Bekijk resultaten enquête: Wat is de bewoonbare oppervlakte van jullie nieuwbouw

Aantal stemmers
647. Je mag niet stemmen in deze enquête
  • < 150 m²

52 8,04%
  • 151 - 200 m²

172 26,58%
  • 200 - 250 m²

193 29,83%
  • 251 - 300 m²

70 10,82%
  • 251 - 300 m²

75 11,59%
  • 301 - 350 m²

40 6,18%
  • 351 - 400 m²

31 4,79%
  • 401 - 450 m²

4 0,62%
  • 451 - 500 m²

10 1,55%
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 6 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 77
    kerel

Bewoonbare oppervlakte

Ik vraag me af wat de gemiddelde bewoonbare oppervlakte van de door jullie gebouwde of te bouwen alleenstaande nieuwbouwwoningen is.

Ik doel hiermee op de oppervlakte in m² van gelijkvloers, verdieping en eventueel bewoonbare zolder, maar dus exclusief de garage.

Hoe gingen jullie tewerk bij het determineren van de bewoonbare oppervlakte van jullie woning ? :

- Vertrokken jullie van een aantal m² om daar dan alle gewenste ruimtes in onder te brengen of;

- bepaalden jullie eerst de gewenste ruimtes om dan te kijken op hoeveel m² jullie uitkwamen ? [/b]

Wij zitten op 230 m2, da's dus 115 m2 per persoon, want geen kinnekes... .

Ik had wel specifieke eisen in verband met mijn bureau (werk van thuis uit/allez toch veel) en de keuken...
    Als ge mijn fotokes wil zien, goed eten en af en toe eens glimlachen: http://photo-copy-ann.blogspot.com/

gezel

Ik denk dat uw onderverdelingen nogal ruim genomen zijn, ik vrees dat 95% van de bouwers over 2 categorieën gaan verdeeld zijn...

Guest

Wij zitten aan 385m², zonder de tuinberging, en zonder de kelder.
    We hadden vooraf geen bewoonbare oppervlakte vooropgesteld, wel een lijst met het bouwprogramma: welke kamers, hoeveel, hoeveel belang hechten we eraan ( vb hall: klein, keuken:groot )
    En zo kwamen we waar we zijn, is eigenlijk nooit zeer bewust over nagedacht dat het minstens zoveel, of maximum zoveel mocht zijn.

kerel

Amai binnekesmam das een groot huis.
    Wijzelf zitten aan 230m² zonder de zolder. Met zolder wordt dat 296m².
    Er is nl. een vaste trap naartoe met de bedoeling deze in te richten als hobby/speelruimte.

gezel

Het wordt tijd dat het verkiezingen zijn, dan kan men daar wat bollekes gaan kleuren. Al die polls tegenwoordig hier op het forum (en dan vaak polls die al eens gepasseerd zijn )

kerel

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Chris
    Het wordt tijd dat het verkiezingen zijn, dan kan men daar wat bollekes gaan kleuren. Al die polls tegenwoordig hier op het forum (en dan vaak polls die al eens gepasseerd zijn )
    En vooral nutteloze polls...

Ok ik ga een open bebouwing van 160m2 bewoonbare opp zetten. Da's 160m2 voor 1 persoon. Kga er wel een huis van 200m2 bewoonbare opp voor verkopen. Ik kies nu eenmaal voor rustig gelegen OB boven meer oppervlakte in een rijhuis in 't stad.

En inderdaad, de keuzes zijn veel te ruim gekozen.

Ik weet niet met welk doel de topic-starter deze informatie verder wil gebruiken; heb m'n stem gegeven, maar begrijp niet waarom.

Had beter een poll gedaan van "Hoe zijn jullie tot jullie huidige oppervlak gekomen?" (Bepalen aantal kamers|wettelijke beperking|Budget...) want dat is mijns inziens het antwoord dat wordt gezocht.

Oei, zie net dat het een poll voor een beperkt publiek is: "alleenstaande nieuwbouwwoningen". Gelukkig dat ik daar onder val anders had ik de statistieken al verprutst :S
    Ramen te laat is blijkbaar "Normaal"...

gezel

Vind het beetje raar dat iemand eerst zou bepalen hoeveel m² er moeten zijn om dan pas stil te staan bij de verdeling... Dat is alsof je per se een groot huis wil, maar wat er dan in komt doet er niet zo toe...

Wij hebben gewoon stilgestaan bij wat we zeker wilden in ons huis. Persoonlijk was dat net als bij Fatmanbert vooral een groot bureau voor mijzelf (werk ook meestal van thuis uit) en een grote keuken.. we zijn gegaan voor slechts drie slaapkamers... En uiteindelijk kwamen we op 227m².. of dit groot is of niet doet er volgens mij niet toe, belangrijkste is dat het aan onze wensen voldoet.. en zo'n dingen kan je gewoon niet vergelijken...

gezel

Tja, ligt nogal moeilijk die oppervlaktes...

Bij ons is het 270 zonder garages en zolders mee te rekenen. Daarnaast hebben we een dubbele garage van 40m² en een aantal zolders:
    * twee boven het huis, een van ongeveer 90m² die zeer bruikbaar is want hoogte is op die 90m² minimum 1m en gaat tot 2m30 waarboven dan nog een klein zolderke zou overblijven.
    * de tweede boven het huis is een kleine 30m² maar die reken ik niet echt mee omdat die onder een lager deel ligt van het dak en ik die niet echt bruikbaar vind
    * Boven de garages is er ook nog een ruime zolder van 55m² ongeveer die vooral gebruikt wordt als bijkomende opslagplaats.

Totaal dus inclusief bruikbare zolders en garages zitten we op ongeveer 450 m².

Zoals iedereen aangeeft zijn wij ook gestart van onze wensen om zo tot een oppervlakte te komen (rekening houdend met de bebouwbare oppervlakte van onze grond van 22m breed op 20m diep). Wensen waren: living bestaande uit eethoek, zithoek en tv-hoek, ruime keuken met eiland en aparte grote tafel, ruime berging, dubbele garage, grote bureau (hebben elk een eigen bureau die samen komen), een combinatie slaapkamer, badkamer en dressing, 3 bijkomende kamers en een aparte douchecel en wc voor onze kleine.

gezel

Dat aantal vierkante meters en "bewoonbare oppervlakte" vind ik eigenlijk een maatstaf voor niks hoor (ook al zit ik zelf in de >250). Als ik bepaalde ontwerpen zie, wordt er hier en daar nogal gegooid met lange/brede gangen, vides en nutteloze oppervlaktes. Als heel je woning onderkelderd is, is dit dan "bewoonbare oppervlakte"? De ruimte kan heel nuttig zijn voor sommigen, compleet nutteloos voor anderen. Als je ooit verkoopt is indeling minstens even belangrijk als totale oppervlakte. Ik heb al kasten van huizen gezien die absoluut onpractisch waren.

gezel

De meesten wonen wel ruim hier!!! Precies allemaal kapitalisten?!

kerel

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Liesbethje
    Vind het beetje raar dat iemand eerst zou bepalen hoeveel m² er moeten zijn om dan pas stil te staan bij de verdeling... Dat is alsof je per se een groot huis wil, maar wat er dan in komt doet er niet zo toe...
    Als volgens stedebouwkundige voorschriften de bebouwbare oppervlakte beperkt is, dan is ook meteen de bewoonbare oppervlakte gelimiteerd en dan moet je beginnen te puzzelen om al de ruimtes die je wil binnen die oppervlakte te krijgen.

Wij hebben om die reden bijvoorbeeld met een ondergrondse garage moeten werken omdat een dubbele bovengrondse garage een te groot deel van de bebouwbare opervlakte zou innemen en de bewoonbare oppervlakte van de overige kamers te beperkt zou zijn.

Zo zie je dikwijls woningen waarvan meer dan de helft van de voorgevel door een dubbele garage wordt ingenomen. Schoon is anders.

voorman

Wij laten nu 110 m2 bouwen. Daar komt later nog eens een garage van 30 m2 bij. Die 110 is alles gelijkvloers en normaal groot genoeg voor twee slaapkamers, maar gezien ik voor rolstoeltoegankelijkheid moet kiezen, heb ik vooral gekozen om plaats te hebben om rond te kunnen crossen.
    Who needs the Force, I got me a Piggie instead

voorman

bij ons was het eigenlijk vrij simpel. we hadden al eens gebouwd en wist dus precies wat we nodig hadden. de eerste keer dat de architect bij ons thuis kwam heeft mijn vrouw hem door het huis geleid en gezegd: dat is goed, dat is te klein, dat stoort mij voor die of die reden,...
    resultaat is dat wij nu een woning op maat hebben: niet te klein, maar ook zeker niet te groot! (we zitten aan 170m², inclusief 20m² garage, maar exclusief de grote bergzolder)
    revenge is a dish best served cold

kerel

re

Hoi,

Ik zit aan 236 M2, en met de zolder die als hobbysruimte / extra ruimtes der nog bijgeteld wordt aan 344 M2.

Ben alleen, op plan leek het kleiner, is wel groter uitgevallen, maar ja....

http://depastorijwoning.spaces.live.com

Greetz

Regels voor berichten