+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 17
    knaap

Gasketel in combinatie met zonneboiler...

Hoi,

Binnenkort gaan wij bouwen en we gaan de keuze maken voor een hoogrendements-gasketel om vloerverwarming aan te sturen. De vraag is echter nog hoe we ons warm water gaan opwarmen. We zouden in de toekomst willen werken met een zonneboiler, maar niet in een 1e fase (om zo de prijs te drukken). Mijn vraag is echter, hoe zouden we dan werken in een 1e fase (anders gezegd: moet onze gasketel aan bepaalde voorwaarden voldoen voor nu en voor later) EN wat moeten we nu al voorzien (we zullen met een plat dak zitten) zodat we later naadloos een zonneboiler kunnen aansluiten.

meester

Je moet zorgen dat je een boiler hebt waarom je zowel je verwarmingsketel als je zonnepanelen kan aansluiten. Je gaat zo trouwens wel de subsidies mislopen (dacht ik) omdat je achteraf geen zonneboiler installeer maar enkel zonnepanelen.

Alternatief is misschien een ketel met doorstromer waarvan achteraf de doorstromer gevoed wordt met water uit de zonneboiler.

meester

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jandc
    Je moet zorgen dat je een boiler hebt waarom je zowel je verwarmingsketel als je zonnepanelen kan aansluiten. Je gaat zo trouwens wel de subsidies mislopen (dacht ik) omdat je achteraf geen zonneboiler installeer maar enkel zonnepanelen.

Alternatief is misschien een ketel met doorstromer waarvan achteraf de doorstromer gevoed wordt met water uit de zonneboiler.
    OK

en ook geen hoogrendementsketel maar een condenserende ketel (nog zuiniger)
    Stefan

kerel

Voorzie wel meteen een voldoende grote boiler. Met 150 l. boiler zijn de zonnepanelen weggegooid geld. Voor een gezin van 3 à 4 personen moet je toch op zo'n 300 l. boilerinhoud mikken.

Dat heeft niet alleen te maken met het dagverbruik, maar ook met de buffercapaciteit. En dan is natuurlijk ook een goede isolatie van de boiler van belang. Ofwel koop je er meteen een goede, ofwel kan je hem nog zelf na-isoleren (dat is niet moeilijk, maar wel een beetje een gedoe).

Boilerfavrikanten zijn meestal redelijk karig met informatie over de isolatie van hun boilers. Tracht dit te weten te komen.

Fulaks

knaap

We waren inderdaad sowieso van plan om naar een condenserende gasketel te gaan. Dus als ik het goed begrijp moeten wij op zoek naar een condenserende gasketel met doorstromer. Op die doorstromer zouden we dan later het reeds opgewarmde water van een zonneboiler kunnen aansluiten. Maar dan moeten we wel opletten dat de doorstromer de temperatuur van het water uit de zonneboiler (vooral in de zomer) aankan want die temperaturen kunnen aardig oplopen heb ik al gehoord! We gaan vermoedelijk ook met een plat dak werken en 2 volle verdiepen. Aangezien de zonnecollectoren op het dak zullen komen, welke maatregelen moeten we dan voorzien zodat we later naadloos kunnen aansluiten? Ik veronderstel dat we best alle leidingen al leggen (maar wat houdt dat dan in). Waar komt de zonneboiler best (op 1e verdiep, zo dicht mogelijk tegen de collectoren? of op gelijkvloers zo dicht mogelijk tegen de ketel?)
    Kent er iemand een richtprijs van zonneboiler+zonnecollectoren?

Moderator SvenVD's schermafbeelding

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door hobbes
    Dus als ik het goed begrijp moeten wij op zoek naar een condenserende gasketel met doorstromer. Op die doorstromer zouden we dan later het reeds opgewarmde water van een zonneboiler kunnen aansluiten.
    Volgens mij ben je beter af te kiezen voor een condenserende gasketel met boiler die voorzien is van een extra warmtewisselaar voor de aansluiting van de collectoren.

Waar komt de zonneboiler best (op 1e verdiep, zo dicht mogelijk tegen de collectoren? of op gelijkvloers zo dicht mogelijk tegen de ketel?)
    Best zo dicht mogelijk bij je ketel.

Kent er iemand een richtprijs van zonneboiler+zonnecollectoren?
    Via de rekenmodule op de site van IZEN kan je een aantal richtprijzen vinden.

kerel

Ik ben het niet helemaal eens met Sven ivm plaatsing boiler. Volgens mij zet je die best zo dicht mogelijk bij de tappunten van warm water. Uiteraard moet de leiding tussen ketel en boiler zeer goed geïsoleerd zijn.

Bij ons staat de boiler centraal (in de 'grote' badkamer, boven de kueken en onder de kinderbadkamer), maar niet bij de ketel, want die staat een verdiep hoger.

Fulaks

gezel

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jandc
    Ben je daar zeker van ? Uiteindelijk heb je toch ook het boilertoestel geplaatst samen met die panelen, alleen was het gespreid over 1 of meerdere jaren..

kerel

Ik zit in ongeveer dezelfde situatie als de orginele poster. Eerst dacht ik altijd voor een duo-boiler te gaan (met 2 spiralen). Om de kosten te spreiden dacht ik dus te beginnen met enkel het opslagvat en later de zonnepanelen. De kost van het opslagvat is echter al een groot deel van de investering. Bovendien heb ik ook al gehoord dat je enkel belastingsaftrek kan genieten bij de installatie van een volledig systeem.

Daarom denk ik er nu eerder aan om te beginnen met een condenserende gaswandketel met geïntegreerde tapwaterproductie (doorstromer dus). Na een jaar of twee kan ik dan ineens een mono-boiler (met 1 spiraal) met de zonnepanelen installeren. Een mono-systeem is snel 1.000 € goedkoper in aanschaf. Bovendien heb je waarschijnlijk meer belastingsvoordeel. Wel is je ketel duurder dan ene zonder doorstromer. Maar alles samen kom ik een 1.500 € goedkoper uit met de mono-boiler.

gezel

hangt ervan af hoeveel kw je brander is. Als je maar 4-7kw nodig hebt in een goed geisoleerd huis om te verwarmen dan heb je te weinig debiet om zonder boiler te werken. En als je die groter neemt om een hoger debiet te halen, dan gaat je ketelkost weer naar omhoog.

gezel

Hoeveel kw heb je dan nodig om een aanvaardbaar debiet te halen ? Ik vroeg mij al af waarom Sven de voorkeur gaf aan een boiler, maar dit is dan waarschijnlijk de reden.

meester

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Funky
    Hoeveel kw heb je dan nodig om een aanvaardbaar debiet te halen ? Ik vroeg mij al af waarom Sven de voorkeur gaf aan een boiler, maar dit is dan waarschijnlijk de reden.
    met doorstromer is 24 kw echt het minimum om zonder probleem een douche te nemen als er dan in de keuken nog iemand eens een liter warm water afneemt ter zelfder tijd
    Stefan

knaap

een doorstromer lijkt mij in dit geval toch ook de beste oplossing.
    Wat de temperatuur betreft die uit de zonneboiler komt: ik dacht dat het in Belgïe verplicht was om een thermostatische mengkraan te plaatsen achter de uitgang van een zonneboiler om de temperatuur te beperken.
    Natuurlijk moet die doorstromer nog bestand zijn tegen temperaturen van +/- 60°.
    Een doorstromer is ook iets beter tegen de legionella-bacterie dacht ik.
    En tenslotte is een doorstromer ook energiezuiniger: enkel het water dat men vraagt zal opgewarmd worden, terwijl men bij een boiler het water toch altijd op temperartuur zal moeten houten.

Het is wel zo dat een doorstromer, vooral in de winter een "laag" comfort geeft (debiet is meestal zeer laag in de winter)

gezel

Kunnen we dit topic dan als volgt samenvatten:

De zonneboiler premies zijn best de moeite, (vlaams brabant tot 3800 euro samen in 2007) maar als je ze wil uitstellen naar de toekomst toe in een nieuwbouw om kosten en premies te spreiden moet je later ook een nieuwe boiler plaatsen.

Maar om voorlopig geen boiler te nemen moet je dus zowel een doorstromer als misschien een ketel met een iets hoger vermogen plaatsen en betalen. Het tijdelijk verlies aan comfort moet je er dan bijnemen.

Als ik de prijzen uit de Viessman brochure hier bekijk:

Vitodens 300 13kw + boiler email 160l +WAR = 3496 euro
    Vitodens 300 13kw comfort (doorstromer) + WAR = 3228 euro

Het "vervangen" van de boiler door een doorstromer levert 270 euro op (plus, niet onbelangrijk, de mogelijkheid tot zonneboilerpremies)

Bij de 200-reeks is het verschil iets groter
    Vitodens 200 24kw + boiler 160l + WAR = 3158 euro
    Vitodens 200 24kw comfort + WAR = 2628 euro
    Hier dus 530 euro verschil.

Maar die laatste ketel is minder interessant (moduleert minder goed)

Al bij al kan je dus door bvb 2 jaar na je nieuwbouw een zonneboiler te installeren vandaag ca 250-500 euro sparen, en later de volle premies trekken.

Correct ?

Ik denk dat wij het misschien wel gaan doen. Ik ga nog eens informeren of die Vitodens 300 een bad kan vullen.

knaap

en als je dan wacht tot 5 jaar na de nieuwbouw heb je de zonneboiler aan 6% btw ipv 21%

Tags for this Thread

Regels voor berichten