+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 11 van 11

schoorsteen afbreken

de oude schouw in onze living waarop vroeger een mazoutstoof was aangesloten willen we wegbreken.

ze loopt door de living en door het midden van de slaapkamer erboven. willen ze vooral weg in de living.

hoe begin je daaraan? van boven naar beneden wegbreken?
    kan je enkel wegbreken in de living en het stuk op slaapkamer en zolder laten staan? Of komt de boel dan naar beneden?
    is er een vergunning voor nodig (ondermijnt het maw de stabliteit van het huis)?

betreft roet op de muren: hoe krijg je dat nadien weg, gesteld dat je tegen deze muur gyproc wil plaatsen.

raap

schoorsteen afbreken

Wij zijn beneden begonnen, dit bleek geen probleem te zijn aangezien de schouw op het 1ste verdiep bij ons steunde op de betonnen vloerplaat en dus buiten de schacht los stond van het gedeelte op het gelijkvloers. Nadien, 1ste verdiep, en als laatste beetje onlogisch maar tja: het gedeelte op 't dak.

Let wel op nadien voor het roet! onze architect en aannemer hebben ons aangeraden alle roet af te kappen een hels werk maar is fijn achteraf 100% gerust te kunnen zijn, nadien zeker plastiek zetten tegen afgekapte gedeelte en daarin hebben wij een nieuw muurtje gemetst de diepte kwam juist uit met 1 baksteen.

Echter hebben we 1 plekje waar blijkbaar de plastiek en het afkapwerk niet goed was en ja hoor: een zwart plekje op het bezetwerk .... moet even op zoek gaan maar blijkbaar bestaat daar een product voor

knaap

Bij ons hebben we de schouw van boven naar beneden moeten afbreken. De tussenvloeren in ons huis bestaan namelijk uit een soort van Stalton blokken van 25cm breed ( juist de diepte van de schouw uit de muur). Ter hoogte van de schouw was het welfsel van blokken onderbroken voor het rookkanaal. Maw als we onder afbraken stond de schouw boven enkel op een welfsel dat onderbroken was.
    De schouw was bij ons ook ingemetseld in de muur. (om de laag steekt er een halve steen in de muur). We hebben de schouw in de hoeken met de muur moeten inslijpen alvorens we konden afbreken.
    Ivm. het roet: je moet zeker zorgen dat de roet helemaal weg is!. Bij ons was de schouw langs binnen gecementeerd. We hebben dus die cementlaag eraf gehaald. (met boorhamer 1 dag werk, kwam gemakkelijk los van de bakstenen). Het roet is nu dus weg. Op sommige plaatsen zie je echter dat de mazout tot in de stenen zit. Er moet dus zeker nog plastic of iets dergelijks voor, voor het bepleisteren.

Wij hebben ook een schoorsteen afgebroken, maar in een ruimte zonder verdiep. Wat roet op de muur betreft: wij hebben deze niet verwijderd, maar wel 2x5cm isolatie tegen gezet (buitenmuur) + dampscherm + gyproc ipv rechtstreeks te bezetten...

knaap

bij ons : van boven naar beneden, twee en een halve verdieping. Begonnen in de zolder. Het deel dat door het dak steekt hebben we laten staan (uiteraard ondersteund) voor twee redenen : 1. om later eventueel een open haard te plaatsen en 2. om het "gat" in het dak niet te moeten vullen.
    tussen verdiepingen waren er geen problemen. elke verdieping steunt bij ons op een houten rooster die "rond" de schouw ging.
    Alles wat weggekapt wordt, in de schoorsteen zelf gooien.
    wij hebben helemaal geen last van roet gehad!

meester

Bij ons ook van boven naar beneden.
    Bovendaks door aannemer gedaan.
    Dan resp. zolder en eerste verdieping afgebroken, stenen IN de resterende schouw op gelijkvloers gegooid.
    Gelijkvloers bleef de schouw staan, als 'ruimteoriënterend' element .

Roet : opgelost met voorzetwand/isolatie.

Ik lees hierboven iets ivm schouw van onderen beginnen afbreken.
    Dat is uitzonderlijk, in de meeste gevallen van oude huizen (zeker die met houten roosteringen) is het schouwkanaal van onderen naar boven gebouwd, en niet bv. vanaf de verdieping op een betonplaat.
    In zo'n geval moet ik u niet vertellen wat er gebeurt als ge van onderen begint af te breken...

knaap

Roet hoef je niet perse te verwijderen. Het is een erg smerige karwei.
    Wij hebben er een pap van cement/compaktuna opgezet en daarna een zilververf. Sommige mensen gebruiken bij het bezetten ook nog zilverpapier.
    Schijnt ook te werken, of zoals ze vroeger deden, koeievlaaien.

Hier hebben vroegere eigenaars ooit de schouw van het gelijkvloers afgebroken om hem te versmallen.
    Die stak ver de kamer in, was een open haard waarschijnlijk zoals op deze afbeelding:

De resterende schouw boven rust dus op het houten rooster en hangt nog aan die van de buren:

Eerlijk gezegd ben ik hier niet zo heel gerust in, omdat het huis hiernaast een onbewoond krot is dat waarschijnlijk nog gaat afgebroken worden.

kerel

Ik had gedacht het dak op te kruipen en de schouw er eerst af te breken, kan ik de brikken gewoon in de schouw werpen, en zo werk ik naar onder.
    Als ik tot onder heb afgebroken kan ik de brikken er makkelijk uithalen.

Dit is toch ook een manier ?

Bij ons hebben we ook het stuk schouw uit de living (beneden) afgebroken en wordt het bovenstaande gedeelte nog gebruikt door onze nieuwe kachel.

We hebben dit wel alleen kunnen doen omdat de bovenstaande delen steunen op een gegoten betonnen dek, aan de achterzijde van de schouw nog versterkt met een steunrib waar schoorsteen en halfsteense muur op rust.
    <tilt> 't Zijn alleen losers die zoiets in hun signature zetten !
    <FatmanBert> Allez, voor ene keer: marburg heeft gelijk.

Boscalit: product om roetdoorslag te vermijden

http://www.vistapaint.nl/ProductPage.as ... oduktsoort

Tags for this Thread

Regels voor berichten