+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 6 van 6

Discussie: Voegen - kleuren

kerel

Voegen - kleuren

Ons voegverhaal (http://www.bouwinfo.be/forum/viewtop...273&highlight=) krijgt nog een staartje...

Onze keukenvloer is gelegd met een keramische tegel die het uitzicht van een gezoete arduin heeft. Gezien die heel donker is, wilden we dat ook met een heel donkere voeg opgevoegd hebben.
    Bij het opdrogen van de voegen blijkt het gekozen materiaal echter lichtgrijs te worden (helaas heeft de aannemer om een of andere reden belist dat er toch geen voegstalen gezet moesten worden, hoewel dat wel voorgeschreven en besproken was). De vloerder beweert dat het gekozen materiaal (Speciaalvoeg WD van Eurocol) altijd wat kleurverschil geeft en dat de beste oplossing is om... de voegen elke week met lijnolie in te smeren . Volgens hem is dat de enige oplossing, want de voegen verwijderen is "onmogelijk zonder de hele vloer uit te breken en ge ziet van hier dat ik dat ga doen".

Een vriend die zelf in de bouw werkt herinnerde zich dat hij een soortgelijk probleem op vraag van een klant aangepast heeft met "ParaFit", voorgemengd met "Lamszwart". Dat zou in de voeg intrekken en na droging een duurzaam resultaat geven dat tegen het gebruik in een keuken kan. Alleen vinden we niet terug waar dat product vandaan kwam.

Kent iemand ParaFit (klopt die benaming ?) en weet iemand waar dat te verkrijgen is ? Enig idee van de mogelijke kostprijs ?
    Zijn er alternatieven (evt. andere merken ?)

kerel

niemand ?

gezel

Kijk eens hier:
    http://www.gamma.com/woonideeen/content ... ef_tegelen

Ik heb het zelf wel nog nooit geprobeerd.
    Ik zou het misschien wel willen doen met de tegeltjes die ik enkele weken terug geplaats heb in de keuken
    Probeer jij het eerst uit ?

voorman

Zwarte voegen kan je niet maken met antraciet.
    Alleen met kwartszand of witzand en CCB cement.

Antraciet voegsel is niet gemakkelijk om kleurvast te plaatsen en dat heeft niets te maken met de fabrikant van het voegsel.
    Perfect antraciet voegen is een zeer intensieve arbeid, omdat het kletsnatte voegsel eerst onder de tegels moet geraken - dan vallen er gaatjes en putjes in dat voegsel - opnieuw hervoegen - tussendoor de vloeren opkuisen met natte aftrekker om geen cementsluier te krijgen - nog eens opnieuw voegen, eventueel plaatselijk met een drogere samenstelling met hard voegbord of epoxy voegbord en meteen met zo droog mogelijke tegelspons (geen huishoudspons) de sluier wegnemen.
    Opkuisen met natte dweil is niet zo'n goed idee, omdat die dweil te veel water toevoegt aan het antraciet, waardoor het zijn donkere kleur verliest.
    Beter is op te poetsen met een sponsmachine en de druk van de spons zo klein mogelijk houden.
    Ofwel de drogende voegen bestrooien met het droge voegsel en dan met een mousse of flanel de voegen en tegels oppoetsen zonder gebruik van water.

Het verhaal van lijnolie van de vloerder : ?
    Er bestaan 2 soorten lijnolie die de schilder gebruikt om daarin met kleurpigmenten te werken - staan hier thuis - maar nog nooit op voegen gebruikt of getest. Daarmee kan je een vette glaceer maken - daarmee voegen instrijken .. wekelijks : ? Voor mij luidt dat als dat klinkklare onzin in de oren. Nodig de vloerder uit om dat wekelijks te komen doen, zou ik zeggen.
    Voegen verwijderen kan zeker en zit in uw vorige topic, dacht ik, of ergens in een andere topic.
    De tegelvloer hoef je daarvoor niet te verwijderen.
    Voegen kleurvast fixeren kan met kleurloze vernis en fijn Eterna penseel.

De producten Parafit en Lamszwart ken ik niet.
    Ik gebruik soms pigmenten in poedervorm van Arkolor (ijzeroxide) of vloeibare pigmenten (Mixol of Herbol).

jp

kerel

Het is hiermee officieel: dankzij de uitleg van JP kan ik nu vloeren en voegen. Het is een zwaar weekeinde geweest, maar het resultaat is nu eindelijk wat we wilden.
    Thanks JP (stuur me je coordinaten in een PB, dan bezorg ik je een goed fleske !!)

enne, de professionele vloerders hoeven zich geen zorgen te maken, ik vond het niet leuk genoeg om het vaker te doen :P :P

Lamszwart schijnt een benaming te zijn uit de oude bouwwereld; vrijwel alle leveranciers van bouwmaterialen blijken het te kennen én het op voorraad te hebben... als modern pigment van verschillende merken. Parafit of een alternatief vind ik zelf ook nergens...

knaap

Re: Voegen - kleuren

Wij hebben een soortgelijk probleem. Onze donkergrijze tegels werden opgevoegd met anthraciet gekleurd voegsel van Mapei. Na een paar keer gekuist te hebben met zuiver water zijn de voegen lichtgrijs (bijna wit). Vloerder wil hier niets van weten en stuurde zijn kat ipv te komen kijken. We lieten een technische expertise uitvoeren. Expert gaf aan dat dit veel voorkomt en niet de vloerder zijn fout is. Het probleem zou miggen bij de samenstelling van de chappe. Er zou nl. te veel calcium in het chappemengsel zitten dat door voegsel omhoog kruipt en uitbloeit in de voeg?? Soit, zit er niets anders op dan op handen en voeten elke voeg met een penseel bij te kleuren met dat lamszwart? Is dat een poeder dat nog met iets anders moet worden vermengd? Is het cementsluierbestendig want met zuiver water krijgen we de pas geplaatste vloer niet helemaal zuiver?

Tags for this Thread

Regels voor berichten