+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 25
    knaap

richtprijzen architect?

Hallo

Kben net even langsgeweest bij de gemeente ivm aanvraag bouwvergunning.

Ik vertelde hun dat we een huis gekocht hebben en dat we een steunmuur zullen verwijderen en poutrell steken. Ze lieten mij weten dat ik hiervoor een architect nodig heb.

Wat zijn ongeveer de richtprijzen van een architect, de berekening, de aanvraag om een poutrel te steken, het komen bekijken van de situatie?
    want ik heb er geen flauw benul van aan welke kost ik mij moet of kan verwachten?

thxs

knaap

iemand die dit zo ongeveer weet ofzo?

gezel

Mijn pa is aannemer(regio Mechelen) en die zou dat zo zonder architect ook kunnen zeggen.
    Ik zou eerst eens contact opnemen met een goede aannemer in verbouwingswerken en dan pas geld verspillen aan een architect!
    Als het enkel voor de poutrel is dat je beroep op hem zou doen natuurlijk eh!

knaap

Van de gemeente moet ik met architect werken voor die steunmuur!
    huis is gesloten bebouwing.

knaap

iemand ervaring hiermee?

grts

heel veel rekenen 12% op de totale renovatiekost.

Probeer iemand te vinden die voor een vaste prijs je project wil begeleiden, reken toch maar enkele duizende eurootjes.

knaap

Stap eens binnen bij een architect uit jullie buurt,denk dat deze jou hierop het best kan antwoorden!Ereloon ligt bij renovatie volgens mij inderdaad rond de 12%(wat ik wel schappelijk vind)

Groetjes

knaap

Van de gemeente moeten we architect hebben dus voor een bouwvergunning te kunnen aanvragen! De steunmuur uitbreken en poutrel steken doen we zelf!
    Enkel de berekening en de aanzet tot aanvraag, hoeveel kost dit dan? is dit dan ook met die 12 % ofzo?

thxs

kerel

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bitshifter
    Van de gemeente moet ik met architect werken voor die steunmuur!
    huis is gesloten bebouwing.
    Alleen doen de architecten geen stabiliteits berekeningen doen. Daarvoor dient de stabiliteitsingenieur. Vraag is dan waarom je er een architect voor nodig hebt.

kerel

wettelijk gezien heb je hier gewoon een architect voor nodig, en die zal dan eventueel een ingenieur aanspreken voor de berekening.
    ga eens langs een aantal architecten uit de buurt en hoor eens rond.

kerel

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door petert
    wettelijk gezien heb je hier gewoon een architect voor nodig, en die zal dan eventueel een ingenieur aanspreken voor de berekening.
    ga eens langs een aantal architecten uit de buurt en hoor eens rond.
    Wettelijk gezien om de portefeulle te spijzen, maar het nut ervan?

kerel

ja als je er zo over denkt dan hoef je er ook niet verder over te discusieren
    een architect kan een belangrijke meerwaarde voor je project betekenen en uiteraard wil de architect hiervoor dan ook vergoed worden, je hebt er toch ook geen probleem mee om je aannemer te betalen voor zijn werk (zijn uurloon ligt trouwens een stuk hoger dan dat van je architect)[/quote]

kerel

Waarom willen de bouwers bepaalde werken zelf doen? Omdat ze het kunnen (of denken het te ... )en daarmee geen brutoloon (+ nog RSZ)van een nettoloon moeten betalen.

Tot en met bouwaanvraag indienen is het meer esthetiek dan techniek (er zijn natuurlijk architecten die zeer zeer nauwkeurige tekeningen maken met een heleboel details) maar voor stedebouw is dat niet nodig.
    Deze stap kunnen we ook. Waarom moeten we daarvoor ettelijke maanden ons loon betalen?

Ben nog altijd op zoek naar de wettekst die de toelating gewijzigd heeft, 10 of 20 juni 1991 was de datum van wijziging op in voeg treden. Voor 1991 afgestudeerd dan mocht je nog, erna niet meer.

Misschien is dit overeengekomen met de provinciebesturen en niet echt wettelijk. Het is de gouverneur (die zelf geen ingenieur/architect is) die oordeelt over de bekwaamheid van de aanvrager. Om er wat willekeur in aan te brengen.

Iemand van de confraters die dit weet?

kerel

Confraters,
    het is nog altijd mogelijk om zelf architect te spelen als niet bouwkundig industrieel ingenieur.

De wet is dus niet aangepast!!!!!!!!!!!

Ge moet wel nog steeds wat vakkennis kunnen aantonen.

De architecten lobbyisten hebben dus al onze confraters dat wijs gemaakt.

Waarde confraters, vraag het aan en bespaar uw vele duizenden euros.

Voor mij is het spijtig genoeg te laat.

Confraters, ik heb mij laten vangen door die valse geruchten.

Confraters, hoe hebben we zo dom kunnen zijn???????????

De wettekst bestaat niet (ik kan ze toch niet vinden die dat gewijzigd zou hebben)

Alhoewel, provincie Oostvlaanderen zegt dat het niet kan, allen daar naar de raad van State (of is het een andere instelling die zulke onwettige zaken behandelt)

Confraters, massaal een aanvraag doen en met de besparing extra zonnepanelen aanschaffen.

Om op zeker te spelen ga wat avondcursussen volgen leer wat bij en hup uw droomreis kan er nog af.

Confraters, massaal aanvragen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!

meester

Euhm... 't is niet omdat ge in de woestijn staat dat ge zo moet roepen hee... .
    Ik begrijp ook niet wat het informatieve gehalte nu eigenlijk is van de boodschap.
    Je zegt dat "de wet" niet is aangepast, maar meteen daarna zeg je dat je nergens kan vinden dat ze die gewijzigd zouden hebben.
    Van een ingenieur verwacht ik toch statements die wat meer binair (ja of nee) en positief wetenschappelijk verantwoord (is dit falsifieerbaar) zijn.
    Begrijpe wie begrijpe kan. Ik niet (maar ik ben dan ook geen ing. of ir. ).

Tags for this Thread

Regels voor berichten