+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 33

Discussie: Regenwaterfilter

knaap

Regenwaterfilter

Hoi, wij gaan zo snel als mogelijk onze regenput steken maar moeten ook nog kiezen voor een regenwaterfilter. Welke zijn goed filters en heeft er iemand documentatie over. Deze zou ik graag hebben het type filter en rolt kan spelen voor de diepte van de put in de grond. Ik weet dat een cycloonfilter hoger is zodat de put dan weer dieper moet zitten.

Is een betonnen filter ook nog aan te raden?

knaap

Als je zou opteren voor een betonnen filter ... ik heb er nog één staan die je voor € 50 kan hebben ...

Ik wilde die destijds zelf zetten (5-tal jaar geleden) maar onze put stak niet diep genoeg (filter heeft 16 cm verval dacht ik ...) en dus noodgedwongen moeten opteren voor in-line-filter ...

Nieuw (volledig ongebruikt) en nieuwprijs € 100

Greetz,
    DIMAR

kerel

Hangt er een beetje vanaf hoeveel geld je er tegenaan wil gooien.
    Ik heb vorige week al mijn riool- en regenwaterafvoeren gestoken en de keuze van een filter drong zich op. Ik ben dan maar voor de (volgens mij) gemakkelijkste en goedkoopste oplossing gegaan: een wavin devafilter (dankzij een tip van iemand hier op het forum). Komt erop neer dat er een buis met onderaan een zeef dwars door het mangat gaat, het water valt door de zeef, het vuil stroomt verder richting riool.

Is een filter een absolute must of ga je die enkel plaatsen in bepaalde situaties?

Ik ben door de verantwoordelijke geadviseerd eentje te laten plaatsen om vieze geuren te vermijden. Filterke kost ons weer een €100.
    Heb geen idee wat voor model het is. Dit moet ik navragen.

gezel

bij ons gewonnen betonnen filter met lavastanen. heb je naar het schijnt heel wat onderhoud aan.

Moderator SvenVD's schermafbeelding

Onze architect stelt een 'ALL-IN' systeem voor van Kruisbeton of een Combitank 450 van Olivier Betonfabriek.

ALL-IN bevat:
    - zelfreinigende regenwaterfilter (Intewa wisselsprongfilter WSP100) eventueel voorzien van ongedierte- en terugslagklep
    - bijvulopening leidingwater
    - aangepaste inspectieschacht
    - drijvende aanzuiging met flexibele darm, terugslagklep en filter
    - rustige toevoer
    - reukafsnijder

knaap

Vandaag is mijn combitank 150 van Olivier Betonfabriek geleverd. Foto'tje van de filter en bijhorigheden vind je hier: http://users.skynet.be/stevenvanlier...es/PIC072.html
    Je kan mijn bouwavontuur hier volgen.

kerel

Bij ons werd er ook een wisselsprongfilter geplaatst.

raap

Weet iemand waar ik een wisselsprongfilter kan kopen In W-Vlaanderen?

Tevreden gebruikers van de wisselsprongfilters?
    Ik denk ook zo eentje te nemen:
    - put en filter in 1 putdeksel
    - klein verval, we hebben niet veel verval tot de gracht
    - blijkbaar toch een hoog rendement?

We zitten wel in een bosrijke omgeving. Gaat dit problemen geven met die filter?
    K22 E48 met vloerverwarming op gas en balansventilatie

gezel

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Griet en Stefan
    Tevreden gebruikers van de wisselsprongfilters?
    Ik denk ook zo eentje te nemen:
    - put en filter in 1 putdeksel
    - klein verval, we hebben niet veel verval tot de gracht
    - blijkbaar toch een hoog rendement?

We zitten wel in een bosrijke omgeving. Gaat dit problemen geven met die filter?
    persoonlijk heb ik de afweging ook gemaakt (moet wel nog de aankoop doen ), en dit is mijn conclusie:
    - het rendement bij een wisselsprongfilter zal inderdaad groot zijn, meer dan bij andere filters
    - wat wel het geval is, is dat deze filter minder fijnmazig is dan andere types (zover ik gezien heb) + een kleiner filteroppervlak. Gevolg is dat er meer "vuil" (relatief) in je put terecht komt. Als er veel smurrie in je filter terechtkomt (bvb bladeren die eerst wat zijn verrot in je dakgoot) is dat misschien een punt, afhankelijk waarvoor je het water wil gebruiken (wasmachine). Je filters binnenhuis (grofvuilfilter/koolstoffilter) gaan dan mogelijk vaker vervangen moeten worden

je spreekt van een klein verval tot de gracht: er zijn ook andere filters die een zeer klein verval hebben wat betreft de "overloop" van je filter.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Maxi029
    [je spreekt van een klein verval tot de gracht: er zijn ook andere filters die een zeer klein verval hebben wat betreft de "overloop" van je filter.
    Welke?
    K22 E48 met vloerverwarming op gas en balansventilatie

gezel

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Griet en Stefan
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Maxi029
    [je spreekt van een klein verval tot de gracht: er zijn ook andere filters die een zeer klein verval hebben wat betreft de "overloop" van je filter.
    Welke?
    ik ga waarschijnlijk voor een kessel vlakfilter
    - verval naar "vuil" water (met bladeren etc): 4 centimer of zo
    - verval naar proper water: 18cm

andere merken hebben gelijkaardige _vlak_filters

kerel

Hangt er maar van af hoe je het bekijkt….

Onze bouwmaterialenhandelaar raadde een filter in ons geval zelfs af ...
    (Hij kon er nochtans geld mee hebben verdiend !)

Reden;

Geen hoge bomen in de buurt van ons dag waar veel bladeren vanaf zouden kunnen komen die vervolgens gaan rotten in de goot en in de put.

Ook geen plat dak op aangesloten waar eventueel allerlei miserie op blijft liggen.

M.a.w. als er iets in onze put terechtkomt is dit hoofdzakelijk stof/aarde en dit gaat niet rotten en dus ook niet stinken.

Wij hebben een duofilter geplaatst achter de pomp (vlies + kool).

Zijnstelling was dat je met veel filters veel meer verlies hebt (door vervuiling) dan in theorie wordt beweert en dat er veel mensen zijn met problemen die om de haverklap op hun knieën die filter liggen uit te kuisen.

Volgens hem maak je beter 1 keer in de drie jaar je put eens schoon idpv 3 keer per jaar (of per maand voor sommigen beweerde hij) je filter.

Onze put staat nu anderhalf jaar en op de bodem ligt enkele milimeters (!!!) bezinksel, het aangezogen water is reeds klaarhelder en na het fiilteren uiteraard ook nog eens zeer fris/neutraal.

De koolstof vervang ik 1 x per jaar (géén drinkwater !) en eerlijk waar de vliesfilter was eigenlijk nog maagdelijk wit maar die heb ik dan ook maar vervangen.

Grote voordelen;

geen zorgen maken over diepte van de put, beschikbaar verval, wéér een controledeksel meer in uwen hof of in uw oprit, meer werk om te plaatsen, meer werk in onderhoud en een hoop centen kwijt.

Unless you live near or in the forest,… then I rest my case, maar anders, laat die filters toch voor wat ze zijn, ik heb het me nog geen moment beklaagd.

gezel

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door geertmoens
    Onze bouwmaterialenhandelaar raadde een filter in ons geval zelfs af ...
    Geen hoge bomen in de buurt van ons dak
    en laat dat nu bij veel mensen niet het geval zijn. Voor de rest ben ik helemaal met je akkoord in jouw situatie
    ik heb bij mij afgelopen herfst voor het eerst ervaring opgedaan met lorkennaalden, zo'n twee weken aan een stuk een echte sneeuw van naalden (auto een uur of twee laten staan = venster dichtgesneeuwd). Dan kan zo'n filter echt wel geen kwaad denk ik .

Tags for this Thread

Regels voor berichten