyde in mijn muren willen hebben steken...
    En blijkbaar stelt ook het vibe vragen bij de nibe-classificaties
    Voor spouwisolatie had ik toch voor dat het klasse 1 was hoor ...
    Het is maar hoe je het bekijkt. De resolplaten hebben weinig emmissies van formaldehyden, en het productieproces is in ieder geval minder milieubelastend dan PUR. Daarbovenop komen giftige stoffen vrij bij het verbranden van PUR.
    Ik ga niet zeggen dat resolschuim heiligmakend is, maar het is volgens mij wel beter dan PUR. Naast NIBE wordt dit onder andere ook bevestigd door de milieuadvieswinkel (http://www.milieuadvieswinkel.be/ind...2.01.01.05.05/)[/url]

voorman

je gaf trouwens zelf al aan dat je vocht zou kunnen hebben op de scheiding tussen wol en harde plaat. En ik zei daarop dat ik dit echt niet wil (vocht midden in isolatiepak). Maar je lijkt hier over te lezen?
    Ik vond het de moeite niet hierop te reageren omdat dit niet IN de isolatie is zoals jij suggereerde, maar ertussen. Beiden isolatoren zijn hydrofoob en nemen geen water op, vandaar dat ik hier geen probleem in zie.
    Mocht het zo schoontjes tussen de 2 zitten wel ja... maar mijn punt in heel mijn discussie is dus dat het "ergens" in het pak is. Kan dus net zo goed niet zo schoontjes tussen de 2 zijn zoals jij beweert of hoopt.

En dat Glaser geen rekening houdt met uitdrogen in de zomer... daar zie ik helemaal de logica niet van in.
    Bij Glaser dien je een jaarberekening te maken om te zien of er een positief resulterend condensaat achterblijft, als dat niet is (bv door uitdroging in de zomer van het ontstane condensaat) wordt het ontstaan van condensaat bij berekening dmv Glaser toegelaten.
    Jaja, maar zoals ik probeerde te zeggen, daar ben ik het dus niet mee eens, of zeg ik beter: dat vind ik niet voldoende. Isolatie hoort ten allen tijde droog te zijn: in de winter, in de zomer, in de nacht, op de middag... altijd.

En ventileren om dat vocht te verwijderen? Dat vloekt ook helemaal met uw theorie die je hier komt verkondigen om net luchtstromen in de isolatie te vermijden. Ging je niet net daarom eerst wol en dan platen tegen uw muur zetten? Ik wil in ieder geval geen of zo min mogelijk ventilatie in de isolatielaag. Geef mij maar stilstaande lucht en hou het maar droog door damp open te werken.
    oh boy,...ik heb het uiteraard over het ventileren van de binnenlucht,...zucht,..ik had gehoopt dat dat ook duidelijk zou zijn....
    Ah ok, dank voor de verduidelijking. Dus je wil de vochtigheidsgraad in huis steeds onder controle houden (laag) zodat je vocht in uw isolatie gaat vermijden. Tja, dat kan natuurlijk werken als het je lukt. (ook bij badkamer? dat kwartiertje na een douche?...) Maar het lijkt mij eerder een lapmiddeltje of workaround, terwijl je ook gewoon damp open kan afwerken.

Ik weet ook wel dat het in de praktijk zo'n vaart niet loopt, zeker bij spouwisolatie. (dakisolatie is nog iets heel anders) De kans op damp en vocht is zeker niet altijd aanwezig. Maar de kans is er wel.
    net zoals de kans bestaat dat er morgen een meteoriet op mijn hoofd valt,..
    Zie lager. De kans op damp/vocht is veel groter dan die meteoriet. Al is het maar op al die punten waar je luchtlekken hebt. Doe een blowerdoor als je wil en je hebt al meer zicht op die kans, maar ja, dan is het te laat om de isolatie nog aan te passen...

want lang niet iedereen bouwt perfect luchtdicht.
    ik ben niet iedereen.
    Ik ook niet. Maar aanbevelingen/richtlijnen zijn er voor de grote massa. Als jij vindt dat je daar voor jezelf mag van afwijken, uw goed recht... Ik zou niet willen dat mijn aannemer/architect dat zo maar aan zijn laars lapt. Of mijn SOD of elke zelfbouwer die dit hier leest... zonder er verder bij na te denken.

20 jaar geleden was dampopen bouwen nog zondigen tegen alle regels en adviezen,...regels en adviezen veranderen en zijn situatieafhankelijk.

groetjes
    Veranderen? Ja, zoals de wetenschap en de techniek vordert. En de kennis van de mensheid steeds verder toeneemt.

Situatieafhankelijk? Durf ik te betwijfelen. Enkel als je alle andere zaakjes heel goed op orde hebt misschien. En dan nog vind ik dat je onnodige risico's neemt, want er zijn andere oplossingen.

gezel

Bij mijn weten ligt het dauwpunt doorgaans onder de omgevingstemperatuur. Als ze gelijk worden heb je... condens.
    Hierbinnen bvb is bij een binnentemperatuur van 22°C het dauwpunt 13°C. Buitentemperatuur is nu 11°C en dauwpunt 9°C.
    Bij dalende temperatuur zal ook het dauwpunt mee zakken. Dat het dauwpunt ergens in je isolatie ligt is dan m.i. ook erg klein. Als het buiten 100% vochtig is kan je mogelijk wat condens krijgen aan de buitenzijde van je isolatie.
    Veel hangt natuurlijk ook af van het temperatuurverloop in je isolatie. Is dat lineair? Heeft iemand daar grafieken van voor de verschillende soorten isolatiematerialen?

meester

In zo goed als mogelijke lekentaal:
    Als je lucht van 21° met RLV 60% doorheen je snelbouw gaat krijgen, (bezetting is luchtdicht maar niet dampdicht), dan gaat er bij 13° condensatie optreden. Als het buiten pakweg 5° is, zal die 13° dus ergens IN jouw isolatie zitten. Als dat nu nog in het midden van je 7.5 cm rotswol is, dan treedt daar condensatie op. Rotswol buffert niets en dus vormen er zich druppels. Als het niet in de rotswol gebeurt, dan toch zeker wel tegen de alufolie van de PUR, want daar is het 100% dampdicht.
    Duidelijker kan ik het niet maken. Die druppels kunnen nooit naar buiten uitgedroogd worden, omdat de alufolie op de PUR dampdicht is.

Vertel nu eens hoe dat zou kunnen uitdrogen? Ten vroegste in de zomer gaat dat kunnen gebeuren, zoals jeter reeds zei (naar binnen toe). En zolang wens ik mijn isolatie niet nat te te houden.

Als je nu stelt dat je de RLV van je binnenklimaat “onder controle” gaat houden, over welke RLV spreek je dan bij 21°? Lager dan 50% ga je toch niet (willen) gaan? Realistisch zal dat eerder constant rond de 60% liggen in de woonkamer en hoger in de badkamer, niet?
    Neem nu nog 50%: Dan is je dauwpunt 10°. Dit punt zal zich dus ook ofwel IN je rotswol bevinden, of condensatie gebeurt alweer tegen de PUR. In beide gevallen kunnen de druppels niet weg (je voorzag immers geen spouw tussen rotswol en PUR).

Wat denk je dat er dan met die druppels gebeurt?

Omdat je PUR tegen de rotswol zet, kan er ook amper verse lucht van buiten af aan. Warme buitenlucht met lage RLV kan dus nooit komen “depanneren” om het overschot aan vocht af te voeren: ze geraakt er simpelweg niet aan.
    Verkijk je niet op de 6 "groene" verplichtingen: bouw deftig en je E-peil zakt automatisch lager dan E54. Meer isoleren kan je ook bekijken als "minder glas" (muur is goedkoper én beter isolerend).

You can't program the way you think and feel on any given moment.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door flesjespa
    In zo goed als mogelijke lekentaal:
    Als je lucht van 21° met RLV 60% doorheen je snelbouw gaat krijgen, (bezetting is luchtdicht maar niet dampdicht), dan gaat er bij 13° condensatie optreden. Als het buiten pakweg 5° is, zal die 13° dus ergens IN jouw isolatie zitten. Als dat nu nog in het midden van je 7.5 cm rotswol is, dan treedt daar condensatie op. Rotswol buffert niets en dus vormen er zich druppels. Als het niet in de rotswol gebeurt, dan toch zeker wel tegen de alufolie van de PUR, want daar is het 100% dampdicht.
    Duidelijker kan ik het niet maken. Die druppels kunnen nooit naar buiten uitgedroogd worden, omdat de alufolie op de PUR dampdicht is.

Vertel nu eens hoe dat zou kunnen uitdrogen? Ten vroegste in de zomer gaat dat kunnen gebeuren, zoals jeter reeds zei (naar binnen toe). En zolang wens ik mijn isolatie niet nat te te houden.

Als je nu stelt dat je de RLV van je binnenklimaat “onder controle” gaat houden, over welke RLV spreek je dan bij 21°? Lager dan 50% ga je toch niet (willen) gaan? Realistisch zal dat eerder constant rond de 60% liggen in de woonkamer en hoger in de badkamer, niet?
    Neem nu nog 50%: Dan is je dauwpunt 10°. Dit punt zal zich dus ook ofwel IN je rotswol bevinden, of condensatie gebeurt alweer tegen de PUR. In beide gevallen kunnen de druppels niet weg (je voorzag immers geen spouw tussen rotswol en PUR).

Wat denk je dat er dan met die druppels gebeurt?

Omdat je PUR tegen de rotswol zet, kan er ook amper verse lucht van buiten af aan. Warme buitenlucht met lage RLV kan dus nooit komen “depanneren” om het overschot aan vocht af te voeren: ze geraakt er simpelweg niet aan.
    het is echt wel een ietsiepietsie ingewikkelder dan gewoon met een lat 2 lijntjes te trekken door je muuropbouw om dan te zien waar die twee lijnen elkaar snijden,...

zoals jij het voorsteld krijg je altijd inwendige condensatie in je isolatie zolang deze maar dik genoeg is,...

en het belang van ventilatie is niet om je rlv onder controle te houden, maar om een luchtstroom te creëren,...

meester

het is echt wel een ietsiepietsie ingewikkelder dan gewoon met een lat 2 lijntjes te trekken door je muuropbouw om dan te zien waar die twee lijnen elkaar snijden,...
    Je kan ook met argumenten afkomen in plaats van vaag te blijven en te doen alsof enkel jij het fijne er van af weet.
    Als ik mis zit kan het toch niet zo moeilijk zijn dat met argumenten te staven?
    zoals jij het voorsteld krijg je altijd inwendige condensatie in je (dampopen) isolatie zolang deze maar dik genoeg is,...
    Precies wat ik zeg. (beetje aangepast voor je)
    Waarom denk je dat men begonnen is met dampremmen/schermen te plaatsen?
    Aangezien jij dampgeslotener werkt naar buiten toe lijkt me die kans reëel ja.
    Maak er even een dak van: Jij stelt eigenlijk een dampdicht onderdak voor en een dampremmer aan de binnenzijde van de dampopen isolatie. Vind je dat in een dak ook zo'n goed idee?

en het belang van ventilatie is niet om je rlv onder controle te houden, maar om een luchtstroom te creëren,...
    Mooi schijnmanoeuvre. 1 vd belangen van ventilatie is je RLV onder controel te houden. Er is niet 1 belang, er zijn er verschillende.
    Een luchtstroom creëren vermijdt trouwens niet dat er vocht in je muur gaat.
    Verkijk je niet op de 6 "groene" verplichtingen: bouw deftig en je E-peil zakt automatisch lager dan E54. Meer isoleren kan je ook bekijken als "minder glas" (muur is goedkoper én beter isolerend).

You can't program the way you think and feel on any given moment.

Tags for this Thread

Regels voor berichten