+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 10
    knaap

minimum temperatuur in leegstaande woning

Wat is de miniumum kamertemperatuur die men moet aanhouden in een woning om vochtproblemen enz te vermijden?

meester

Volgens mij ga je vochtproblemen in een leegstand niet vermijden met enkel een minimumtemperatuur aan te houden, maar een minimumtemperatuur samen met een permanente verluchting.

ik zou 10C° aanhouden, en voldoende (constante) verluchting dus.

Moderator SvenVD's schermafbeelding

Gaat het om een leegstaande woning? In dat geval volstaat waarschijnlijk 5°C en een minimale verluchting. In een leegstaande woning wordt immers minder vocht geproduceerd én door de lagere binnentemperatuur kan de lucht meer vocht bevatten vooraleer condensatie optreedt.

meester

Of er in een leegstand minder vocht wordt geproduceerd, daar ben ik niet op voorhand zeker van.. ....
    Ok, vochtproductie door bewoners die er niet zijn (ik weet dat je dat bedoelt ), dat valt weg, maar een typische leegstand heeft meestal andere vochtproblemen : opstijgend vocht in muren, vochtdoorslag door ongeïsoleerde vloeren enz.
    Vandaar mijn "intuïtie" om toch maar voldoende te verluchten en toch liever eerder 10C° te voorzien. Als het binnen 5C° is en buiten méér (zeker op dit moment ), krijg je de vochtige lucht niet geëvacueerd naar buiten.

voorman

ik ben ook geinteresseerd in een goede strategie hiervoor ...

ik wil bij mijn verbouwing zolang mogelijk de oude ruiten erinhouden
    en op die manier ook wat in de winter te kunnen werken

het huis staat al 5j leeg,
    maar ik wil vermijden daar er zaken verergeren

moet en kan ik verwarmen?
    moet en kan ik verluchten?

hoe doen de andere verbouwers het?

wat met bijvoorbeeld die gasvuurtjes op een paal met kap die vaak op terrassen worden gebruikt?

grtz
    Olaf

knaap

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jansenius
    Volgens mij ga je vochtproblemen in een leegstand niet vermijden met enkel een minimumtemperatuur aan te houden, maar een minimumtemperatuur samen met een permanente verluchting.

ik zou 10C° aanhouden, en voldoende (constante) verluchting dus.
    Wat bedoel je met permanente verluchting? Toch niet een raam op een kiertje laten? Dan wordt het moeilijk verwarmen.

kerel

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Juppiter
    ik ben ook geinteresseerd in een goede strategie hiervoor ...

ik wil bij mijn verbouwing zolang mogelijk de oude ruiten erinhouden
    en op die manier ook wat in de winter te kunnen werken

het huis staat al 5j leeg,
    maar ik wil vermijden daar er zaken verergeren

moet en kan ik verwarmen?
    moet en kan ik verluchten?

hoe doen de andere verbouwers het?

wat met bijvoorbeeld die gasvuurtjes op een paal met kap die vaak op terrassen worden gebruikt?

grtz
    Olaf
    Bij ons dergelijke situatie
    Oude ramen zitten er nog in (en zullen zo langs mogelijk blijven)
    Staan wel constant in kipstand voor verluchting
    In de winter hebben we zo'n terrasverwarmer waarvan sprake.
    Zalig warm er onder, maar zeker onvoldoende om de ruimte op te warmen (is daarvoor niet bedoeld)
    Vorige winter is het water in mijn voorraadton zelfs enkele keren bevroren...
    Verluchten zou ik zowiezo continu doen, verwarmen doen we enkel om in de winter niet vast te vriezen terwijl we werken...

gezel

bij leegstand moet je bv erop letten dat waar de zon binnen kan schijnen dit dan ook mogelijk wordt gemaakt.
    dus geen rolluiken naar beneden enz.

je woning mag zeker niet onder de 10°C gaan, ik zou zelfs zeggen neem makkelijk 12 a 13°C.

Deze temperaturen zijn onder normale omstandigheden koudbaar zonder gigantisch te moeten bijverwarmen.

laat je de woning te veel afkoelen, krijg je op termijn problemen.
    ooit in een fabriek geweten, dat de betonvloer scheurde door temperatuursverschillen door de koude.
    dus zeker geen grote temp verschillen creeren in de woning.
    regelmatig eens goed verluchten in de dag met veel zon, zal de woning niet extra veel afkoelen.

bij ons is de termostaat op 19° blijven staan. er zijn veel mensen die een bewoond huis maar zo warm stoken, maar ik wou voor die paar maanden geen enkel risico lopen op vocht of andere problemen.

voorman

Op natuurlijke wijze.
    Droge oostenwinden (landwinden) zijn ideaal om een woning droog te houden of de vochtigheidsgraad in de woning naar beneden te halen : vensters op kip of een tochtstroom maken met een paar vensters en een dakvlakvenster.
    Vochtige westenwinden (zeewinden) brengen veel vocht binnen en dat vocht zal door alle droge bouwmaterialen worden opgenomen : vensters dicht en ofwel verwarmen ofwel geforceerd ventileren (1 uur per dag de vochtige luchtinhoud van de woning vervangen door drogere buitenlucht) - de lucht van een niet bewoonde woning best niet verwarmen met branders of blazers op basis van gas om schimmelvorming te vermijden.

Op mechanische wijze kan je de binnenlucht drogen met een bouwdroger (met ingebouwde warmtepomp) waarbij de woning potdicht moet blijven - dat toestel koelt de binnenlucht, laat het vocht condenseren, en stuurt een lichtjes verwarmde lucht weer uit. Niet zo aangenaam om in te werken, omdat die lucht zeer droog is. Zeer hoge huurprijzen voor de goede toestellen.

jp

Tags for this Thread

Regels voor berichten