+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 10
    gezel

zelf injecteren van de muur

Hoi,

ik heb zelf dry****** gekocht om zelf een aantal lopende meters muur te injecteren.

Bijna alle muren waren OK bevonden door een expert, slechts een paar meters moeten aangepakt worden (vandaar dat ik het zelf zou doen).

Nu wilde ik eraan beginnen en ik ontdekte dat ook de slechte muren een roofing zouden hebben, ingemetst op de ideale hoogte tov de vloerpas.

Als ik veronderstel dat de roofing hier 'kapot' zou zijn waardoor injectie wel nodig is: op welke hoogte doe ik dit dan best? Ik veronderstel dat het geen goed idee is om in de zelfde mortellaag te gaan boren, want dan beschadig ik de roofing die wellicht grotendeels nog wel in orde is nog meer.

Ik kan ook 14 cm hoger/lager gaan in een volgende/vorige mortellaag: welke kies ik best?

Tevens is er één muur met betonblokken gemetst: is hier een vochtwering nodig? Er zit er nl geen, maar ik vermoed dat deze muur niet poreus is waardoor een vochtwering niet nodig is. (of moet het wel omwille van de mortel?)

Alleszins ga ik een vochtmetertje huren om het vocht% te meten, maar: heeft dit wel zin in de zomer? Zo Ja: welk % is de drempel waarboven men kan veronderstellen dat er opstijgend vocht is?

alvast bedankt voor jullie hulp?

teizman

voorman

De handleiding staat op de site van de fabrikant.

jp

knaap

@ Teizman :

Welke expert is komen kijken bij jullie?
    Ben zelf aant zoeken vandaar, alvast bedankt.

gezel

Ik weet niet wie / wat het was want onze architecte heeft dit alleen geregeld.

Zij is gewoon met hem te werken omdat hij steeds eerst komt en aanduid waar Interventie nodig zal zijn. Bij ons bleek slechts op een paar lopende meters injectie nodig te zijn, zodat hij zelf ook zij dat het misschien beter was dit zelf te doen.... (absoluut niet commercieel gedreven dus....)

Wie het is zal ik eens moeten navragen, nadien stuur ik je een PM/email

greetz

knaap

ok danku!

voorman

vraagje hieromtrend nog:

indien je muren droog bevonden worden,
    is het dan nog nuttig van die te injecteren (om te voorkomen voor toekomst).

het gaat hier over muren van 30cm van rond 1900.

grtz
    Olaf

meester

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Juppiter
    vraagje hieromtrend nog:

indien je muren droog bevonden worden,
    is het dan nog nuttig van die te injecteren (om te voorkomen voor toekomst).

het gaat hier over muren van 30cm van rond 1900.

grtz
    Olaf
    nodig misschien niet, veilig wel.
    de meeste muren stonden droog bij ons, maar omdat we toch alles stripten en de muren bloot stonden, hebben we ervan geprofiteerd om ook de droge muren maar mee te injecteren.
    dat was een aanvaardbare meerkost.
    stel dat je door de grondige renovatie ergens ongewild de vochthuishouding zou verstoord hebben, dan heb je het risico op opstijgend muurvocht alleszins ingedijkt.

knaap

Ik zou als de mogelijkheid bestaat toch ook alle muren injecteren. Het kan zijn dat door het gedeeltelijk injecteren van de muren het water zijn weg zoekt in de niet geïnjecteerde delen.

voorman

is het bij een rijhuis dan alleen noodzakelijk bij wijze van voorkomen
    om alleen de voor en achtergevelmuur te behandelen
    of ook de zijmuren?

de vloer tussen de muren moet er volledig uit,
    kan je dan nog andere maatregelen nemen buiten injecteren en onderkappen/zagen?

grtz
    Olaf

meester

er is geen reden waarom een zijmuur geen opstijgend vocht zou kunnen krijgen, en voor- en achtergevel wel .

als de muur niet te dik is (meestal het geval, bij gemene muren in oudere rijhuizen), volstaat het langs 1 kant (jouw kant) te injecteren.
    ik had het "ongeluk" dat een gedeelte van de gemene muur te dik was (meer dan 40cm), maar het "geluk" dat mijn buurman samen met mij restaureerde (zelfde aannemer en architect bovendien), dus viel dat wel te arrangeren.
    ook bij ons moesten de vloeren er volledig uit, maar dat biedt geen mogelijkheid om andere technieken toe te gaan passen.

PS : vermits ik aan je vraag zie dat je twijfelt, vergeet ook niet de binnenmuren die blijven staan, te injecteren !

Tags for this Thread

Regels voor berichten