+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 30

Discussie: Roofing branden

Roofing branden

Hallo, ik moet wat roofing op mijn beton gaan branden maar heb totaal geen idee van hoe het te doen, wat heb ik ervoor nodig, en waar ga ik het halen. De roofing moet op de betonnen dek komen te liggen. Kan iemand mij wat uitleg verschaffen?
    thanx

knaap

Hoi,

Volgens mij is de beste oplossing,(omdat je blijkbaar dat nog nooit gedaan hebt) de roofing te lijmen.
    Je gaat achter 1 of 2 rollen (nagelang de oppervlakte), en je koopt er lijm om roofing te lijmen.
    Je brengt de lijm aan op het beton, en rolt dan de roofing erover, en op het einde van uw dak snij je de roofing af, niet te kort, want je moet roofing overhebben om over de reeling te komen.
    De volgende laag overlap je ongeveer 10 cm over de eerstelaag, zowel met de derde laag, de vierde, enz.. tot je dak bedekt is.
    Aan de boord van het dak (waar je roofing is overgekomen) bedek je met boordstenen of zinkenplaten.

Maar het beste (als je het nog nooit gedaan hebt of zien doen hebt) is iemand vragen dat U hierbij kan helpen.

groeten vanuit zwalm.
    Voor alle problemen is er een oplossing, behalve voor de mijne!

knaap

Lijmen is toch ook niet alles hoor, het wordt vlug een echte smeerboel. Het is niet goedkoop en bovendien moet je de naden gedurende 48 uur belasten, anders staan ze open.

knaap

Lijmn is volgens mijn rvaring enkel maar goed bij mooie dakvlakken. Begin je met een grillige vorm van de dakrand, dan wordt 't inderdaad al vrij snel smossen. bovendien is het koude membraan minder soepel, dus aanwerken is moeilijker.

De naden moet je wel nog vlamlassen hé

raap

Eventjes dit terug naar boven halen.
    Wij gaan dit weekend zelf roofing branden op het betonnen dek onder de Ytong steen en zo naar buiten toe.
    Volgens de bouw leverancier niet zo moeilijk.
    Maar ik had hier toch een vraagje bij. Volgens de leverancier kunnen we de roofing direct tegen de beton branden, ik dacht echter dat er eerst een hechtingsproduct moest gezet worden op de beton, en daarover de roofing branden, dit om de roofing beter te doen hechten, maar dit is niet nodig volgens de bouw leverancier. Heeft hij gelijk?
    En heeft hij ook gelijk dat het niet zo moeilijk is, of moeten we op iets speciaals letten? Ik veronderstel gewoon verwarmen (niet verbranden) en stevig aandrukken
    Vele handen maken licht werk.

gezel

Een goede raad, gebruik die primer.

Kost bijna niets, en maakt echt wel verschil hoor.

voor dhz-ers: roofprimer van Aquaplan,
    voor profi's: P3 van ATAB,
    en de Roger moet zelf maar gaan horen bij den Brico.

Wat het branden betreft: gelijkmatig verwarmen over de volledige breedte van de rol tot de bitumenlaag begint te lopen en dan rustig je rol verder laten afrollen.

edit: bij het afrollen aan de overlappen goed aandrukken tot er een "lijmrups" uitkomt Deze moet overal ongeveer een cm onder de roofing uitkomen.

Veel succes

Wat ik van een vakman + leverancier gehoord heb en ook zo uitgevoerd (na een eerste mislukt stuk)

* Steeds primer gebruiken, zowel bij branden als bij lijmen op beton of steen (maakt echt wel een verschil)
    * Overlappen tussen verschillende banen en opkanten steeds branden

gezel

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door blaffetuur
    Wat ik van een vakman + leverancier gehoord heb en ook zo uitgevoerd (na een eerste mislukt stuk)

* Steeds primer gebruiken, zowel bij branden als bij lijmen op beton of steen (maakt echt wel een verschil)
    * Overlappen tussen verschillende banen en opkanten steeds branden
    Normaal gezien is het bij lijmen niet nodig om de overlappen te branden.

Wat dan bij toepassingen waar opdrachtgevers om veiligheidsredenen een koudlijmsysteem eisen? Daar moet je heus geen brander op je dak gaan sleuren hoor.

kerel

Zorg gewoon dat jouw ondergrond zo goed mogelijk droog en stofvrij is, Koop je een propaanfles (type buttagaz zoals om kookvuren mee te gebruiken) en een 'chalomo'-set (branderke met darmke en onspanner -bij de DHZ zaak voor rond de 30euro). Snij uw stuk roofing op lengte en leg het ter plaatse waar het moet komen. Plooi de onderkant omhoog en verwarm dit deel met jouw vlam. Eens het wat begint te smelten/'borrelen' duw je het geheel met op het beton en zo ga je verder tot jouw gehele band ligt. Afhankelijk van de toepassing plaats je de volgende band sterk of minder sterk overlappend. Aan doorvoeren (voor schouwen, waterafvoeren e.d.) gebruik je op maat gesneden stukken of speciaal gekochte roofing 'kraag'-stukken. Eigenlijk is er niets aan. Zorg gewoon dat je proper en doordacht werkt en veilig uiteraard, want je blijft met een open vlam werken. Waar je aandrukt gebruikt je een plat mes of spatel (ik gebruikte een oud truweel) om contact met de ondergrond te verzekeren, vooral dan aan de randen, de rest durf ik zelf met de voet lichtjes aandrukken.
    Best doen als ze niet te vochtig weer geven, alhoewel ik zelf al roofing heb gebrand en het plots begon te miezeren. Met de vlam blaas je zo de beton droog... Gewoon doen, is niets moeilijks aan en veel minder klungelwerk dan met lijmen en primers te moeten gaan werken... Warme roofing is trouwens nog altijd sterker dan koude verlijming, laat staan dat het een pak goedkoper zal zijn! Succes!
    Aut disce aut discede...

raap

Zoals ik gezegd had hebben we dit weekend roofing gebrand. Bedankt voor jullie tips.
    Het ging behoorlijk vlot, en zonder hechtingsmiddel te gebruiken.
    Het is toch maar een smerig en niet zo plezant werkje. Maar het is weeral achter de rug. En nu op naar het volgende.
    Vele handen maken licht werk.

knaap

heb hier ook een vraag omtrent:

Op m'n achterbouwke liggen nu een tiental lagen roofing. Graag had ik hierop wat isolatiemortel aangebracht omdat ik daarmee (naast extra isolatie) ook de helling van het dak kan bijsturen.

Nu, dat geeft niet zo'n vlak/brandvrij resultaat en kdenk niet dat het de bedoeling is om daar rechtreeks roofing over te branden.

Moet ik daar een chappe ofzo over aanbrengen?

knaap

valt het mee om dunne roofing (dampscherm) te branden ?

Welke roofing gebruik ik hier eigenlijk best voor ?
    en belangrijkste, kan ik da gewoon bij de bouwstoffer kopen ?

Op dampscherm komt dan nog isolatie en epdm (das voor de dakdekker) .

raap

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door kyandio
    valt het mee om dunne roofing (dampscherm) te branden ?

Welke roofing gebruik ik hier eigenlijk best voor ?
    en belangrijkste, kan ik da gewoon bij de bouwstoffer kopen ?

Op dampscherm komt dan nog isolatie en epdm (das voor de dakdekker) .
    Gewoon een v3 roofing dampscherm gebruiken.
    Is wel niet simpel voor een leek om het te plaatsen want het materiaal is nogal broos.
    Gaat je epdm helemaal verlijmd worden?
    Je kan namelijk ook gewoon en ballastsysteem gebruiken en dan kan je een losliggend pe dampscherm gebruiken.

nu we toch roofing aan het branden zijn. Op m'n huidig plat dak ligt 10cm PU-platen ('warmdak':balkenlaag,OSB, roofing-isolatie-roofing-roofing).
    Stel, ik acht na X aantal jaar het nodig om nieuwe roofing te branden: kan/mag ik dan nog extra isolatievoorzien onder de nieuwe laag?
    alvast merci
    Wat je zelf doet, doe je meestal beter. meestal.

gezel

Ja je kan op de bestaande dakbedekking de nieuwe extra lagen aanbrengen. Hoe zijn bou jouw de huidige dakmaterialen bevestigd.
    *wgb*

Tags for this Thread

Regels voor berichten