+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 5 EersteEerste 1234 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 16 t/m 30 van 64

Discussie: Gashaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door polle86
    Ik zelf ben ook van plan dergelijke haard te plaatsen (Bellfire of Kal-fire) en zit ook met een vrij grote living. Ik dacht dit in de winter als bijverwarming op de CV te nemen en daarbuiten zou dit perfect als hoofdverwarming moeten kunnen dienen. Ik heb al enkele offertes binnen en prijs ligt allemaal rond de 6000€ geplaatst.
    Waar ik echter nog wel mee zit is de schouw, dit zou een speciale inoxe pot moeten zijn en dus niet via een gewone gemetste schouw. Deze zou dan uit de schouw kunnen komen of aan de achterkant doorr het dak maar dit oogt natuurlijk ook niet zo mooi. hij kan ook niet door de muur want kachel staat tegen een binnenmuur. heeft hier iemand ervaring mee, heeft iemand een foto van dergelijke pot.
    Als wij eentje gaan nemen zal deze ook tegen een binnenmuur komen. Het is de bedoeling om de afvoer via een ander muur naar buiten laten gaan. Ik heb begrepen dat dit kan tot een afstand van 3 meter van de buitenmuur.

raap

Wij zitten met hetzelfde probleem.
    Wij willen later een gashaard voorzien in onze zithoek.
    Maar via de binnenmuur naar buitenmuur moeten wij een afstand van 4 m overbruggen. Weet iemand of dat dat mogelijk is ?
    Kan er een bocht van 90° gemaakt worden? Hoever kan je hierin gaan?
    De buis zou recht in onze trap naar de zolder uitkomen.Dus ofwel verleggen we die ofwel lossen we dit op met enkele bochten...
    We zijn al naar een paar verkopers geweest, maar ik heb zo het gevoel dat er niemand ons een duidelijk antwoord kon geven...

gezel EXMO's schermafbeelding

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Simber
    Zo 'n ding geeft totaal geen warmte en is zeker niet zuinig. Je kan beter een TV met een videotje van een kachel laten spelen. Deze geeft waarschijlijk nog meer warmte.
    Dit is dus niet waar... en met de nieuwe isolatienormen is zo'n kachel een prima alternatief voor radiatoren (indien men niet voor VV te vinden is).
    De Kal-Fire Pure 140 kan perfect onze beperkte oppervlakte (70m²) de baas. 2 radiatoren als backup voorzien.

Ik had er nog wat mee willen wachten ( is en blijft een serieus bedrag) maar ik zag het niet zitten heel mijn woonkamer vol radiatoren te hangen die dan na een paar jaar volledig overbodig worden. Dat is dan ook weer geld de deur uit smijten. Dan toch maar beter nu even de tanden op elkaar zetten...
    bouwinfo bedrijfsfiche
    nieuwe website : www.exmo.be
    Test gratis SONOS bij je thuis.
    Multiroom audio en video, inbouwluidsprekers, home cinema en maatmeubels...
    Nieuw : CONTROL4; verstop en bedien uw toestellen in alle eenvoud.

knaap

Ik ben ook van plan om een gashaard te plaatsen. We hebben dit zelf thuis (wellstraler) en zelfs tijdens de koudere periodes voldoet dit als verwarming voor onze living. De gashaard die ik wil nemen geeft ongeveer 9000W... Dus als dat geen rendement heeft?

gezel Jimbo's schermafbeelding

Hou met die muurdoorvoeren van de schouw wel rekening met het feit dat hierboven (op verdiep, of zelfs op zolder) geen raam mag zitten, anders mag de kachel niet geplaatst worden. Dit is althans wat een installateur mij heeft verteld, en wat meteen een serieuze streep door onze rekening - enfin, plannen - was. Let wel, vooralsnog hebben we nog maar 1 installateur geraadpleegd.

De reden is natuurlijk dat ten alle tijde moet vermeden worden dat je rookgassen door een open raam binnenhaalt. Een beetje 'dunne' redenering, want het raam in kwestie bij ons is een zolderraam, dat een goeie 4 meter boven de muurdoorvoer zit.

Als de muurdoorvoer minstens 50cm uit de as v.h. raam zit (of was het nu de zijkant v.h. raam?), mag het weer wel. Alsof dat op dergelijke hoogtes nog een verschil maakt! Enfin, er zijn wel ergere - lees: meer belachelijke - normen waar we ons aan moeten houden.

Wat ook mag: een vast raam (dat dus niet open kan). Ik zie me al elke maand op de ladder staan om een zolderraam 7 meter hoog van buiten te poetsen...

Wat de warmte betreft: zelf overwogen we een Kalfire (Uni 70), met een vermogen tot 12kW bij een rendement van 72%. De resulterende 9kW is dus wel degelijk pokkehot.

Dit allemaal gezegd zijnde: heeft iemand fotos van een gesloten gashaard die sober - i.e. zonder bombastische mergelsteen eromheen - is ingebouwd in een 'klassieke' woning? Want we geven niet op . Die haard zal er komen !

Jimbo.

bij batibouw 2006 gaven de mensen van Kalfire de btw als korting.... Hopelijk nu opnieuw.
    da ge het maar weet !!
    bouwinfo bedrijfsfiche

knaap

Ben mij ook vorige week gaan bevragen Bodart geeft min 15 % bij batibouw van bellfire wist hij het nog niet. De prijzen zouden lichtjes gedaald zijn tegen vorig jaar installatie en gashaard was rond de 5 000 euro + BTW.

kerel

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jimbo
    Dit allemaal gezegd zijnde: heeft iemand fotos van een gesloten gashaard die sober - i.e. zonder bombastische mergelsteen eromheen - is ingebouwd in een 'klassieke' woning? Want we geven niet op . Die haard zal er komen !

Jimbo.
    Zo is't tijdens de plaatsing:

Na de plaatsing:

gezel Jimbo's schermafbeelding

Bedankt voor de fotos! Ons interieur zou welsiwaar rustieker worden, maar de foto schept toch een goed beeld dat sober ook mooi kan zijn (en zou passen in een rustiek interieur).

Is het een Kalfire (140)? Volgens de docu is hun inbouwdiepte minder dan 50cm, maar wordt dat ook effectief gehaald in de praktijk? Hoe dik is die gyproc uitbouw bij jullie?

Jimbo.

kerel

Bedankt voor de fotos! Ons interieur zou welsiwaar rustieker worden, maar de foto schept toch een goed beeld dat sober ook mooi kan zijn (en zou passen in een rustiek interieur).

Is het een Kalfire (140)? Volgens de docu is hun inbouwdiepte minder dan 50cm, maar wordt dat ook effectief gehaald in de praktijk? Hoe dik is die gyproc uitbouw bij jullie?

Jimbo.
    No problemo. Interieur is naar eigen smaak, maar zulks een toestel staat overal wel bij vind ik. En de fabeltjes dat het geen warmte geeft, awel ik daag degene uit die zegt dat het niet warm is, om er een 15min voor te staan.

Maar om op je vraag te antwoorden:

* Is een type cosmos 100 van Bodart&Gonay
    * Inbouwdiepte was 45cm
    * Zeker geen gyproc nemen voor omkasting. Is normaal promatect.(warmtebestendig en brandvertragend) Heeft wel de dikte van een normale gyproc plaat. 8mm bezetting hier nog op dacht ik.

Indien er personen wensen kan ik de offerte doorsturen.
    Offerte dateert wel van 27/03/06, ging over de volgende toestellen, met hun batibouw-kortingen:

* Kal-Fire Fura 100
    * Bellfires horizon bell small
    * Bodart&Gonay cosmos 100
    * Well Straler K45M

gezel

laat maar komen !

knaap

Wij gaan de denkwijze van no money volgen nl. geen extra radiator(en) plaatsen maar dadelijk kiezen voor een gasvuur. Wel opteren voor een type dat warmte geeft (dus met glas omsloten). Estetisch vinden we de open ook wel mooier maar deze geeft geen warmte, ontrekt veel zuurstof en geeft dus (volgens de verkoper) meer problemen met de ventilatie en waren er ook nog problemen met open woningen als de dampkap stond te werken. Volgens hem zijn ze alleen goed voor als sfeerscheppers voor restaurants of als je echt geld teveel hebt

vraagje aan de gashaard-eigenaars:
    Hebben jullie rekening gehouden met toegang voor mogelijke reparaties ?
    Ik denk dat niemand het leuk zal vinden om zijn plakkerij en (dure?) promatect platen open te kappen omdat er een schroefje moet worden aangedraaid. Hoe lossen jullie dit op ? Is er ergens een luik voorzien ?
    bouwinfo bedrijfsfiche

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door V-D

Jimbo.
    No problemo. Interieur is naar eigen smaak, maar zulks een toestel staat overal wel bij vind ik. En de fabeltjes dat het geen warmte geeft, awel ik daag degene uit die zegt dat het niet warm is, om er een 15min voor te staan.

Maar om op je vraag te antwoorden:

* Is een type cosmos 100 van Bodart&Gonay
    * Inbouwdiepte was 45cm
    * Zeker geen gyproc nemen voor omkasting. Is normaal promatect.(warmtebestendig en brandvertragend) Heeft wel de dikte van een normale gyproc plaat. 8mm bezetting hier nog op dacht ik.

Indien er personen wensen kan ik de offerte doorsturen.
    Offerte dateert wel van 27/03/06, ging over de volgende toestellen, met hun batibouw-kortingen:

* Kal-Fire Fura 100
    * Bellfires horizon bell small
    * Bodart&Gonay cosmos 100
    * Well Straler K45M
    hoeveel m² verwarm je met je haard ?
    Ik moet 70m² aankunnen (ik laat enkel 2 radiatoren hangen) en was aan het denken om een cosmos 140 of Fura Pure 140 te nemen. Als de "100" versies van deze jongens voldoende zijn dan ga ik geen 2 keer twijfelen.
    bouwinfo bedrijfsfiche

kerel

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tranceke
    laat maar komen !
    Zie volgend posting aub

Tags for this Thread

Regels voor berichten